2982
Sök

Vad är detta för något ?

278 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tja, en sak är sönder på bilen. Det är som ett kors som som fördelar sig ut till vissa delar i små plastslangar.Korset sitter på en delad slang som går in i motorn, så om vi säger luften kommer från vänster och går igenom korset och sedan vidare in i motorn  .. Ena slangen av de små är fästet avbrutet på och detta medför att tomgången på bilen är ostabil = den går ner lågt i varv sen upp så håller den på ( när den är kall ) jag prövade att limma på fästet och satte på slangen. Men resultatet var detsamma fast jag hade slangen på, men när jag drog av slangen så funka det roll.. vilket jag tycker är konstigt. ajja nu till min fråga, måste jag ha den ena slangen kopplad ( den går till luftburken ). bilen verkar gå jämnt nu utan att jag har slangen på, men är orolig om den är till något viktigt så den måste vara på. Här kommer en bild på hur " korset " med kopplingarna ser ut smile

http://img510.imageshack.us/i/dsc3325.jpg/


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
2 augusti 2009
#2
Går den till luftburken så är den förmodligen till ett spjäll i luftburken som väljer om den ska suga in varmluft för förvärmning eller inte. Den kan du köra utan enligt mig iaf. Plugga den anslutningen på "korset".


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
2 augusti 2009
#3
Det ser ut som en backventil för vacuumet, med ett par mindre anslutningar för 6/8mm slang på.
Du ska kunna blåsa igenom den grova anslutningen på ena hållet, men på andra ska det va stopp.

Åk till skroten o hämta en bättre beggad eller handla en ny, kan inte kosta många kronor.

mvh


278 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#4
turbotompa skrev:
Det ser ut som en backventil för vacuumet, med ett par mindre anslutningar för 6/8mm slang på.
Du ska kunna blåsa igenom den grova anslutningen på ena hållet, men på andra ska det va stopp.

Åk till skroten o hämta en bättre beggad eller handla en ny, kan inte kosta många kronor.

mvh

Så som du säger stämmer, blåser jag genom det gula hålet så blåser det inte upp genom de små uttagen utan då blåser de rakt igenom. men blåser jag genom de svarta stora hålet så kommer det upp genom de små uttagen men inte genom de gula.. " ventilen är monterad på en luftslang som går in i motorn! och den sitter med det gula till höger altså att luften kommer från ngn stans in i den gula och rakt igenom vidare in i motorn. Men frågan är ju. kan jag täppa igen ena hålet ? det som är sönder, har hört på skroten om man kunde köpa en sånhär sak, men det kunde man inte. så antingen proppar jag igen hålet eller så får jag försöka limma.tongue


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
3 augusti 2009
#5
Nja, slangen och luften kommer inte "från nånstans och in i motorn", Utan det börjar vid motorn som suger i ena änden av denna slang (skapar vakuum) som sedan via din backventil med trasig förgrening fortsätter, troligtvis till bromsservot.

Exakt vilken funkion den lilla vakuum-slangen till luftburken har för funktion kan jag inte svara på, och det är mycket möjligt att det funkar lika bra utan den? Men jag tycker ändå att det bästa är att återställa funktionen.
Kan du inte få fatt i en res.del, gör såhär: Plugga det lilla hålet som du försökt lim-reparera, på den andra lilla nippeln trycker du sedan dit en kort (~5cm) slangstump och t-styckar dit den slangen vars nippel har gått sönder. Nu bör du ha vakuum på båda slangarna igen.

T-stycke hittar du på närmsta mack för en tia..

mvh


278 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#6
turbotompa skrev:
Nja, slangen och luften kommer inte "från nånstans och in i motorn", Utan det börjar vid motorn som suger i ena änden av denna slang (skapar vakuum) som sedan via din backventil med trasig förgrening fortsätter, troligtvis till bromsservot.

Exakt vilken funkion den lilla vakuum-slangen till luftburken har för funktion kan jag inte svara på, och det är mycket möjligt att det funkar lika bra utan den? Men jag tycker ändå att det bästa är att återställa funktionen.
Kan du inte få fatt i en res.del, gör såhär: Plugga det lilla hålet som du försökt lim-reparera, på den andra lilla nippeln trycker du sedan dit en kort (~5cm) slangstump och t-styckar dit den slangen vars nippel har gått sönder. Nu bör du ha vakuum på båda slangarna igen.

T-stycke hittar du på närmsta mack för en tia..

mvh

Aha, men som jag skrev i första inlägget. jag lagade den en gång och satte på slangen, men inte blev tomgången jämnare då hmm så jag drog av den igen. och då blev den jämn.. riktigt konstigt. men nu går tomgången jämnt även utan slangen påkopplad. smile men jag är ju osäker om den är något jätte viktigt ? men jag skulle inte tro det, den går in till ngn slang vid luftburken. vad tror du ?


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
3 augusti 2009
#7
Tyvärr jag kan inte svara på det då jag inte vet exkat vad slangen är till eller hur viktig den är, är väldigt dåligt orienterad under huven på en golf 2a.. visserligen har jag en själv fram-o-tbx till jobbet, men den lyfter jag bara på locket nån gång i halvåret o fyller på olja eller nåt.. tongue

Funkar det bra utan den så visst, men din motor kommer att dra tjyvluft i den trasiga nippeln om du inte tätar den.


278 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#8
turbotompa skrev:
Tyvärr jag kan inte svara på det då jag inte vet exkat vad slangen är till eller hur viktig den är, är väldigt dåligt orienterad under huven på en golf 2a.. visserligen har jag en själv fram-o-tbx till jobbet, men den lyfter jag bara på locket nån gång i halvåret o fyller på olja eller nåt.. tongue

Funkar det bra utan den så visst, men din motor kommer att dra tjyvluft i den trasiga nippeln om du inte tätar den.

okej, den slangen har varit av läänge tongue så jag lär täta skitet och se hur den går sen smile



Sök