3406
Sök

B230FK/FT trimming 300Hk

38 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hejsan;)

Tänkte göra ett projekt på min 240.

Men har några frågor ang trimmning

Följande block:

B230FK/FT? vilket är bäst att trimma? både i prestanda och hållbarhet.

Vill ha ut Ca 250-300 Hk:cool:

Kommer använda original insprutet, LH 2.4 eller vad det heter.

Ge gärna tips på hur ni har trimmat era till 250-300HK:P

Även vad jag behöver för koppling samt växellåda

MvH Zebaztian:)

272 Inlägg
15 augusti 2009
#2
jag trodde FT och FK  var samma block bara att turbon är större på FK??

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 augusti 2009
#3
MT-Adam skrev:
jag trodde FT och FK  var samma block bara att turbon är större på FK??

Exakt samma block som fastställts i mååånga trådar, det enda som skiljer på dom är laddtrycket.

Jonas

38 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#4
okej, då vet jag det. vad skall man ha för recept för att få ut 250-300HK?wink

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 augusti 2009
#5
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=84418

Låda o koppling: M90 med "712" tryckplattan och ett om svarvat enkelmassesvänghjul.

Jonas

38 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#6
tack:) men vad kommer de kosta ungefär? Vad har spridarna för cc?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 augusti 2009
#7
Det är såkallade "968or" de är på 465cc

Jonas

38 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#8
okej, dom går att köra på original insprutet?

Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
16 augusti 2009
#9
250-300hk bör det räcka med

större spridare+lmm som är anpassad
531 topp
vx3 kam eller liknande
16T eller större
och ett avgassystem som är lite mer andningsvänligt än orginal

man ska klara iallfall 250hk minst med en orginal 531:a
dock ingen nackdel att porta den

Kör fort så hinner inget hända...

1 062 Inlägg
16 augusti 2009
#10
http://www.garaget.org/?car=107695

Där har du lite tips om hur man kan få ca 300hk wink

Mvh

Team Björkeryd

38 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#11
okej, tack;) men är de värt att kompsänka och ha högre laddtryck?

Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
17 augusti 2009
#12
Zebaztian skrev:
okej, tack;) men är de värt att kompsänka och ha högre laddtryck?

gillar du en okörbar bil innan turbon snurrar upp fungerar det

men för 300hk är det bortkastat

grundeffekt är något man ska försöka eftersträva om man vill ha en lättkörd och lättlekt bil

Kör fort så hinner inget hända...

231 Inlägg
17 augusti 2009
#13
Growe skrev:
Zebaztian skrev:
okej, tack;) men är de värt att kompsänka och ha högre laddtryck?

gillar du en okörbar bil innan turbon snurrar upp fungerar det

men för 300hk är det bortkastat

grundeffekt är något man ska försöka eftersträva om man vill ha en lättkörd och lättlekt bil

Nu är de ju också så att mycket effekt och vrid på lägre varv är det som dödar stakar och växellådor allra mest.. Dock som sagt enklare att köra med bättre drag från botten men ändå värt att tänka på.

10 287 Inlägg
17 augusti 2009
#14
Det Growe for efter var en grundstark sugmotor vilket inte med nödvändighet innebär en överladdad motor med mera vrid långt ner.

Forshem skrev:
Growe skrev:
Zebaztian skrev:
okej, tack;) men är de värt att kompsänka och ha högre laddtryck?

gillar du en okörbar bil innan turbon snurrar upp fungerar det

men för 300hk är det bortkastat

grundeffekt är något man ska försöka eftersträva om man vill ha en lättkörd och lättlekt bil

Nu är de ju också så att mycket effekt och vrid på lägre varv är det som dödar stakar och växellådor allra mest.. Dock som sagt enklare att köra med bättre drag från botten men ändå värt att tänka på.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

38 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
#15
okej, men hur länge kommer motorn hålla då? jag vill ju kunna ha den ett tag;)

10 287 Inlägg
17 augusti 2009
#16
Rätt byggt, rätt mappat och rätt skött håller det utan problem 10.000 mil.

/Göran

Zebaztian skrev:
okej, men hur länge kommer motorn hålla då? jag vill ju kunna ha den ett tag;)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök