Det beror alltså på att laddaren inte är (elektroniskt) reglerad, dvs en så kallad "garageladdare". De flesta moderna laddare verkar vara reglerade och dessutom gå över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat.
Har själv en lite enklare laddare hemma med två laddlägen, normal (15 A) och snabb/hjälpstart (25/100 A). På snabbläget går spänningen upp till lite drygt 16 V som mest, då bubblar det friskt i batteriet. Har man ett "öppet" batteri, dvs som går att fylla på med vatten, så funkar det ändå med den spänningen fast man måste hålla koll på syravikten och avbryta laddningen när det visar runt 1,28.

De flesta av dagens batterier är mer eller mindre slutna och går inte att fylla på med vatten, därför är det olämpligt att använda en laddare som gör att batteriet kokar en massa. Händer detta många gånger så kan ju syranivån börja sjunka under plattorna och den del som sticker ovanför ytan "dör", vilket innebär att batteriet slutar fungera till slut.
Kör man med såna laddare till ett AGM-batteri, tex Banner Running Bull-Optima-Odyssey-Stinger-Tudor/Exide Maxxima, så tar de slut ganska fort eftersom de innehållar förhållandevis liten mängd syra.
Förresten ger en batteriladdare ut ampere, inte amperetimmar.
