3010
Sök

Brännlukt+rök från motorn.. Saab 900 -94

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej.

Idag blev jag klar med project bilen  ( bytte kopplings vagen, ny batteri, rostlaga osv)..

så här gick det till steg för steg tills efter ca 3 minuters körning på parkeringnsplatsen började "CHECK ENGINE" lampan blinka snabbt, och då stängde jag av bilen direkt och öppnade "motorhuven" o såg att motorn va oerhört varm, det luktade brännt och de kom lite rök från där "grenrören sitter fast till motorn "

1. fixade kopplings vajen,

2.backade ur garaget, ( det gick inte så bra då motorn började sparka lite då o då )

3. satt i ettan o började köra ( gick lite segt, var tvungen o gasa mer än vanligt föratt bilen börjar o rulla).

4.  körde en kort sväng ( ca 100-200 meter) och vände om, körde lite snabbare denna gång ( växel 3) o körde mot garaget,

5. innan jag skulle köra in i garaget när jag satt in växel ettan så började bilen sparka mkt hårdare o "CHECK ENGINE" lampan började blinka snabbare o snabbare.

6. jag stängde av bilen omedelbart o öppnade motorhuven, det luktade bränt, det kom lite rök från grejrören( där det sitter fast på motorn),  motorn var välidgt varmt,  o det fanns lite "olja" runt om olje luckan, ( som inte fanns där innan jag började köra).


några förslag på vad som kan vara felet?
Senast redigerat av mr_right (6 augusti 2009)

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

35 Inlägg
6 augusti 2009
#2
mr_right skrev:
Hej.

Idag blev jag klar med project bilen  ( bytte kopplings vagen, ny batteri, rostlaga osv)..

så här gick det till steg för steg tills efter ca 3 minuters körning på parkeringnsplatsen började "CHECK ENGINE" lampan blinka snabbt, och då stängde jag av bilen direkt och öppnade framluckan o såg att motorn va oerhört varm, det luktade brännt och de kom lite rök från där "grenrören sitter fast till motorn "

1. fixade kopplings vajen,

2.backade ur garaget, ( det gick inte så bra då motorn började sparka lite då o då )

3. satt i ettan o började köra ( gick lite segt, var tvungen o gasa mer än vanligt föratt bilen börjar o rulla).

4.  körde en kort sväng ( ca 100-200 meter) och vände om, körde lite snabbare denna gång ( växel 3) o körde mot garaget,

5. innan jag skulle köra in i garaget när jag satt in växel ettan så började bilen sparka mkt hårdare o "CHECK ENGINE" lampan började blinka snabbare o snabbare.

6. jag stängde av bilen omedelbart o öppnade framluckan, det luktade bränt, det kom lite rök från grejrören( där det sitter fast på motorn),  motorn var välidgt varmt,  o det fanns lite "olja" runt om olje luckan, ( som inte fanns där innan jag började köra).


några förslag på vad som kan vara felet?

hehe" framluckan" tongue ?? det heter motorhuv !


Håltagare
239 Inlägg
6 augusti 2009
#3
haha "framlucka" big_smile

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
#4
jag vet tongue var för trott kunde inte tänka klart. har skruvat med bilen i 14 timmar i rad nu
så jag blandade motorhuven med framluckan.


men hur som helst. till själva prblemet? kan det vara så att det e mkt olja i den? eller annat?

e inget vidare när det gäller bilar så

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

kevlar_soul
6 augusti 2009
#5
Har du målat om någonting i motorn?

Spillt något på motorn?

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
#6
kevlar_soul skrev:
Har du målat om någonting i motorn?

Spillt något på motorn?

njaa.


det fanns MKT  oljerester o smuts på motorn innan. allt jag gjorde var att jag "borstade" bort det fet som fanns på motorn och torkade efteråt med en trasa.

och bara en ca  10x30 cm  av locket på tändningar var målad 3 dagar sen.


men som det såg ut så läkte det ut olja vid oljelocket,  ( fick bilen av en kompis 5 dagar sen).
o han vet inte direkt när hans tjej har bytt olja o så

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

kevlar_soul
6 augusti 2009
#7
"När hans tjej bytt olja" .. Låter man frugan sköta sådant? Illa..

Innan färg härdat och torka toch allt vad det heter så kan det ryka en del. Oljerester ryker även dem!


Har du kollat olje- respektive kylarvätskenivån?

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
#8
kevlar_soul skrev:
"När hans tjej bytt olja" .. Låter man frugan sköta sådant? Illa..

Innan färg härdat och torka toch allt vad det heter så kan det ryka en del. Oljerester ryker även dem!


Har du kollat olje- respektive kylarvätskenivån?

Ja det har jag.  kylarvätxskenivån var bra.

Oljan är jag osäkert på, när jag drar ut oljemätaren det är svårt och se exact hur mkt olja det finns. hela oljemätare slangen är oljad när man drar ut den. trokar man det o stoppar in det igen o drar ut, samma sak.


men kan "för" mkt olja var orsaken till at motorn sparkar?

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

Colaberoende
1 219 Inlägg
6 augusti 2009
#9
Jag hade nog tömt bilen på olja och slängt in nytt. Ser oljan bra ut så skulle du kunna använda den gamla igen men tänk om tanten har dragit i för mycket olja än vad som ska vara i.

/Ena



Sök