2885
Sök

2 Kanal slutsteg 3högtalare?

46 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
Hejsan jag har ett 2 kanal slutsteg ( http://www.mds.se/?artnr=17213 )
Och driver basen ( http://www.mds.se/?artnr=CFR10GP i en låda som jag har gjort själv,
Tanken jag har är att kolla in mina ( http://www.mds.se/?artnr=FCS625S2) i samma slutsteg,

Basen får en kanal och båda 6,5orna får en kanal kommer detta funka eller det kommer det bara bli skit?
Och om detta kommer funka kommer min bas tappa jätte mycket effekt?

Om detta inte funkar och jag behöver ett slutsteg finns det något bra för runt 1000 kr?

21 761 Inlägg
2 augusti 2009
Det kommer inte att fungera bra, i så fall bör du köpa ett till steg. smile

Det här steget borde fungera: www.dbakuten.se/detail-item_id-16252

46 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
Det steget var inte så farligt, och det kommer ju klart driva dom bättre än vad min stereo gör nu, Men måste man köpa ett nytt kabel kit? eller kan man använda det jag har nu på något sätt? och skarva, Signal jord kan jag ta ifrån mitt andra slutsteg?

Slutsteget, skulle det gå att sätta under baksättet? så man inte ser det eller det blir för varmt för det?

685 Inlägg
2 augusti 2009
vad har du för dimensioner på kablarna du har nu?

Remote kan du ta ifrån samma ställe. bara att serie koppla vidare till nästa steg.
så som jag kan förstå det på mds hemsida så kan du även brygga vidare lågnivå kabeln. men måste fortfarande köpa en ny kabel som går mellan stegen så det blir nästan skit samma som att dra det ifrån stereon. om din stereo har 4 lågnivå utgångar så skulle jag föreslå att du drar ny lågnivåkabel till det nya steget.

om det går att montera under stolen kan jag inte säga självklart på men skulle tro att det går bra smile är inget värsting steg med 3000W så det bör inte ble så varmt smile

46 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
Mitt kabel kit kommer ifrån MDS x3 http://www.mds.se/?artnr=x03
Så 8mm
Senast redigerat av Gajo (2 augusti 2009)

685 Inlägg
2 augusti 2009
ojdå. det va inte manliga kablar de där tongue

det är på gränsen att jag skulle använda dom till det slutsteget du har redan nu om jag skall vara ärlig så du blir tvungen att dra ny strömkabel också.

om du ska dra 1 kabel och ha till båda stegen så blir det en 21mm2 kabel. om du har tänkt uppgradera till lite mera watt senare så kan du slänga i en 33mm2 kabel direkt.
Senast redigerat av Snoogiloo (2 augusti 2009)

46 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
Jag har en 8mm strömkabel med säkring och jord, så allt jag behöver är remote och signalkabel, remote kan man bara skarva den typ vid slutsteget? Och Strömkabeln kopplar jag på samma sätt som den jag har nu? säkring ca 20cm ifrån och allt det

Och signal tar jag ifrån det andra slutsteget isåfall

685 Inlägg
2 augusti 2009
har du en till 8mm2 strömkabel liggandes? för om du tänker seriekoppla ifrån det andra slutsteget så kommer det inte att gå. alledeles för klen kabel för de.

Remote skarvar du vid slutsteget ja. bara koppla in en till kabel i samma hål som din vanliga remote osså drar du den till det nya steget smile

japp strömkabeln skall kopplas samma som alltid smile
8mm2 strömkabel räcker till det nya steget om den bara går dit smile

46 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
Snoogiloo skrev:
Remote skarvar du vid slutsteget ja. bara koppla in en till kabel i samma hål som din vanliga remote osså drar du den till det nya steget smile

Jag kan bara sätta en kabelsko där remote gå in i andra slutsteget och koppla in i den nya?

46 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det här steget borde fungera: www.dbakuten.se/detail-item_id-16252

Kommer detta steget fungerar bra? för det passar bra till min plånbok om ett tag iallfall,
Hitta det på netonnet för 499kr

685 Inlägg
4 693 Inlägg
3 augusti 2009
8mm2 var väldigt klent. Du kan dra en till pluskabel så du har 2 st om du inte vill köpa en tjockare. För en grövre kabel tycker jag att du ska ha.

Booyakasha!

46 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
Okej, det ska finnas i tankarna:D just nu har det mycket dåligt med pegnar så vi får vänta

685 Inlägg
3 augusti 2009
japp, som jag sa innan. du kan INTE koppla på ett till slutsteg på samma kabel. jag hade inte ens använt en 8mm2 kabel till det slutsteget du har nu då det är på gränsen att den klarar av det om du inte har kort sträcka mellan batteri och slutsteg.

blir kabeln till ditt nuvarande slutsteg varm när du har spelat ett tag??

46 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
Hmm det har jag inte tänkt på och jag ska kolla om den blev varm, hmm okej för på MDS sa dom att det var detta kitet jag skulle ha

ljudfantast
1 372 Inlägg
10 augusti 2009
de brukar rekommendera saker i underkant. Bättre att dra 21+ mm2 direkt från batteriet så är det klart sen. Att ha rätt kablar är vääldigt viktigt när du både ska köra kitsystem och en baslåda. När du krämar på går det betydligt med ström genom grejerna än det gjorde innan med din 8mm2are och basen. Viktigt att det är säkert.

Om du har tillgång till Biltema någonstans där du bor så har de utmärkt strömkabel där, riktigt prisvärd. Tänk på att du måste ha en bra jord också, ju mer ström du kommer förbruka med dina steg desto viktigare är det att de får bra jord.

21 761 Inlägg
10 augusti 2009
Snoogiloo skrev:
jag hade inte ens använt en 8mm2 kabel till det slutsteget du har nu då det är på gränsen att den klarar av det om du inte har kort sträcka mellan batteri och slutsteg.

Basen har dubbla 4 Ohms spolar, då är en spole på vardera kanal eller seriekopplade spolar på bryggat steg de enda användbara alternativen. 240 WRMS blir den totala uteffekten i så fall, räknat på 14,4 V inmatad spänning och 55% verkningsgrad så borde steget dra högst ca 30 A.

5 m lång 8 mm2 kabel får runt 0,34 V teoretiskt spänningsfall vid 30 A, det ska fungera utan problem. Men jag håller med om att när man snabbtittar på kabelarean så blir man tveksam att det ska räcka till. smile

Jag håller också med om att det är bättre att dra en enda grövre kabel till ett kopplingsblock och sedan dra en kabel från blocket till vardera steg. Fast såna saker kostar förstås några slantar, blir en prioriteringsfråga.
Senast redigerat av Drönirettab (10 augusti 2009)

2 914 Inlägg
10 augusti 2009
jag har 2 st strömkablar till mitt steg (2x20mm2) jag har använt guldplederade (stavning??) kabelskor och skarvat via en m8 bult som jag senare lindat in med eltape. jag tkr det funkar finemang, (tänkte det är billigare än strömblock/kopplingsblock) men det är ju ingen snygg lösning men nöden har ingen lag som man brukar säga wink och det spänningsfallet jag har mellan polerna på batteriet och baki steget ligger på... hmm... c:a 0.2 volt det kan jag leva med wink

Sök