3166
Sök

En vän köpte en bil fast ägaren lurade honom!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
11 augusti 2009
Gör som jag gjorde, kör bilen fast de e förbud å ligg på den tidigare ägaren! smile

Inga prroblem för min tidigare ägare på Hondan. Han hade bara glömt bort de, plus att han skicka med reservnyckeln! smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

4 005 Inlägg
11 augusti 2009
mr_right skrev:
h30aad skrev:
har ni namn på personen?

ja.

vi har fortfarande  registeringbeviset  del 2an kvar ^^

så vi har hans namn, adress
så bilen står på killens namn fortfarande, o roligast av allt, på  ägarbyte datumet

2009   08   XX  ( det står inget datum för dagen),  ägaren glömde o fylla i den, så skrivier vi  29 agusti så e d han som e fortfarande ägare o skyldig,

jag pratade med en kille på VV om det o han skrattade o sa "vänta ut honom, han får snart påminelse från kronofogden",  då det var redan en påminelse som ägaren skulle ha betalat.

Yes! Vänta!

Jag hade samma sak när jag köpte en bil i vintras.
Förra ägaren hade inte betalat skatten, under hans period.
Jag fick välja två saker. Antingen så betalade jag skatten och körförbudet försvann direkt eller så använde jag min andra bil under tiden och så hamnade den förra ägaren hos kronofogden.

Jag väntade. smile

30 dagar senare försvann körförbudet och jag kunde vackert åka runt med min "nya" bil smile

Tog 18 dagar innan bilen ställdes på, på mig också, så det var lite vedergällning inblandat.
Nu har jag lärt mig att posta regbeviset med båda närvarande.

Lycka till! hämnd är ljuv.

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
11 augusti 2009
emijl skrev:
Gör som jag gjorde, kör bilen fast de e förbud å ligg på den tidigare ägaren! smile

Inga prroblem för min tidigare ägare på Hondan. Han hade bara glömt bort de, plus att han skicka med reservnyckeln! smile

mm det verkar otroligt smart

eftersom det är du som åker fast för att köra oskattad bil

men visst om man tycker det är värt runt 2000Kr i böter för att inte betala in skatten själv
så är det bara att köra på detta
dessutom får du en bil utan nummerplåtar bor man i en större stad kan man inte ens parkera bilen eftersom dom kommer bärga bilen direkt

roll

helt utmärkt ide hur man INTE ska göra

man kan betala själv men endå fortsätter vägverket att kräva pengarna av förra ägaren

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
11 augusti 2009
h30aad skrev:
vänta ut han som sagt, what goes around comes around. att man kan ljuga på detta sätt är helt jävla otroligt.

fast man får fortfarande inte bruka bilen under tiden man väntar ut honom

derför måste man betala in skatten om man vill nytja fordonet

men fortfarande kan transportstyrelsen kräva pengarna från förra ägaren om man ringer och pratar med dom

meningslöst att ha en bil som man betalar försäkring på som man inte kan använda
ställer du av bilen så blir det nuvarande ägaren som får betala skatten när man ställer på den nästa gång

med andra ord finns det bara ett alternativ

Kör fort så hinner inget hända...

385 Inlägg
11 augusti 2009
Haha, om "förra" ägaren fortfarande står om ägare så e det ju bara till att parkera lite hur du vill wink Böterna kommer ju hem till honom och då lär han nog betala skatten illa kvickt.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
11 augusti 2009
growe, i detta fallet blev jag t om stoppad av polisen och sa hur det hela låg till och dom bara skratta och sa ja vi kan se att du inte har varit ägare läge på bilen, håll tummarna att betalar inom en tid .. så lät dom mig köra vidarre?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

321 Inlägg
11 augusti 2009
Jag hade först kontaktat säljaren, är han inte beredd att betala så hade jag betalat. För att sedan gå via kronofogden för att få tillbaka pengarna. Han har som sagt rätten på sin sida. Och det tar honom en halvtimma att leta upp, fylla i och skicka blanketterna till fogden. Allt finns på deras hemsida.

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
vi har försökt o få tag på säljaren, han svarar inte.

vi tänkte skriva ett sms o skicka till han som står så här :

"
Då du lurade oss när det gällde skatten, och vägrar och svara, tänker vi parkera din bil utan parkerings-biljetter så du får hem några fina söta parkeringsböter, senare kommer du inom kort få påminelse från kronofogden pga obetalt skatteavgift som du fortfarande står för. Idag är 11 agusti, vi tänker skicka in anmälan om ägarebyte den 30 agusti, så du lär få hem  19x200kr böter + kronofogd avgiften/påminelsen, ha en trevligt månad Marcus "

låter det bra?

eller vad tycker ni
Senast redigerat av mr_right (11 augusti 2009)

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
11 augusti 2009
skulle vart bättre o försökt säga de på telefon kanske inte e så bra om man skriver sådär o han sparar smsèt kan kanske bli problem sen tongue

tjooolihoo

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
Torger skrev:
skulle vart bättre o försökt säga de på telefon kanske inte e så bra om man skriver sådär o han sparar smsèt kan kanske bli problem sen tongue

det är väl inget om han sparar smset?

det ju inte vi som har lurad han,det ju han som lurad min vän, och vi va ju 3x personer där som var där när han skulle köpa bilen,
+ han vägrar ju o svara, det vi skriver på smset e ju inget " betala annars våldtar vi din brevlåda" liksom ^^.

vi talar bara ut sanningen, du lurades, visst,  1-0 till dig.

men nu våran tur, vi parkerar din bil utan biljett.

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
11 augusti 2009
fel och åka hem till han o knacka på dörren iställe?tongue

tjooolihoo

1 853 Inlägg
11 augusti 2009
Jao låter väll hyfsat så... Men ni skrev väll ett kvitto på ett annat datum som gör att Marcus är den egentliga ägaren på bilen, och att ni inte skickat in ägarbytes papperna i tid är ju erat fel.... Han kommer ju rapportera bilen stulen eller liknande då han inte har parkerat bilen där och inte vill betala bötern.

Hur är det med försäkring på bilen då om ni inte skickat in ägarbytes papperna?... försäkringen (om det finns en på förra ägaren gäller ju inte..) du måste ju samma dag som du köper den ringa dit bolag och teckna en försäkring...

Jag tror inte det kommer leda till något för utom problem om ni börjar hota han/hon med att felparkera bilen...

Men hoppas det löser sig på bästa sätt för er.

/mvh soyd

309 Inlägg
11 augusti 2009
Jag förstår dig, men i texten står det ju att ni tänker parkera hans bil utan p-biljett, vilket betyder att ni har bilen. Och sen står det också i texten att ni skriver ägarbytet den 30 augusti.
Dvs, ni har bilen redan nu fast ni anmäler ägarbytet den 30 aug. Kan inte det leda till något problem? Jag bara undrar asså?
Bara inte han ringer polisen eller något o säger att ni inte har skickat in ägarbytes lappen, utan att ni bara kör runt med den så att han får alla problemen som skulle kunna dyka upp..

Att köra turbo är beroendeframkallande...

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
11 augusti 2009
vänta ut apan. svårare än så äre inte. blir som sagt 1mån körförbud, men han är med i kronfogderegistret i 3 år big_smile haha

Saabifierad
2 031 Inlägg
11 augusti 2009
Låter för riskabelt att fixa parkeringsböter och dylikt, antar att det kan dyka upp problem med ägarbytet om han anmäler bilen stulen, bättre att vänta ut honom med trafikskatten, han har till den sista augusti på sig plus att han betalar försäkring för bilen tongue Tar han bort den får han trafikförsäkringsföreningen på sig lol Men i och med att Vägverket säger att personen som står skriven på bilen i början av skattemånaden är den skyldiga borde det inte vara något problem om ni gör ett ägarbyte i och med att han redan har varit ägare vid månadsskiftet.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

309 Inlägg
11 augusti 2009
Slash skrev:
Låter för riskabelt att fixa parkeringsböter och dylikt, antar att det kan dyka upp problem med ägarbytet om han anmäler bilen stulen, bättre att vänta ut honom med trafikskatten, han har till den sista augusti på sig plus att han betalar försäkring för bilen tongue Tar han bort den får han trafikförsäkringsföreningen på sig lol Men i och med att Vägverket säger att personen som står skriven på bilen i början av skattemånaden är den skyldiga borde det inte vara något problem om ni gör ett ägarbyte i och med att han redan har varit ägare vid månadsskiftet.

Kan bara hålla med !!

Att köra turbo är beroendeframkallande...

4 005 Inlägg
11 augusti 2009
Amen vad ni håller på?!

Håller med tidigare talare.

Att inte skicka in regbeviset gör bara mer problem för er.

Du har två alternativ (som alla har sagt tidigare)

1. Betalar skatten och kör ditt fordon och var glad, inkl förra ägaren
2. Betalar INTE skatten och kör INTE ditt fordon och var ledsen, förra ägaren blir ledsen.

Om du väljer alternativ 1 så blir det nog svårt att kräva in pengarna av förra ägaren, då ni har inget avtal om att han ska betala skatten, och om ni nu har det så varför ska du betala det?

Om du väljer alternativ 2 så ska Transportstyrelsen, inte du, dra in skulden.
Du ska verkligen inte parkera bilen fel och skapa kostnader för förra ägaren. Han har ju sålt bilen till er! De kostnaderna ni drar på honom har han rätt att kräva av er.
Det kan nog klassas som bedrägeri eller egenmäktigt förfarande om ni ändå gör det vilket inte är så bra.

Bekämpar man eld med bensin, eller ska man släcka elden istället?

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
11 augusti 2009
Skicka inte nåt sms. Han får ju brev från kronofogden förr eller senare iaf. Tycker det låter som att ni är precis lika oseriösa om ni ska hålla på och hota med att parkera utan biljett och grejer. Plus att ni bryter ju den muntliga överenskommelsen om ni på egen hand ändrar ägarbytesdatum. han har redan gjort fel och kommer få betala skatten hur som helst, så låt det vara så istället för att sätta er själva i skiten.

/ichi

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 augusti 2009
ichibon skrev:
Skicka inte nåt sms. Han får ju brev från kronofogden förr eller senare iaf. Tycker det låter som att ni är precis lika oseriösa om ni ska hålla på och hota med att parkera utan biljett och grejer. Plus att ni bryter ju den muntliga överenskommelsen om ni på egen hand ändrar ägarbytesdatum. han har redan gjort fel och kommer få betala skatten hur som helst, så låt det vara så istället för att sätta er själva i skiten.

Håller med, helt onödigt och barnsligt att skicka ett sådant sms. Som VV / Transportstyrelsen har sagt så kommer kronkalle att knacka på ifall han inte betalar skatten. Din polare får lugnt och fint vänta tills skatten är betald eller helt enkelt betala den själv om han vill köra med bilen.

OCR nr och andra fakrura uppgifter kan ni få från transportstyrelsen så ni kan betala själv.
Låt detta bli en lärdom för dig, din polare och alla som läser tråden.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (11 augusti 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
11 augusti 2009
Åk hem till honom och lös problemet på plats?

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Sök