Alla E36 motorer fick kedja efter 94, före det hade 316i och 318i rem.
Dock så om jag var du skulle jag skippa 320, det är en svårsåld bil då det är lika bra och köpa en 318i eller ännu bättre, 318is. 318is har kedja sedan 91 och lite mer kusar, men väger mindre = lägre skatt, mindre motor = lägre bränsleförbrukning samt att den har lägre försäkring. Sen så är den lika 'snabb' (0-100 på lite över 10 sek) som en 320i.
BMW har dyr försäkring, att säga något annat är verkligen och vara naiv. Kan säga att jag skulle haft en audi a4 1.8t helförsäkrad på mitt namn för strax över 4000 kr, en 2.6 för strax under 5000. min BMW 325 E36 kostar mig i ca 3200 kr, trafikförsäkring! halv skulle kosta 5400! Var aldrig beredd på att få så dyr försäkring med tanke på att jag börjar bli 'gammal' och haft körkortet ett tag.
Reservdelar kostar de inte mer än någon annan bil.
BMW är flitiga på att rosta, även de efter 93, många säger 'nee, de rostar inte, de har galvaniserad kaross' och det är bull. t.ex. nyare E46:an rostar friskt och speciella ställen och kika efter rost i en E36 är:
- Bagageluckan, kanterna, under regplåten, runt rampen som håller regplåtslamporna.
- Bakskärmar,
- sparklådor
- framskärmar, är den en import, skruva bort blinkers och kolla om det börjat rosta där då många 'glömde' rostskydda där när bilen importerades.
- Dörrar, speciellt vid listerna.
Andra kända fel/saker.
- Är bilen importerad av en firma finns det risk att den är skruvad, inte i tyskland utan i Sverige. Det är svennarna som skruvar mätarna innan bilarna reggas in. Mindre chans att den är skruvat om bilen togs in av privatperson.
- Mätarna på E36 och andra BMW, har en tendens och börja leva sitt eget liv. På E36 kan det bero på många saker, jordfel, mätarfel, m.m. Jordfel kan lätt räknas ut, om hastighets, -varv, -tank och
-tempmätarna dör så testa slå igång vindrutetorkaren till andra läget. går den i samma hastighet som första läget är det troligt jordfel då den samt mätarna har samma jordpunkt.
Ett annat fel kan vara oxiderade kabelstammar, brunna kabelstammar.
- pixelfel i mätarhuset och 'färddatorn' är vanligt fel och något man får leva med, BMW trodde dem var smarta och lödde fast allt med zebra remsa, denna har en tendens och börja dra ihop sig med åren och är svår och byta, likaså hitta. Billigast brukar vara och hitta en lätt begagnad.
- bakre stötdämparbusningarna har en tendens och bli dåliga snabbt, det är dock ett lätt jobb som inte tar många minuter och fixa men hör du missljud från bakvagnen finns det chans att de är dem som är dåliga.
Men även silencebussningarna som sitter typ under baksätet, lite längre bak.
- Har motorn vanos så känns på vanosen ifall det 'slår' till, risk att vanosen måste repareras/bytas.
- Spindelleder är kända fel på så gott som alla BMW, något som BMW bilar ofta fått nedslag på besiktningen, sånt brukar dock märkas när man testkör bilen. Klonkar och har det i framvagnen, men likaså. det kan vara många andra fel.
- Fungerar inte tankmätaren brukar oftast felet sitta i boxen under baksätet, lödning som lossnat.
Sen är det som med alla andra bilar, är bilen väl omhändertagen så kan en bil som rullat 30k vara i bättre skick än en som gått 15k.
Var det jag kom på just nu, kika gärna på autopower.se's begagnatguide (
http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E36/, finns lite mer information.
Vill inte att mitt inlägg ska låta negativt, E36 är en fin bil och rolig och köra. Själv lyckas jag köra med min 325:a under litern stadskörning och landsväg 0.7. Det är inte dåligt för en gammal 2.5 liters 6:a.
Men har du mer pengar och köpa lite nyare E36 tycker jag du ska minst satsa minst på en 323:a, lägre bränsleförbrukning, lite sämre prestanda än en 325 men bättre prestanda än en 320.