4526
Sök

Ang. portad låda, portens placering?

159 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
om jag har en port i lådan, måste porten vara så å så långt in å lådan, elr kan jag bara ha hela porten utanför ?

och om jag måste ha porten visst långt in i lådan, kan jag bara förlänga den upp genom hatthyllan ?

ska genom hatthyllan på en bil där baksätet tar precis allt basljud !

Driifter;)
1 630 Inlägg
1 augusti 2009
de går bra o ha porten utanförlådan

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

159 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
men blir det någon ljudskillnad?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 augusti 2009
Om du sätter porten i lådan så måste du när du bygger lådan lägga till den volym som porten tar upp. Om du däremot sätter porten utanför lådan så behöver du inte tänka på någon volymökning av lådan. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

159 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om du sätter porten i lådan så måste du när du bygger lådan lägga till den volym som porten tar upp. Om du däremot sätter porten utanför lådan så behöver du inte tänka på någon volymökning av lådan. smile

inte alls ? det är ju perfekt smile så jag kan ha en port som är 20cm utanför lådan, utan att det spelar någon roll när jag räknar ut lådstorleken?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 augusti 2009
Ja alltså du måste ju såklart ha rätt volym på lådan, men du behöver inte lägga till nån volym för porten. smile Eller ja, om du har tex 5cm av porten i lådan så måste du ju såklart lägga till den volym som det tar upp.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

159 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
hur räknar jag ut hur stor plats porten tar i lådan ?

4 693 Inlägg
2 augusti 2009
radien x radien x pi x längden = så mycket volym den tar upp. Ränka i dl så får du ut i liter direkt.

Booyakasha!

21 761 Inlägg
2 augusti 2009
För att räkna ut hur mycket plats ett rör tar upp så använder man formeln "radien x radien x pi x längden inuti lådan", det är alltså radien på rörets ytterdiameter man räknar med. smile

Hur grovt och långt rör har du?

4 693 Inlägg
2 augusti 2009
Jag var snabbare wink

Booyakasha!

159 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
ja det vet jag inte säkert än, men som det verkar, på dom svar jag fått i tråden, så kan jag ha en port utanför lådan, utan att behöva räkna in den. spelar det någon roll hur stor port jag har då ?

21 761 Inlägg
2 augusti 2009
Nej, det gör det inte. smile

159 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
kung, då ska jag se vad jag kan hitta i garaget big_smile

21 761 Inlägg
2 augusti 2009
Jag vill nog förtydliga vad jag menade. Om du har ett rör som är så pass långt att det både sitter inuti lådan och utanpå lådan så måste förstås röret på utsidan vara lika grovt som den bit som sitter inuti lådan. smile

Softis skrev:
Jag var snabbare wink

Du fuskade. wink
Senast redigerat av Drönirettab (2 augusti 2009)

159 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag vill nog förtydliga vad jag menade. Om du har ett rör som är så pass långt att det både sitter inuti lådan och utanpå lådan så måste förstås röret på utsidan vara lika grovt som den bit som sitter inuti lådan. smile

jo men det tycker då jag är en självklarhet

4 693 Inlägg
2 augusti 2009
Grovleken och längden måste stämma, kändes inte som du förstod det.

Om du har hela röret i lådan och det är ett 4" rör på 25 cm, så måste röret vara 4" på 25 cm även om du har så röret sticker ut.

Lägg upp parametrar på basen så räknar Dröni ut hur grovt och långt röret ska vara. Tror inte du vet det nämligen wink

Booyakasha!

4 693 Inlägg
2 augusti 2009
Drönirettab skrev:

Softis skrev:
Jag var snabbare wink

Du fuskade. wink

Klart att jag gjorde det roll

Booyakasha!

21 761 Inlägg
2 augusti 2009
nis skrev:
jo men det tycker då jag är en självklarhet

Jo, jag antog det men blev sedan lite osäker på hur du menade med frågan. Inte menat som en "idiotförklaring" alltså. smile
Senast redigerat av Drönirettab (2 augusti 2009)

159 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
skrev fel bas.
denna är det!

Högtalar typ: Bashögtalare
Högtalar storlek: 12" (311mm)
Effekt RMS: 200watt
Effekt MAX: 600watt
Känslighet: 87.3dB (1watt/1meter)
Impedans: 2x4Ω
Monteringsdjup: 140mm

Högtalardata.
Talspole storlek:2" (50,8mm)
X-Max: 12mm
Vas:182 liter
Qts: 0,38
Fs:20.0 Hz
Sd:500cm2
Re:3.2Ω
Qes:0,42
Qms:4,27
BL:15,4

måste vara en portad låda, där porten går upp genom hatthyllan, baksätet tar allt ljud.. å jag e inte så sugen på att göra hål i sätet.
Senast redigerat av nis (2 augusti 2009)

4 693 Inlägg
2 augusti 2009
Vad är det för bil? Har du ingen skidlucka annars? Inget fel med att ha dom i hatthyllan, men fråga måste jag.

Booyakasha!

Sök