2657
Sök

1låda 2 basar -el- 2lådor 2 basar

279 Inlägg
28 april 2006
Trådstartare
undrar lite om det egentligen blir nån märkbar skilldnad på o ha 2basar(samma typ) i en låda eller att dela på dom i 2 mindre lådor.. har hört lite i olika bilar men det har ju inte vart exakt samma grejer då, (men likvärdiga) o inte hört nån skilldnad direkt.. men rent teoretiskt borde man väl få aggresivare bas i 2lådor o lite mer muller i 1 då det borde bli nån rundgång mellan dom som ger mer muller innan dom "slår"????, ... eller har jag helt fel nu?wink?

two lies don´t cancel each other out

98 Inlägg
28 april 2006
tror inte att det är så stor skillnad, men om du väljer att använda 1 låda och tänker bygga den själv ska du komma ihåg att bygga en mellanvägg mellan basarna!! om du inte gör det kan basarna börja spela mot varandra! dvs den ena dras in och den andra trycks ut, då får du ett flåsande missljud.. och elementen nöts ut mycket snabbt.

:D Mazda Driver :D

10 287 Inlägg
28 april 2006
Det är inga problem att låta flera element spela mot samma lådvolym. Man behöver inte dela upp den.
Enda egentliga anledningen att dela upp en låda är för att staga den bättre.
Att elementen skulle "spela mot varandra" sker bara om man av misstag har fasvänt ena elementet.

Tänk på att elementen agerar både mot lådan och mot lyssningsrummet, skulle det spela roll så skulle man behöva dela upp sitt lyssningsrum i lika många små-rum som antal element man har.......

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
28 april 2006
Det finns 2 fördelar:

1. Lådan blir stabilare
2. Om ett element går sönder kommer det andra elementet (om du sätter dom i samma låda) att gå sönder kvickt också antagligen, eftersom löådan blir dubbelt så stro och effekttåligheten minskar.

Det är ALLTID bättre att sätta element i separata lådor/delar.

mvh Jonas

diforce skrev:
undrar lite om det egentligen blir nån märkbar skilldnad på o ha 2basar(samma typ) i en låda eller att dela på dom i 2 mindre lådor.. har hört lite i olika bilar men det har ju inte vart exakt samma grejer då, (men likvärdiga) o inte hört nån skilldnad direkt.. men rent teoretiskt borde man väl få aggresivare bas i 2lådor o lite mer muller i 1 då det borde bli nån rundgång mellan dom som ger mer muller innan dom "slår"????, ... eller har jag helt fel nu?wink?

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

10 287 Inlägg
28 april 2006
Äsch då, slarvigt av mig att missa detta....

Som Jonas skriver så är detta är mycket bra teknisk anledning till att sätta element i separata kamrar.

Fast det finns faktiskt en fördel med att tex i en basreflexlåda med fyra basar sätta alla fyra i samma volym. Detta kallas för parameterutjämning. Bakgrunden till detta är att alla element är individer och bygger man fyra exakt likadana basreflexlådor med varsitt element så kommer man att få fyra lådor med olika avstämningsfrekvens och olika frekvensgång. Sätter man alla fyra i en låda så får man inte det problemet.

Är man noga så skall man mäta lådorna individuellt.

Jonas få gärna kommentera detta om han har mätt på det då måhända moderna bra element är bättre än dom som vi mätte på under 80-talet där man kunde få , IIRC, 2dB skillnad i amplitud beroende på högtalarindivid.

/Göran

jonash skrev:
2. Om ett element går sönder kommer det andra elementet (om du sätter dom i samma låda) att gå sönder kvickt också antagligen, eftersom löådan blir dubbelt så stro och effekttåligheten minskar.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
28 april 2006
Men man kan väl iaf konstatera att det normalt sett inte blir någon speciellt hörbar skillnad mellan dessa två varianter, om det nu inte skiljer väldigt mycket individuellt i parametrarna på elementen. Har jag rätt i det?

1 Inlägg
29 april 2006
Gå in på http://www.dls.se/default.htm
DLS är Bäst på billjud.
Så slipper du få massa olika svar av amatörer (ja nästan alla här är det, ta inte illa upp)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
29 april 2006
Hahaha, och in kommer en som tror han vet nåt. Ja det var kul.

DLS är INTE bäst på billjud. Inte heller hemma ljud. INGEN är bäst på nån av dem. Däremot finns det MÅNGA som är jämnbördiga. Och DLS är en av dem bra. Tillsammans med åtminstone 10 stycken till jag skulle kunna räkna upp.

Tillbaks till huvudämnet (B-RoY bidrog ju inte ett smack tyvärr...): Ja, det finns en liten fördel med att sätta element i samma volym, men jag tycker fördelarna med att ha separata lådor överväger. Och speciellt i fallet med portad låda, då OM ett element går söder i en portad konstruktion, så är effekttåligheten ÄNNU mindre om ett element går sönder (under avstämningen)

Så min åsikt är att det är bättre med separata lådor.

mvh Jonas

B-RoY skrev:
Gå in på http://www.dls.se/default.htm
DLS är Bäst på billjud.
Så slipper du få massa olika svar av amatörer (ja nästan alla här är det, ta inte illa upp)

279 Inlägg
29 april 2006
Trådstartare
tack för era svar:)

two lies don´t cancel each other out

Os Difuntos
1 822 Inlägg
29 april 2006
hehe lite bitch-smacking mellan B-Roy och jonash..

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
1 maj 2006
Jag kanske tog i, men det var så uppenbart fel att jag inte kunde hålla mig.

mvh Jonas

baca skrev:
hehe lite bitch-smacking mellan B-Roy och jonash..

Sök