3157
Sök

Hur kan jag bli bilelektriker?

96 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
Någon som vet vilken kurs man kan gå eller vad man ska göra för att bli bara som bilelektriker? Någon kurs, skola någonstans i Skåne, eller i hela Sverige, men då gäller det bara som bilelektriker, inte bilmekaniker eller så, lite blandat, utan bara bil elektriker, så man kan kalla sig som BILEKETRIKER.
Jag går redan fordonsprogrammet i gymnasiet, tredje året, men jag brinner och dör för att fortsätta vidare och bli som bilelektriker, i Tyskland finns det, det vet jag, men här i Sverige?

Mvh

1 587 Inlägg
3 augusti 2009
Hmm.. Efter gymnasiet så kan du gå sån EL-utbildning kurs genom lernia i din stad kanske.. Jag är inte säker men det finns i Borås iaf, en kompis till mig ska gå den utbildningen och han är utbildad bilmekaniker.. Så de kanske går o bli de då om man har dom 2 kurserna, är inte 100% säker dock.. smile

Elektriker
1 138 Inlägg
3 augusti 2009
BF_KS skrev:
Någon som vet vilken kurs man kan gå eller vad man ska göra för att bli bara som bilelektriker? Någon kurs, skola någonstans i Skåne, eller i hela Sverige, men då gäller det bara som bilelektriker, inte bilmekaniker eller så, lite blandat, utan bara bil elektriker, så man kan kalla sig som BILEKETRIKER.
Jag går redan fordonsprogrammet i gymnasiet, tredje året, men jag brinner och dör för att fortsätta vidare och bli som bilelektriker, i Tyskland finns det, det vet jag, men här i Sverige?

Mvh

fråga din lärare?
ni har väll hållt på lite med bilel under utbildningen osså.
nån på skolan borde veta iaf.

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

96 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
Ja, Lernia har vi här i Landskrona också, även Malmö, men de säger att de har såna kurser bara till LAstbils elektriker, inte vanlig personbil, de säger att ifall man är så intresserad av att bli bara som bilelektriker i Sverige, är det nog svårt, utan man får flytta utomlands eller så, och jag tycker inte att det är värd, bara för att utbilda sig till bilelektriker flytta utomlands några år..

BMW fantast
1 172 Inlägg
3 augusti 2009
går du fordon så lär du dig grundkurs i bil el. när du sen är på jobbintervju på nån verkstad så kan du säg att du vill bli bilelektriker så kanske dom fixar utbilningar till dig. så gjorde en poalre till mig, och han håller enbart på med bil el och felsökning med datorer m.m

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

1 587 Inlägg
3 augusti 2009
BF_KS skrev:
Ja, Lernia har vi här i Landskrona också, även Malmö, men de säger att de har såna kurser bara till LAstbils elektriker, inte vanlig personbil, de säger att ifall man är så intresserad av att bli bara som bilelektriker i Sverige, är det nog svårt, utan man får flytta utomlands eller så, och jag tycker inte att det är värd, bara för att utbilda sig till bilelektriker flytta utomlands några år..

Nej de e ju inte värt de sad ! Hmm konstigt att det inte finns.. Men ja tror att om du så fixade lastbil elektriker så tror jag du hade kunnat jobba med bilar åxå, varför inte liksom ?! roll

96 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
AeroMalm skrev:
går du fordon så lär du dig grundkurs i bil el. när du sen är på jobbintervju på nån verkstad så kan du säg att du vill bli bilelektriker så kanske dom fixar utbilningar till dig. så gjorde en poalre till mig, och han håller enbart på med bil el och felsökning med datorer m.m

Ja, du har nog rätt faktist!
Jag ska börja praktisera den 20:e augusti på Mercedes i malmö och de loavde att ifall jag var bra å skötte mig där å sånt, så skulle jag få jobb där, tidsbegränsning i början, men sen fastjobb, efter de såg mina betyg från skolan å allt sånt så sa de de sen, men då kommer jag ju jobba som bilmekaniker bara, men jag ska nog ta det med chefen också, ifall jag kan få sån utbildning också, bara som bilelektriker, och ifall det är något man måste betala, så betalar jag själv mer än hälften.
Tack för svaret smile

Random Hero
4 047 Inlägg
3 augusti 2009
BF_KS skrev:

Mvh

jag gick el i skolan och hade en bra grund i o meka med bilar sen ja va liten, o praktiserade på bosh autoservice i tibro i över 1 år o sommarjobba där bla. och där va ja då främst bilelektriker, men jobba ju även me ac, service, lastbilar m.m, så de bästa tkr ja e att lära sej mkt om el först och sen lära sig bil el allt eftersom när du jobbar med det, så har ja gjort o ja har jobb som bilelektiker nu i höst och är ny utgången student smile

Dog food lid. Backwards

96 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
DusanMandick skrev:
BF_KS skrev:

Mvh

jag gick el i skolan och hade en bra grund i o meka med bilar sen ja va liten, o praktiserade på bosh autoservice i tibro i över 1 år o sommarjobba där bla. och där va ja då främst bilelektriker, men jobba ju även me ac, service, lastbilar m.m, så de bästa tkr ja e att lära sej mkt om el först och sen lära sig bil el allt eftersom när du jobbar med det, så har ja gjort o ja har jobb som bilelektiker nu i höst och är ny utgången student smile

Ja, jag har lärt mig en hel del i skolan också, och även hemma, det går bra asså, och som mina lärare säger at jag vågar prova saker och göra alltid något nytt, jag är inte rädd, som mina andra klasskompisar är.
Men just nu tänker jag prata med de på min praktikplats, och se vad de säger, annars tänker jag verkligen göra allt för att gå någon kurs efter gymnasiet eller göra något, bara för att bli en bra bilelektriker i framtiden, för jag brinner för de! big_smile
tack för svaret smile

96 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
Severin skrev:
BF_KS skrev:

Nej de e ju inte värt de sad ! Hmm konstigt att det inte finns.. Men ja tror att om du så fixade lastbil elektriker så tror jag du hade kunnat jobba med bilar åxå, varför inte liksom ?! roll

Nja, lastbil går det också, men men, det känns inte så bra för det, jag är inte så sugen, men om det inte finns någon annan utväg till sist, så måste man även ta lastbil och försöka lyckas:D

224 Inlägg
4 augusti 2009
När jag gick fordon(85-86) så fanns det en utbildning till bilelektriker i Upplandsväsby. Vet ej om den finns kvar 14 år senare hmm oops 24 år senare ÄR jag så jävla gammal:P
Senast redigerat av tpdabster (4 augusti 2009)

Sök