Hej jag undrar ifall någon vet hur man byter ut den originala motorn mot en saab 900 motor..vilka åtgärder som behöver göras i motorrummet och allt annat man behöver tänka på..jag är väldigt tacksam för svar MVh Ludde
saab 900 och en saab v4 är helt olika varandra Om det är så att du har tröttnat på draget i v4:an så rekomenderar jag starkt att slänga i en ford v6 (granada mm )
Då Saab v4 motorerna och växellådor är byggda av Ford så har du inte många timmar i garaget för att få en rolig bil (ur med v4 och i med v6) lådan är den samma likaså motorfästerna. Det som blir trångt är kylningen men det går
håller på me folkrace och för några år sen byggde vi en v4a , då kapa vi bort hela v4a fronten och dit med 900 torn då får du 900 axlar och allt oxå sen är det bara stoppa i motorn;)
håller på me folkrace och för några år sen byggde vi en v4a , då kapa vi bort hela v4a fronten och dit med 900 torn då får du 900 axlar och allt oxå sen är det bara stoppa i motorn;)
du körde då med 900 låda, 900:ans växelförare, om svetsade motorfästen
HUA101: hur mycket av fronten behöver jag kapa och behöver jag förstärka karossen när jag gör de ingreppet med att sätta i en 900 motor Mvh Ludde
om du ska sätta i en 900 maskin och att det ska lira bra , så först blir det att "ta" motor,låda,drivaxlar,bärarmar (över & undre), fjädrar,det främre motorfästet,växelförare & spak från en 900 detta funkar att åka på i en saab 900 och då funkar det i din 96
sen är det dags att rensa upp under huven på 96 och "stoppa" i allt tänk på att nosen får flyttas ut en del, saab 96 är en liten bil (vet inte mått skillnaden mellan 96 & 900) men på en 99 & 900 så är det 10cm i motorrummet som skiljer (900 är större)
detta är en hel del att göra = INTE PLUGG & PLAY
ursäkta om jag är tjatig men om man flyttar dina tankar till V6 (ford) så är det så gott som plugg and play och din org motor är 1500cc (1,5L) den största 900 motorn (gamla modellen) är på 2,1L. Och en ford V6 ligger tror jag på 2,6L
oki jag har funderat på många motor alternativ men som sagt bilen kommer inte att användas på några år då det är ett projekt..så det gör inget ifall de tar tid MVh Daniel
Glöm v6 alternativet, finns inte en chans att låda och drivaxlar hålla mer än "fem minuter". Det är svårt att få lådan att hålla för en original v4 snurra..
Glöm v6 alternativet, finns inte en chans att låda och drivaxlar hålla mer än "fem minuter". Det är svårt att få lådan att hålla för en original v4 snurra..
varför? vi har haft en 2.8 och den höll och nu har bror en 2.9 och den håller fortfarande.. orginal koppling och låda(v4) med en diff
Glöm v6 alternativet, finns inte en chans att låda och drivaxlar hålla mer än "fem minuter". Det är svårt att få lådan att hålla för en original v4 snurra..
Skitsnack, jag vet att det håller. Och vad menar du med att det är svårt att få det att hålla för en original V4 motor? Kör v4 på isen varje vinter, vässad motor och original låda och drivaxlar. Har aldrig krånglat.
Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!