2580
Sök

Audi 80 "puffar" och "hackar"

9 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
#1
Jag har en Audi 80 -94 2,3i, den har gått 20500mil. Problemet med den är att den ibland kan vara lite svår att starta, inte alltid men ibland. Främst om jag kört i 10-20 min och stänger av den 5 min och sedan försöker starta igen. Men största problemet är att den hackar vid körning och har något låg tomgång. Den hackar till exempel när jag kör ut vid korsningar, det är som om den inte tänder till riktigt, den får inte upp varvtalen tillräckligt snabbt.

Jag har bytt både tändstift, rotor och fördelare, samt en givare som sitter på kylarslangen in i motorn.  Jag har försök lyssna till mig oljud i motorn och vad jag kan höra är ett puffande ljud ifrån den svarta delen, uppe till vänster i bild, när jag gasar. Motorn varvar inte upp direkt när den puffar utan det dröjer ett litet tag innan den kommer igång. På den svarta delen sitter en "grej" (ursäkta mig att jag inte vet vad delarna heter!) som "tickar" konstant, vet inte om det har med saken att göra.

Bildelsgrossisten i Jönköping tror att varför motorn hackar kan bero på gammalt bränslefilter och/eller luftfiltret. Kan det vara så eller är det något annat?

Hör gärna av er med idéer.

Mvh /Robin


https://www1.garaget.org/gallery/archive/123880/730736_njb6a6.jpg

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 augusti 2009
#2
Den svarta grejen du pratar om, är det luft bälgen mellan luftmängdskivan och insuget?

Låter bränslepumpen mer än normalt? Hur ser stiften ut?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

9 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
#3
Hej Tommy,

Det är delen som har ett "nät mönster" på sig, uppe till vänster i bilden. Tror att det är den som ger ett puff-ljud ifrån sig. Det puffar till när jag gasar och den varvar inte upp direkt utan börjar varva först när det puffat klart. Sen när jag gasar igen direkt efter så varvar den upp direkt.
Bränslepumpen låter normalt. Stiften har jag inte kollat på, men de bytte jag i börja av sommaren, NGK stift.

te_wik skrev:
Den svarta grejen du pratar om, är det luft bälgen mellan luftmängdskivan och insuget?

Låter bränslepumpen mer än normalt? Hur ser stiften ut?


Mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 augusti 2009
#4
Tycker att det låter som att den baktänder lite. Kolla hur stiften ser ut, skicket på stiften kan säga mycket om vad som är fel.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

9 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
#5
Hej,

OK, jag ska kolla upp det. Återkommer med svar imorgon. Tack för att du svarar.

Mvh /Robin

te_wik skrev:
Tycker att det låter som att den baktänder lite. Kolla hur stiften ser ut, skicket på stiften kan säga mycket om vad som är fel.


Mvh Tommy

FreddeK
7 augusti 2009
#6
om stiften ser fina så kika på bränslefiltret och om det kommer fram soppa som det ska, hade några av dina symptom på min bmw och det var soppapumpen som var boven i dramat. Men kika som sagt på stiften först.

Quattro User
260 Inlägg
7 augusti 2009
#7
Den svarta "rutiga grejen" har en tendens att spricka, och då dras det in tjuvluft vilket får motorn att gå sämre.

Ta lös den och vrid och böj lite och leta sprickor.

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

9 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
#8
Hej igen,

Nu har jag tittat på tändstiften. Det såg skitiga ut, det fanns en del skit i gängorna också, samt att det var vit/gul sotiga längst upp på toppen. Bifogar bild på stiften.

När jag startade bilen i morse, den har alltså stått hela natten, så gick tomgången upp och ner, upp och ner. Mellan 1200-800 varv. Och när jag gasade så puffade motorn som vanligt. Det kommer helt klart ifrån den svarta rutiga grejen. Jag filmade så att ni kunde få höra motorljudet, vet bara inte hur jag laddar upp en film på forumet. Nån som har koll?

Kom gärna med fler idéer. Tack på förhand!

Mvh /Robin

FourRings skrev:
Den svarta "rutiga grejen" har en tendens att spricka, och då dras det in tjuvluft vilket får motorn att gå sämre.

Ta lös den och vrid och böj lite och leta sprickor.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123880/731018_8ifbg8.jpg

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 augusti 2009
#9
[video]http://www.garaget.org/video/e6s71jvcagzt[/video]



Taggen: [video]adressen till filmklippet[/video]


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (7 augusti 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 augusti 2009
#10
Där har du filmen. Jag tycker inte att det låter som den går på alla cylindrar, dvs den misständer. De två stiften längst till vänster på din bild tycker jag ser lite väl gula ut, gulare än dom tre andra som det ser ut som?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

9 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
#11
Hej,

Det stämmer, två av stiften va nog lite gulare än de andra. Tror att det var de som satt längst upp i motorn. När motorn INTE puffar, så tycker jag ändå att den trycker på rätt bra, att det är klipp i motorn när jag kör. kan det fortfarande vara så att en inte går på alla fem cylindrar? men att det kommer och går?

Jag ska ta lös och kolla så att den svarta rutiga grejen (nån som vet vad den delen heter?) inte tjuvdrar luft, tyckte att jag såg en liten spricka men jag vet inte om det var ett hål rakt igenom.

MVH /Robin

te_wik skrev:
Där har du filmen. Jag tycker inte att det låter som den går på alla cylindrar, dvs den misständer. De två stiften längst till vänster på din bild tycker jag ser lite väl gula ut, gulare än dom tre andra som det ser ut som?


Mvh Tommy

9 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
#12
Hej alla,

En sak till... Allt lyse i bilen; framlycktorna, panelbelysningen, innerbelysningen, "bliknar" eller "svajar". Ökar jag motorvaren blir de mer stabila men inte helt. Kan det ha nått samband med att motorn verkar misstända till och från och puffa? Ett elektriskt fel alltså?

I våras hade jag problem med generatorn. Jag lämnade in bilen då och killen i verkstaden hittade felet, det var glapp på nått i generatorn som han bara behövde dra åt så funkade bilen igen.

Vad tror ni?

Mvh /Robin

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 augusti 2009
#13
Ptjaa.... visst kan det vara fel där med. Både tändningen och bränslesystemet kräver rätt spänning.
Du kan inte ta reda på felkoder?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

21 761 Inlägg
8 augusti 2009
#14
Då är det ju enklast att först mäta laddspänningen på batteripolerna, dels när motorn går på tomgång och dels vid lite högre varv (tex 1500-2000). Med tanke på att lysena blinkar så har du problem med spänningen på något sätt, antingen generatorns laddspänning eller ett glapp i försörjningskablar någonstans. smile

Gör en mätning så vet du hur det ligger till med laddspänningen, alltid bra att veta även när man inte har några problem. smile

9 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#15
Hej,

Nu har jag mätt spänningen, men inget fel. Full laddning ifrån generatorn och batteriet va tipp topp. HAr försökt letat el kablar och se om nån är dåligt/glapp men jag har inte sett nått...än. Jag håller på att bli tokig på bilen. KOmmer att sälja den i veckan, först tänkte jag få ordning på den innan men det verkar som ett mission impossible. Den ska bort innan fredag, Bilen finns i Jönköping/Huskvarna.... Nån som är intresserad?
big_smile

Mvh /Robin


Drönirettab skrev:
Då är det ju enklast att först mäta laddspänningen på batteripolerna, dels när motorn går på tomgång och dels vid lite högre varv (tex 1500-2000). Med tanke på att lysena blinkar så har du problem med spänningen på något sätt, antingen generatorns laddspänning eller ett glapp i försörjningskablar någonstans. smile

Gör en mätning så vet du hur det ligger till med laddspänningen, alltid bra att veta även när man inte har några problem. smile

9 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
#16
Hej igen,

Hoppas nån fortfarande vill läsa detta och ge mig lite råd.

Hittills har jag gjort följande:
- Bytt tändstift (NGK)
- Bytt rotor & fördelare
- Bytt bränslefilter
- Insugspackning
- Tempgivare
- kontrollerat batteri och generatorn; inget fel
- Sprayat startgas här och var, inga indikationer
- Letat elkablar som kan vara glapp; hittade inga fel.

Problem med bilen:
Ibland (alltså inte hela tiden) så har den svårt att öka varantalen från tomgångsläge. Stort problem om man fastnar i en korsning t.ex... Den "puffar" och "hackar" lite sen går den bra. När jag väl kör är det inga problem, i alla fall inga märkbara fel. Kan tycka att den tappar lite effekt ibland när jag gasar, men inte mycket.
En sak jag inte nämnt här tidigare är att bilen dricker kylarvätska. Jag får fylla på lite hela tiden. Inte mycket men lite. Ibland finns en vattenpöl under bilen på morgonen och ibland finns det inte det. Så jag hissade upp bilen för att se om jag kunde hitta läckan, men alla slangar verkade hela (eller så är jag dålig på att leta). Hittade en koppling (kopplingen satt under motorblocket, kom ifrån kylaren, vidare under motorn -> där satt kopplingen -> och gick vidare uppåt) som va lite fuktig men inte alls mycket, och under motorblocket va de också lite fuktigt men inte mycket.
En fundering jag haft är om motorn på nått sätt kan ta in vatten och därmed gå ojämnt? Vad tror ni som är experter? Men då borde jag väl se det på avgaserna vilket jag inte gör, alltså att jag får vit rök? 

Tacksam för nya idéer! smile

MVH //Robin

2 845 Inlägg
17 augusti 2009
#17
Har du tagit nåt kompprov på den? Tycker det nästan låter som en insugsventil skulle va otät.

9 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
#18
Hej,

Tack för svar!
Nej det har jag inte gjort. Är det nått jag kan göra själv? Hur gör jag det i så fall?

Mvh /Robin

uhlin skrev:
Har du tagit nåt kompprov på den? Tycker det nästan låter som en insugsventil skulle va otät.

2 845 Inlägg
17 augusti 2009
#19
Audi80_Robbe skrev:
Hej,

Tack för svar!
Nej det har jag inte gjort. Är det nått jag kan göra själv? Hur gör jag det i så fall?

Mvh /Robin

uhlin skrev:
Har du tagit nåt kompprov på den? Tycker det nästan låter som en insugsventil skulle va otät.


Jo, det kan du göra själv..... Du behöver en kompressionsprovare. Sen sätter du den i tändstifthålet och kör på startmotorn så får du ett värde i bar. (kg) Vet tyvärr inte hur många bar det ska va på en audi.
(Underlättar om man är två då man gör detta)

Men det får inte skilja sig avsevärt mellan cylindrarna. Om det visar sig att en cyl. ligger sämre än de övriga, i med en liten skvätt motorolja i tändstifthålet och gör om det, blir trycket lika då har du en ventil som är otät.
Blir trycket högre är det kolvringar som är dåliga, vilket jag absolut inte tror i ditt fall.

73 Inlägg
24 juni 2012
#20
tja nån som vet hur det gick för han med audin? har samma problem med min. tacksam för svar

Mvh



Sök