3057
Sök

Köpråd BMW 320i

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 augusti 2009
#21
Bmw 320 har M50-motorn vilken har kamkedja och är en av de hållbaraste motorer man kan få tag på om man sköter den. Bmws B20 brukar den kallas...

Som någon skrev ovan är väl dyr försäkring nackdelen, i övriga ägandekostnader är den billigare än snittet. Kamkedja, hyggligt billiga delar och bra driftsäkerhet är saker som bidrar till detta.

Rostar gör dom förstås, gör inte alla bilar det? En E36a efter 94 rostar inte så farligt, tidigare hade de lite bristande rostskydd. Har för mig bla det var runt blinkersen i framskärmarna som var en svag punkt.

En 325 eller 328 är inget större steg ekonomiskt än en 320, det är ett fåtal delar som är dyrare tex avgasröret som har två rör i de starkare är något dyrare. Även bromsarna är grövre dimensionerade på de starkare modellerna, därav lite dyrare. Men en 320 behöver inte vara ett dumt köp, du får den trevliga sexan och en rimlig förbrukning (även om de starkare bröderna drar lika lite) i en bil som oftast inte körs lika hårt som en starkare bil.

320i är ett bra val tycker jag, mycker mer bil än de du funderade på tidigare men samtidigt inte speciellt mycket dyrare. Hittar du en fin sådan du gillar, skippa inte den bara för att du kan få tag på en 325 istället smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

168 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
#22
Det är mer eller mindre bestämt att jag köper denna 320in. Det känns relativt tryggt. De säljer bilen pga kombi köp och hon är i 7:e månaden. Man måste väl våga chansa lite här i livet annars kommer man ju ingen vart?smile bilen skall besiktas på mån så vi får vänta och se... Hon såg ingen anledning till varför den inte skulle gå igenom. Den är väl omhändertagen för att vara en 91a! och för 20 tusen spenn tror jag fan inte man hittar en fräschare bil allså....och jag tänker fortsätta på samma spår. Dvs inget hobby mek! Och en massa putsande:)
Senast redigerat av EmlanGbg (6 augusti 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 augusti 2009
#23
EmlanGbg skrev:
Det är mer eller mindre bestämt att jag köper denna 320in. Det känns relativt tryggt. De säljer bilen pga kombi köp och hon är i 7:e månaden. Man måste väl våga chansa lite här i livet annars kommer man ju ingen vart?smile bilen skall besiktas på mån så vi får vänta och se... Hon såg ingen anledning till varför den inte skulle gå igenom. Den är väl omhändertagen för att vara en 91a! och för 20 tusen spenn tror jag fan inte man hittar en fräschare bil allså....och jag tänker fortsätta på samma spår. Dvs inget hobby mek! Och en massa putsande:)
Good smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

168 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
#24
jamena...min 98 hade rullat 22 tusen mil och var inte ens i närheten av så fin som denna verkar vara. Rost skadad var den med. Jag kommer göra mitt bästa för att hålla rosten borta ! byter olja å bromsvätska å så det första jag gör på bilen:)


778 Inlägg
6 augusti 2009
#25
pnorberg skrev:
Alla E36 motorer fick kedja efter 94, före det hade 316i och 318i rem.
Dock så om jag var du skulle jag skippa 320, det är en svårsåld bil då det är lika bra och köpa en 318i eller ännu bättre, 318is. 318is har kedja sedan 91 och lite mer kusar, men väger mindre = lägre skatt, mindre motor = lägre bränsleförbrukning samt att den har lägre försäkring. Sen så är den lika 'snabb' (0-100 på lite över 10 sek) som en 320i.

min går 0-100 på 7.5sek


Men har du mer pengar och köpa lite nyare E36 tycker jag du ska minst satsa minst på en 323:a, lägre bränsleförbrukning, lite sämre prestanda än en 325 men bättre prestanda än en 320.

pnorberg
7 augusti 2009
#26
Sluskk skrev:
min går 0-100 på 7.5sek
Så du menar att din 320 går lika snabbt 0-100 som min 325:a?

0-100km/h tider
Carfolio.com, BMW 318is -91 10.2 sek
autopower.se, BMW 318is-91-93 10.2 sek
autopower.se, BMW 318is -94-  10.2 sek
wapedia.com, BMW 318is -91-93  10.2 sek
wapedia.com, BMW 318is -94- 10.2 sek
wikipedia.com, BMW 318is -91-93 10.2 sek
wikipedia.com, BMW 318is -94- 10.2 sek

Carfolio.com, BMW 320i -91 9.8 sek
autopower.se, BMW 320i -91-93 9.8 sek
autopower.se, BMW 320i -94-  10 sek
wapedia.com, BMW 320i -91-93  10 sek
wapedia.com, BMW 320i -94- 9.9 sek
wikipedia.com, BMW 320i -91-93 10 sek
wikipedia.com, BMW 320i -94- 9.9 sek

Carfolio.com, BMW 325i -91 endast 0-60mph på 7.3 sek
autopower.se, BMW 325i -91-93 8 sek
autopower.se, BMW 325i -94- 8 sek
wapedia.com, BMW 325i -91-93 8 sek
wapedia.com, BMW 325i -94- 7.1 sek
wikipedia.com, BMW 325i -91-93 8 sek
wikipedia.com, BMW 325i -94- 7.1 sek
wikipedia.com, BMW 325is 92-95 6.7 sek (dessa siffror tror jag definitivt inte på)

Så nej, en 320 eller 318is går inte 0-100 på 7.5 sek om den är original. 150hk resp. 140hk.
Skulle en 320i göra 0-100km/h på 7.5 sek med 150hk och 190nm så skulle en 325a vara snabbare än en M3:a då en 325a har 192hk och 244nm. 320i och 325i väger även lika mycket, dvs. tjänstevikt på 1380kg.
Notera även att dessa tester brukar göras under extremt bra förhållanden, typ 10 liter i tanken, rätt däcktryck, förare som väger x antal kilo och ingen extra vikt m.m.

Till TS, hoppas den går igenom utan anmärkningar, 20k är ändå inte mycket för bilen men det finns alltid plats för prutmån. smile Tänk på en sak, du måste betala skatten. Det kan du bland annat pruta drygt 2000 kr på. tongue
Senast redigerat av pnorberg (7 augusti 2009)

168 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
#27
fan de står i annonsen att den är både skattad och besiktad. Jag tänker då inte betala skatten på 2 lök sen hehe...får prata med henne om det..smile får hoppas att den går igenom besiktningen först å främst. Skall fråga hur många mil bilen idag rullat och om gummit på fälgarna är i bra skick. ( visserligen kollar dem la så att de inte är helt åt helvete på besiktningen )


168 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
#28
jag tror fan att min 323a hade dragit denna 320in:P


pnorberg
7 augusti 2009
#29
Skatten måste betalas på nytt i höst så det är ganska snart.
Den är mest troligt besiktad och skattad men det gäller från förra året. smile
Du kan få lite mer information om bilen som vem som äger och var, om den är besiktad, skattad och har skuld, om du ringer hit:
0771-14 15 16, transportstyrelsens tjänst, du måste bokstavera reg.nr:et, säg bokstäverna i namn, t.ex. Kalle, Bertil, Olle m.m. och siffrona Etta, tvåa, trea, osv. då datorn har lite svårt och uppfatta vad man säger ibland.

778 Inlägg
7 augusti 2009
#30
whooo jag har en trimmad big_smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 augusti 2009
#31
EmlanGbg skrev:
jag tror fan att min 323a hade dragit denna 320in:P
Nja, en 323 1.5l från 1992 tar 12.5sek på sig till 100 km/h, din är nyare men det är fortfarande samma effekt så din bör vara ungefär lika snabb. http://www.i0100.com/se/mazda-323-anvan … 8mt_p0.htm

Däremot kommer du uppleva sexan som betydligt starkare och snabbare, samtidigt som segdragningsförmågan är betydligt bättre än i Mazdan smile

Eftersom säljaren skriver skattad och besiktigad i annons så skall den vara så också, det får hon stå för naturligtvis. Annars finns det många andra fina bilar till salu...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
7 augusti 2009
#32
EmlanGbg skrev:
fan de står i annonsen att den är både skattad och besiktad. Jag tänker då inte betala skatten på 2 lök sen hehe...får prata med henne om det..smile får hoppas att den går igenom besiktningen först å främst. Skall fråga hur många mil bilen idag rullat och om gummit på fälgarna är i bra skick. ( visserligen kollar dem la så att de inte är helt åt helvete på besiktningen )[
Brukar alltid låta att däcken "går en säsong till" oavsett slitage wink .
Kan bli en lite större utgift som du kanske ska räkna med också.
Men är säkert "ordning på torpet" .


511 Inlägg
8 augusti 2009
#33
Bmw grymmaste bilarna, går så fruktansvärt bra efter vägen, biliga reservdelar, eller är det bara jag som tycker det? pga att mina är SVIN dyra..
själv haft en 325 saknar den än idag..

men som sagt ingen vits att kolla på miltalen.
du hör på motorljudet ifall det är massa skavanker i den,

så stolt över dej bruden som köper em bmw;) eller köpt kanske till och med?
har du inge bilder på den?

PS Däck är inge vidare dyr tycker inte att man ska snåla när det handlar om ens egna säkerhet, ifall dom nu skulle vara slitna,

www.dackonline.se   så kan du välja deminsion och titta på pris ungefär allfall.
Senast redigerat av halvorsen (8 augusti 2009)

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

168 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#34
Rquired skrev:
EmlanGbg skrev:
jag tror fan att min 323a hade dragit denna 320in:P
Nja, en 323 1.5l från 1992 tar 12.5sek på sig till 100 km/h, din är nyare men det är fortfarande samma effekt så din bör vara ungefär lika snabb. http://www.i0100.com/se/mazda-323-anvan … 8mt_p0.htm

Däremot kommer du uppleva sexan som betydligt starkare och snabbare, samtidigt som segdragningsförmågan är betydligt bättre än i Mazdan smile

Eftersom säljaren skriver skattad och besiktigad i annons så skall den vara så också, det får hon stå för naturligtvis. Annars finns det många andra fina bilar till salu...
Min gjorde inte 0-100 på några 12.5 sekunder iaf. Fan hängde på mycket bilar med min lilla 90 hästars motor. Och drog en del också! Sedan handlar det ju såklart mycket om hur man kör också..och fan vad jag körde:)
Senast redigerat av EmlanGbg (8 augusti 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 augusti 2009
#35
EmlanGbg skrev:
Rquired skrev:
EmlanGbg skrev:
jag tror fan att min 323a hade dragit denna 320in:P
Nja, en 323 1.5l från 1992 tar 12.5sek på sig till 100 km/h, din är nyare men det är fortfarande samma effekt så din bör vara ungefär lika snabb. http://www.i0100.com/se/mazda-323-anvan … 8mt_p0.htm

Däremot kommer du uppleva sexan som betydligt starkare och snabbare, samtidigt som segdragningsförmågan är betydligt bättre än i Mazdan smile

Eftersom säljaren skriver skattad och besiktigad i annons så skall den vara så också, det får hon stå för naturligtvis. Annars finns det många andra fina bilar till salu...
Min gjorde inte 0-100 på några 12.5 sekunder iaf. Fan hängde på mycket bilar med min lilla 90 hästars motor. Och drog en del också! Sedan handlar det ju såklart mycket om hur man kör också..och fan vad jag körde:)
Jo men det är fabriksuppgiften i alla fall, om du fick så bra fart på en 90hp Mazda tänk vilken fart du får på en 150hp Bmw. Det är inte vad man kör utan hur man kör det man har smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

168 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#36
Absolut. Det har dock nu blivit ändrade planer. Jag skall istället köpa min brors saab 9-3 sport coupe. Som är svart, sänkt 17" aero fälgar och så tror jag att den skall vara chippad. Bilen har rullat 14 tusen mil. Får köpa den för 25 tusen av honom. Vad tror ni nu om detta då?


806 Inlägg
9 augusti 2009
#37
EmlanGbg skrev:
Absolut. Det har dock nu blivit ändrade planer. Jag skall istället köpa min brors saab 9-3 sport coupe. Som är svart, sänkt 17" aero fälgar och så tror jag att den skall vara chippad. Bilen har rullat 14 tusen mil. Får köpa den för 25 tusen av honom. Vad tror ni nu om detta då?
Det låter bra, mycket eftersom det är din brors med så du kanske vet hur han har kört den och servat den m.m


168 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#38
hehe jadu..om jag säger så här...har aldrig sett den bilen tvättad och han är så lat att han inte orkat byta ut en glödlampa för strålkastaren...hehe men han hade den inlämnad för ett tag sedan...7 lök tror jag han spenderade på diverse prylar och åtgärder. Dock har han inte haft bilen så länge och vet att han inte vröööölkört bilen ( iaf inte så som jag skulle gjort;) Så bilen behöver mig tror jag för lite extra omvårdnad och kärlek:) skall bli kul!
Senast redigerat av EmlanGbg (9 augusti 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 augusti 2009
#39
EmlanGbg skrev:
hehe jadu..om jag säger så här...har aldrig sett den bilen tvättad och han är så lat att han inte orkat byta ut en glödlampa för strålkastaren...hehe men han hade den inlämnad för ett tag sedan...7 lök tror jag han spenderade på diverse prylar och åtgärder. Dock har han inte haft bilen så länge och vet att han inte vröööölkört bilen ( iaf inte så som jag skulle gjort;) Så bilen behöver mig tror jag för lite extra omvårdnad och kärlek:) skall bli kul!
teknikensvarld.se/bilpriser

Saab står inte högt i värde idag, jag hade inte gett en krona över det lägsta priset som anges ovan. Allra helst en bra bit under, speciellt efter att ha läst din beskrivning av hur han skött den smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

168 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#40
fick bilen för 23 lök. Den är fin. Men behhöver få sig en rejäl polering. olje byte och lite annat smått. Bilen skakar dessvärre och jag tror att det rör sig om mer än bara en skev fälg/eller en framvagnsinställning. Den har rejäla skakningar till och från och de känns i växelspaken.



Sök