Volvo 940 GL / S 2,3 95> med B230FK lättrycksturbo.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Om jag var du skulle jag satsa på en B230FT eller B230FK ifrån en 95:a eller nyare. FK motorn är på 99kw och sitter i alla 940 efter 95 som inte är "fullturbo" bilar med FT motorn på 121kw.¨ Dessa bilar har även volvos m90 växellåda. De äldre motorerna har inte oljekylda kolvar vilket är ett plus om det ska trimmas.
m90 lådan är en modernare konstruktion som står pall för mer effekt, en mycket behagligare vxl låda. Sitter som sagt i 940 95> och känns likadan som vxl lådan i 850/v70.
Det finns VISSA b230FT som har oljekylda kolvar dom började med det i övergångsperioden till b230fk....går inte vad jag vet att se förutom att öppna upp blocket och kolla själv. Ta och köp en fk istället så är du säker på att få lite kraftigare stakar och oljekylning till kolvarna.
jag har rasat 2st M90 lådor, dom är överskattade... Getrag äre som gäller om det ska hålla i längden! B230FK är blocket du bör ha och en 531 topp om du ska ha 8v...
jag har rasat 2st M90 lådor, dom är överskattade... Getrag äre som gäller om det ska hålla i längden! B230FK är blocket du bör ha och en 531 topp om du ska ha 8v...
Enda anledningen till att M90 rasar (iaf den största anledningen) är FÖRAR Fel, Missar man en växel kan man säga adjöss åt lådan rätt fort, men gör man klockrena växlingar när man börjar gasa rätt ordentligt så håller dom!
You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
jag har rasat 2st M90 lådor, dom är överskattade... Getrag äre som gäller om det ska hålla i längden! B230FK är blocket du bör ha och en 531 topp om du ska ha 8v...
Enda anledningen till att M90 rasar (iaf den största anledningen) är FÖRAR Fel, Missar man en växel kan man säga adjöss åt lådan rätt fort, men gör man klockrena växlingar när man börjar gasa rätt ordentligt så håller dom!
Helt rätt! m90in börjar gå sönder vid ca 500hk då börjar dreven ge vika vid bra fäste (turbocontainern rensade 1ans drev vid ca 500hk då med slicks å klister)
Annars under den effekten så e det bara typ missväxlingar som dödar lådorna