3539
Sök

Vilken volvoturbomotor är det som jag söker?

554 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#1
Jag leter efter en 740 eller en 940 med turbomotor.
Åsmodell ca 88-95.
Bilen skall användas som donatorbil till en ford.

Det jag söker är en motor som tål en del småtrimning.
Max 150kw.
Bilen får max kosta 10 000:-

Är det en 940 av årsmodell 95 som gäller då
eller är dom äldre motorerna bättre?


Smålänning
7 887 Inlägg
12 augusti 2009
#2
Volvo 940 GL / S 2,3 95> med B230FK lättrycksturbo.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

6 Inlägg
12 augusti 2009
#3
Om jag var du skulle jag satsa på en B230FT eller B230FK ifrån en 95:a eller nyare. FK motorn är på 99kw och sitter i alla 940 efter 95 som inte är "fullturbo" bilar med FT motorn på 121kw.¨
Dessa bilar har även volvos m90 växellåda.
De äldre motorerna har inte oljekylda kolvar vilket är ett plus om det ska trimmas.

Mvh Joel


554 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#4
twin_cam skrev:
Volvo 940 GL / S 2,3 95> med B230FK lättrycksturbo.

Är det den motorn som gäller för dom pengarna?
Är det dom som har oljekylda kolvar?
Senast redigerat av rosten1000 (12 augusti 2009)


6 Inlägg
12 augusti 2009
#5
FK motorerna har oljekylda kolvar ja.


554 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#6
Har B230FT också oljekylda kolvar?

Vad är bättre i M90 lådan mot den gamla lådan?
Senast redigerat av rosten1000 (12 augusti 2009)


Trafikledare
563 Inlägg
12 augusti 2009
#7
Vad jag har hört så har FK efter 95 oljekylda kolvar, och FT har haft det tidigare..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

179 Inlägg
13 augusti 2009
#8
m90 lådan är en modernare konstruktion som står pall för mer effekt, en mycket behagligare vxl låda. Sitter som sagt i 940 95> och känns likadan som vxl lådan i 850/v70.

Det finns VISSA b230FT som har oljekylda kolvar dom började med det i övergångsperioden till b230fk....går inte vad jag vet att se förutom att öppna upp blocket och kolla själv. Ta och köp en fk istället så är du säker på att få lite kraftigare stakar och oljekylning till kolvarna.


554 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#9
Nu är forden hemma så nu har vi börjat leta donatorbil.
En krockad 940/945 skulle vara perfekt. Så vi får vänta på första halkan i höst.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/72692/739047_yk2kpf.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/72692/739051_lj7hmn.jpg


1 335 Inlägg
16 augusti 2009
#10
jag har rasat 2st M90 lådor, dom är överskattade... Getrag äre som gäller om det ska hålla i längden! B230FK är blocket du bör ha och en 531 topp om du ska ha 8v...

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
16 augusti 2009
#11
OphanWitehall skrev:
jag har rasat 2st M90 lådor, dom är överskattade... Getrag äre som gäller om det ska hålla i längden! B230FK är blocket du bör ha och en 531 topp om du ska ha 8v...

Enda anledningen till att M90 rasar (iaf den största anledningen) är FÖRAR Fel, Missar man en växel kan man säga adjöss åt lådan rätt fort, men gör man klockrena växlingar när man börjar gasa rätt ordentligt så håller dom!

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

1 062 Inlägg
17 augusti 2009
#12
The_Mechanic skrev:
OphanWitehall skrev:
jag har rasat 2st M90 lådor, dom är överskattade... Getrag äre som gäller om det ska hålla i längden! B230FK är blocket du bör ha och en 531 topp om du ska ha 8v...

Enda anledningen till att M90 rasar (iaf den största anledningen) är FÖRAR Fel, Missar man en växel kan man säga adjöss åt lådan rätt fort, men gör man klockrena växlingar när man börjar gasa rätt ordentligt så håller dom!

Helt rätt! m90in börjar gå sönder vid ca 500hk då börjar dreven ge vika vid bra fäste (turbocontainern rensade 1ans drev vid ca 500hk då med slicks å klister)

Annars under den effekten så e det bara typ missväxlingar som dödar lådorna

Mvh

Team Björkeryd


Sök