Tjena, hittade ingen annan tråd om det här (har sökt) visste inte heller om det räknas som avancerat eller inte Men aja here goes!
Har lite planer på att trimning och börjat kolla lite på turbokonvertera 16V motorn eller byta till en T5a. Lutar lite mot att köpa en T5a just nu iaf, verkar billigare och lättare. Jag hade tänkt att låta proffs byta motor så jag vet det blir korrekt gjort.
Men jag undrar, är det någon annan som gjort/håller på/ göra liknande projekt? Hur funkar det med besiktningen, räcker det med att byta koppling och stötdämpare? Vad är bra att tänka på?
Tjena, hittade ingen annan tråd om det här (har sökt) visste inte heller om det räknas som avancerat eller inte Men aja here goes!
Har lite planer på att trimning och börjat kolla lite på turbokonvertera 16V motorn eller byta till en T5a. Lutar lite mot att köpa en T5a just nu iaf, verkar billigare och lättare. Jag hade tänkt att låta proffs byta motor så jag vet det blir korrekt gjort.
Men jag undrar, är det någon annan som gjort/håller på/ göra liknande projekt? Hur funkar det med besiktningen, räcker det med att byta koppling och stötdämpare? Vad är bra att tänka på?
All övrig information uppskattas också!
MVH // Danne
Jag har för mig att jag har sett två st 960 här på garaget med T5or, varav den ena har en projekttråd. Vet inte vem dock.
Angående besiktning så måste du väl ha med en manuell låda och något jäkla avgasintyg från volvo som de aldrig släpper. Ja, det finns en del att göra innan bilprovningen säger ja. Och speciellt mycket pengar eller stort intresse/kunnande.
Angående besiktning så måste du väl ha med en manuell låda och något jäkla avgasintyg från volvo som de aldrig släpper. Ja, det finns en del att göra innan bilprovningen säger ja. Och speciellt mycket pengar eller stort intresse/kunnande.
Det beror på årsmodell, i regel brukar man säga att 940 innan -93 är lätta att få igenom med T5.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
Låter ju som att den inte kommer gå igenom besiktningen alls? En T5a har väl 250Hk orginal?
Ska läsa på den där TPC tråden som dem nämnde i den tråden du länkade Ola, tack för svaren båda två!
En 850 T5 har 225hk, en V70/S60 T5 har däremot 250hk.
Aha okej! Finns det firmor som utför såna här typer av motorbyten? Verkar som det är en hel del att göra, och jag har inget riktigt garage att vara i just nu.
Har sökt men hittade inte riktigt. Men 50-150 låter lite väl saftigt Kan man ju nästan köpa en 850 T5 istället Men som sagt jag blir antingen en t5 motor eller så renoverar jag och turbokonverterar den jag har. Båda alternativen blir nog rätt dyra.
Som sagt, för att det ska vara värt det bör du göra det själv. Det som kostar är ju mantimmarna det kommer att gå åt.
Många som lägger i en T5a i sina 740s/940s gör det för att få en kraftig motor och bakhjulsdrift, men annars är det nog lättare att bara byta till en 850 T5.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Nackdelen med turbokonvertering är om du smäller bilen (försäkring) eller varje gång du ska besiktiga den.
Vad menar du med varje gång jag ska besikta den? Går den inte igenom besiktningen?
Att turbokonvertera en motor som inte finns i turboversion från fabrik är inte tillåtet, med lite lättare regler för amatörbyggda fordon och bilar från 75 årsmodell och äldre.
För att få din 16V turbo godkänd måste du byta till ett 2liters block.
Sedan om du ska bygga en laglig version får du bara ändra om så pass mycket att den passar i bilen, alltså ingen jätteturbo, eftermarknadssprut får inte heller monteras hur som helst...osv....
Mitt råd från egen erfarenhet är att du bör ta en funderare på hur mycket din bil är värd och vad du är beredd att lägga ner i tid och pengar.
Nackdelen med turbokonvertering är om du smäller bilen (försäkring) eller varje gång du ska besiktiga den.
Vad menar du med varje gång jag ska besikta den? Går den inte igenom besiktningen?
Att turbokonvertera en motor som inte finns i turboversion från fabrik är inte tillåtet, med lite lättare regler för amatörbyggda fordon och bilar från 75 årsmodell och äldre.
För att få din 16V turbo godkänd måste du byta till ett 2liters block.
Sedan om du ska bygga en laglig version får du bara ändra om så pass mycket att den passar i bilen, alltså ingen jätteturbo, eftermarknadssprut får inte heller monteras hur som helst...osv....
Mitt råd från egen erfarenhet är att du bör ta en funderare på hur mycket din bil är värd och vad du är beredd att lägga ner i tid och pengar.
Aj då Då stryks nog båda idéerna, blir på tok för dyrt och krångligt. Får nog bli att fundera på en vanlig 8v's turbo istället. Synd synd. Tack för hjälpen iaf!