4891
Sök

Volvo Duett P210 -66

Volvo P210 -66 Tanken är att det ska bli orginal så långt det går förutom färgen

794 160 Visningar
Uppdaterades senast 26 juli 2019
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 527 Inlägg
15 januari 2010
L-W-L skrev:
Fick borra 2 nya hål till bultarna som håller tanken då jag har bytt golvet framför smile Så nu passar tanken också

http://www1.garaget.org/gallery/archive/124284/838654_fvnflq.jpg

Vad som ligger på listan nu är väll att sätta dit reservhjuls luckan och tankluckan skall få sig nya gångjärn. Känns som det blir en del funderande på reservluckan, räkna inte me många bilder nästa vecka wink

köp gångjärn i rostfritt wink

kikade även på din tröskelmodifiering vid framskärmen igen. & började fundera...
har du inga dräneringshål i trösklarna eller är dom på insidan så dom inte syns???
Senast redigerat av farbrorbozze (16 januari 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

505 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
köp gångjärn i rostfritt wink

kikade även på din tröskelmodifiering vid framskärmen igen. & började fundera...
har du inga dräneringshål i trösklarna eller är dom på insidan så dom inte syns???

Jag kommer borra hål för det sedan kommer även borra hål för fäste till skärmen, undre bulten..

Idag fixa jag reservluckan också smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/124284/840217_lmws9i.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/124284/840222_dwuvpc.jpg
Det är inte gångjärnet som är svetsat om ni undrar wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/124284/840224_ywhdz9.jpg
Låsningen för luckan fungerar fint också big_smile

2 164 Inlägg
17 januari 2010
nu får du införskaffa dig ett rejält kulskydd i mjuk gummi, annars kommer det bli bucklor tongue

"Life´s too short to drive a boring car"

6 527 Inlägg
18 januari 2010
dadde skrev:
nu får du införskaffa dig ett rejält kulskydd i mjuk gummi, annars kommer det bli bucklor tongue

ja vafan ska man fixa dett på för vis nu när skatteugglan försvinner? då kommer ju inte den & ta smällen från draget.... blir fula bucklor i nummerplåten sad

505 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
dadde skrev:

ja vafan ska man fixa dett på för vis nu när skatteugglan försvinner? då kommer ju inte den & ta smällen från draget.... blir fula bucklor i nummerplåten sad

japp får skaffa ett stort kulskydd sedan ^^  Ja där va det ju en nackdel till att dom tar bort märket wink

505 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
Vad säger ni e det godkänt?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/124284/842414_qio04g.jpg

Sedan undrar jag hur det skall se ut bakom denna? just nu är det öppet rakt in vilket inte är bra. Får sätta ngn plåt på insidan men undrar om det är ngt som jag måste tänka på.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/124284/842421_1ffz7o.jpg

testade även att sätta dit lyktan.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/124284/842417_o0so76.jpg

6 527 Inlägg
20 januari 2010
tanklocket får med beröm godkänt wink det ska väl vara typ en tät plåtlåda bakom lyktan med bara nåt litet dräneringshål neråt & ett hål med gummigenomföring för kabeln om jag inte minns fel. lycktan är väl oskyddad på baksidan annars?
sen min personliga smak säger att det ska vara lite synliga skarvar dom orginal bredvid baklyktan & även skarven nedanför dörrarna. ett rakt & fint slipspår med hjälp av en kapskiva irondellen & sen putsa ut det lite mjukt innan målning, (om du förstår hur jag menar?)
Senast redigerat av farbrorbozze (20 januari 2010)

505 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
tanklocket får med beröm godkänt wink det ska väl vara typ en tät plåtlåda bakom lyktan med bara nåt litet dräneringshål neråt & ett hål med gummigenomföring för kabeln om jag inte minns fel. lycktan är väl oskyddad på baksidan annars?
sen min personliga smak säger att det ska vara lite synliga skarvar dom orginal bredvid baklyktan & även skarven nedanför dörrarna. ett rakt & fint slipspår med hjälp av en kapskiva irondellen & sen putsa ut det lite mjukt innan målning, (om du förstår hur jag menar?)

ja just det, skall va synlig skarv där.. Skall va en skarv rakt under dörrspringan, vänster om lyktan på dessa bilder. Ska det va ngn mer där?

6 527 Inlägg
21 januari 2010
L-W-L skrev:
farbrorbozze skrev:

ja just det, skall va synlig skarv där.. Skall va en skarv rakt under dörrspringan, vänster om lyktan på dessa bilder. Ska det va ngn mer där?

ja det var dessa skarvar jag tänkte på. tror inte det var nå fler. tycker att bilarna lätt kan se "fusklagade" ut om man lagt igen dessa skarvar (även fast det som i ditt fall är svetsat.) själv hade jag nog inte helsvetsat den skarven på utsidan utan gjort det på insidan & sen hårdlött med mässingslod & gassvets
(eller tennat skarven) & gjort ett spår som liknar orginal. (det brukar ju inte gå ända upp ibak tror jag utan sluta typ 1mm nedanför dörrspringan.

Säkert nån på PV-forumet som kan bidra med en bra bild åt dig på hur skarvarna ska se ut "orginal"

505 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
Usch har inte vart hos duetten på 2 veckor. Dels för att jag inte haft lust och så har vi bytt pumpen i borrhålet då den inte orka pumpa upp vattnet längre till brunnen.  Vart lite panik när det va tomt i brunnen hmm

2 164 Inlägg
31 januari 2010
L-W-L skrev:
Usch har inte vart hos duetten på 2 veckor. Dels för att jag inte haft lust och så har vi bytt pumpen i borrhålet då den inte orka pumpa upp vattnet längre till brunnen.  Vart lite panik när det va tomt i brunnen hmm

då är du hos den en stund imorgon då smile nu har jag bestämt det! smile

"Life´s too short to drive a boring car"

505 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
dadde skrev:
då är du hos den en stund imorgon då smile nu har jag bestämt det! smile

Jo jag tänkte försöka med det. Sätter på värmen direkt när jag kommer från jobbet så blir man på lite bättre humör när man går ut sedan

505 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
Jag har inga nya bilder, håller på med lite planering med ramen.
Tänkte flytta över karossen till den gamla för att kunna montera på framvagn å dylikt på den blästrade. tänkt måla den svart också. Så när karossen är lackad ska det bara va att flytta över igen. Ja det är långt fram innan lacken skall på men när den dagen kommer känns det bra att va mer eller mindre klar med det andra

Har fortfarande plåten bakom bakljusen kvar men ramen är i vägen så jag fixar det när det dinglar i luften.
Sedan visar jag en bild på vad som fick igång mig när jag bestämde för att ta emot duetten.

http://www.spoca.se/IMG_1069A.jpg

Finns fler bilder å text här http://www.spoca.se/content10.htm
Senast redigerat av L-W-L (3 februari 2010)

Avstängd
1 714 Inlägg
3 februari 2010
tänk om man levt på 50-60talet när alla duetter såg ut sådär, sen kom spritt nya amazoner, 140or,
nam nam

6 527 Inlägg
3 februari 2010
"en dum idé" ?
Lägg emellan stora klossar mellan ram & kaross så kanske den kan stå på dom när du får den blästrad,målad mm ?? Ser ju ut på "tankmonteringsfotot" som hela undersidan skulle behöva få sig en regäl omgång, Alternativt bygg en vagga & vicka karossen på sida.

505 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
"en dum idé" ?
Lägg emellan stora klossar mellan ram & kaross så kanske den kan stå på dom när du får den blästrad,målad mm ?? Ser ju ut på "tankmonteringsfotot" som hela undersidan skulle behöva få sig en regäl omgång, Alternativt bygg en vagga & vicka karossen på sida.

Det är ingen dum idé faktist. Då är det lätt att komma åt och även rulla iväg, spänna fast det ordentligt under transport bara. Plocka rent den från onödiga saker som motorn m.m så ska det funka fint.

6 527 Inlägg
4 februari 2010
L-W-L skrev:
farbrorbozze skrev:
"en dum idé" ?

Det är ingen dum idé faktist. Då är det lätt att komma åt och även rulla iväg, spänna fast det ordentligt under transport bara. Plocka rent den från onödiga saker som motorn m.m så ska det funka fint.

Ja kanske tjocka träklossar 10cm eller så, med borrhål igenom på ett par av ställena för karossbultar, köp ett par gängstänger & kapa till rätt längd sätt igenom kaross,träkloss&ramfästen med stora brickor på då ska det ju inte vara så stor risk att den ramlar av ramen wink blir samtidigt en hög "offroad-duett" wink

505 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
[
Ja kanske tjocka träklossar 10cm eller så, med borrhål igenom på ett par av ställena för karossbultar, köp ett par gängstänger & kapa till rätt längd sätt igenom kaross,träkloss&ramfästen med stora brickor på då ska det ju inte vara så stor risk att den ramlar av ramen wink blir samtidigt en hög "offroad-duett" wink

Det bara sprutar tips från dig bozze. Jag får skotta fram ramen imorrn å putta in den i verkstaden

505 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
Vad för färg kan va bra att måla på ramen? Jag måste nog gå på med ngt avfettningsmedel, den lär ju va sketen å fet nu.
Duett ramen har ju igentligen samma färg som bilen men den är inte 100% spikad så svart borde väll funka?
Så lite tips där hade vart nice. smile

Har också puttat in den andra ramen i verkstaden nu. Det blev lite dumt för nu kommer jag inte åt att lyfta motorn med ngn travers så det får bli lyft med traktorn ^^
Senast redigerat av L-W-L (6 februari 2010)

Customiserare
1 212 Inlägg
7 februari 2010
L-W-L skrev:
Vad för färg kan va bra att måla på ramen? Jag måste nog gå på med ngt avfettningsmedel, den lär ju va sketen å fet nu.
Duett ramen har ju igentligen samma färg som bilen men den är inte 100% spikad så svart borde väll funka?
Så lite tips där hade vart nice. smile

Har också puttat in den andra ramen i verkstaden nu. Det blev lite dumt för nu kommer jag inte åt att lyfta motorn med ngn travers så det får bli lyft med traktorn ^^

jag hade målat ramen i nån grå färg big_smile kan bli fint som fan med grå ram och svart botten  big_smile

raggen går

Sök