3779
Sök

Gå upp i vikt, hur?!?! kan fan inte det :o

1 723 Inlägg
17 augusti 2009
von_blad skrev:
Direkt efter träningen dricker du ett rått ägg (inte några fjantiga proteinpulver eller kosttillskott).

NEJ! INTE rått ägg. Sämre upptag av proteinet, du får bättre upptag av ett tillagat ägg, samt så finns det en risk för salmonella.

461 Inlägg
17 augusti 2009
falloutboy skrev:
von_blad skrev:
Direkt efter träningen dricker du ett rått ägg (inte några fjantiga proteinpulver eller kosttillskott).

NEJ! INTE rått ägg. Sämre upptag av proteinet, du får bättre upptag av ett tillagat ägg, samt så finns det en risk för salmonella.

Du har rätt. Men salmonellan ska inte vara någon direkt risk...

Personligen orkar jag inte ställa mig och koka/steka ägg direkt efter träningen, lättare med ett rått ägg.

En tråd om råa ägg:
http://forum.body.se/archive/index.php/t-641.html

BMW - Better Make Way

590 Inlägg
17 augusti 2009
Som sagt innan, kör på Gainer/viktökning pulver. Finns gainers som ger 1250 kalorier per servering. Börja att träna och drick 2ggr om dagen eller vad det står på förpackningen. Hur som helst så måste du inte göra av med mer kalorier än vad du får i dej om du ska gå upp i vikt.

590 Inlägg
17 augusti 2009
eriksson87 skrev:
Som sagt innan, kör på Gainer/viktökning pulver. Finns gainers som ger 1250 kalorier per servering. Börja att träna och drick 2ggr om dagen eller vad det står på förpackningen. Hur som helst så måste du inte göra av med mer kalorier än vad du får i dej om du ska gå upp i vikt.

btw så kan du dricka kreatin, men då går du upp ca 3-4kg i enbart vätska som försvinner sedan när kuren är slut, men känns lättare o träna, bättre pump typ smile

4 001 Inlägg
17 augusti 2009
eriksson87 skrev:
eriksson87 skrev:

btw så kan du dricka kreatin, men då går du upp ca 3-4kg i enbart vätska som försvinner sedan när kuren är slut, men känns lättare o träna, bättre pump typ smile

ja, och håller han på med någon slags idrott så kan han åka dit för doping om han dricker kreatin.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

10 287 Inlägg
17 augusti 2009
Visst kan man lägga på sig ett par kilo extra innan man börjar träna men det är inte så att dessa kilo (fett) kommer att konverteras till muskler. Se till att äta ordentligt med Mat (tillskott är ofta helt onödigt) och att som von_blad skrev träna tungt. Kom ihåg att äta ordentligt i princip direkt efter träningen så att kroppen inte ställer in sig på nöd-år och vägrar växa.

Vila så att kroppen hinner med att komme igen mellan varje pass. Undvik hård konditionsträning men se till att du har tillräckligt bra kondition för att orka träna tungt och hårt.

Gymträning: Prioritera stora muskler/muskelgrupper, dvs ben och rygg. Knäböj och marklyft.

Tänk också på att genetiken spelar en enorm roll.

/Göran

(Tränat i gym sedan 1974. Längsta uppehållet 3 veckor. Instruktör sedan 1994)

Thedriftking skrev:
tja, 

har ett "problem"

jag vill gå uppp i vikt, men jag kan fan inte göra det!?  går inte upp vad jag än äter o vad jag än gör, jag kan sitta o bara titta på tv o äta mat o godis utan att jag går upp i vikt,  jag väger 60 o är 177. jag vill väga typ 65-70, men ska börja träna igen när jag väger det, jag vill gå upp lite till så att jag kan börja träna igen, måste ju ha nått o bygga muskler av. '

har ni några förslag hur jag ska göra?

mvh Erik

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 723 Inlägg
17 augusti 2009
von_blad skrev:
falloutboy skrev:
von_blad skrev:

Personligen orkar jag inte ställa mig och koka/steka ägg direkt efter träningen, lättare med ett rått ägg.

En tråd om råa ägg:

koka det innan träningen? smile

1 723 Inlägg
17 augusti 2009
kolvas skrev:
ja, och håller han på med någon slags idrott så kan han åka dit för doping om han dricker kreatin.

sen när är kreatin dopingklassat?!

kreatin är förövrigt ett att de få kosttillskott som är värt att lägga pengarna på.
Senast redigerat av falloutboy (17 augusti 2009)

461 Inlägg
17 augusti 2009
falloutboy skrev:
von_blad skrev:
falloutboy skrev:

En tråd om råa ägg:

koka det innan träningen? smile

Satt precis och funderade på det.. smile

BMW - Better Make Way

12 086 Inlägg
17 augusti 2009
von_blad skrev:
falloutboy skrev:
von_blad skrev:

Men man ska orka 4 TUNGA styrkepass i veckan för att gå upp i vikt?

461 Inlägg
17 augusti 2009
JapMax skrev:
von_blad skrev:
falloutboy skrev:

Ja, 3 minimum iaf, beroende på hur du lägger upp dina pass. Jag kör själv just nu 4st riktigt tunga pass på ca 1h och 10min i veckan.

BMW - Better Make Way

Sanizz
17 augusti 2009
Trådstartare
Märks att folk har brist på kunskap här inne. Säger inte alla men MÅNGA

Gå in på kolozzeum och body`s forum. Där kan du ställa frågor med vettiga svar från duktiga byggare. Även där finns undantag.

40 Inlägg
17 augusti 2009
von_blad skrev:
JapMax skrev:
von_blad skrev:

Ja, 3 minimum iaf, beroende på hur du lägger upp dina pass. Jag kör själv just nu 4st riktigt tunga pass på ca 1h och 10min i veckan.

Som sagt är det inte det som påverkar viktökning!

Det räcker med 2st pass i veckan alldeles utmärkt! Det är ett överskott av kalorier som du går upp i vikt av.
Kör två stycken pass i veckan om du inte känner att träna mer än så, dela upp kroppen till två t ex Ben/rygg/mage och Bröst/axlar/Armar, sen om du vill träna mer och lite seriösare efter ett tag så är det bara att göra det. kom ihåg att köra basövningar såsom Marklyft, knäböj, bänkpress dvs övningar som aktiverar flera muskelgrupper!
Minimum är ett pass i veckan, men för att inte passen ska bli så långa så är det bättre att dela upp kroppen i olika pass samt för att få bäst resultat. Ett pass på gymmet (exlusive uppvärmning e.d) bör ligga på ca 40-60minuter, resten är enligt mig bortkastad tid. Vila 2-3minuter mellan varje set, 3-4minuter efter marklyft/knäböj.
Sen ska man inte vara viktkkåt, träna på det du ska träna på, gå inte för tungt bara för att du känner dig svag, det kan resultera i skador och fel utförande så övningen tappar sin mening. Skit i andra helt enkelt och jämför dig inte med någon annan än dig själv.
Käka var tredje timme, t ex keso, kesella, tonfisk, makrill som mellanmål.

Om du nu väger 60kg (132 x .65 x 24 = 2059) ska du äta som medelaktiv person lite mer än 2000Kcal/dag för att hålla vikten, du borde käka mellan 2200-2500Kcal/dag för att gå upp i vikt utan att lägga på dig onödigt fett. 2pass styrketräning och 1pass kondition i veckan räcker väl lagom att börja med? Lycka Till!

Tiden läker alla sår gäller inte på bilar, man måste läka såren åt bilfan!
Ain't nothin but a peanut!

1 926 Inlägg
17 augusti 2009
Thedriftking skrev:
tja, 

har ett "problem"

jag vill gå uppp i vikt, men jag kan fan inte göra det!?  går inte upp vad jag än äter o vad jag än gör, jag kan sitta o bara titta på tv o äta mat o godis utan att jag går upp i vikt,  jag väger 60 o är 177. jag vill väga typ 65-70, men ska börja träna igen när jag väger det, jag vill gå upp lite till så att jag kan börja träna igen, måste ju ha nått o bygga muskler av. '

har ni några förslag hur jag ska göra?

Vadå ha något att bygga av? Muskler omvandlas inte till fett, du kan gott börja träna redan nu.

Ja, det finns bara ett sätt att gå upp i vikt; ÖVERSKOTT av kalorier. Sen är det skitsamma om du tränar eller inte, du går upp i vikt vilket som.

Vad exakt äter du en typisk dag?
Vad exakt gör du en typisk dag? Rör du dig mycket i jobbet etc?

1 926 Inlägg
17 augusti 2009
kolvas skrev:
eriksson87 skrev:
eriksson87 skrev:

Vilken sten bor du under om jag får fråga?

1 926 Inlägg
17 augusti 2009
leksak skrev:
Fett omvandlas inte i muskler så börja träna direkt istället o slipp fettet.

Muskler byggs bara av kcal överskott så lite fett på kroppen kommer han få, OM han vill bygga dvs.

40 Inlägg
17 augusti 2009
Spelis skrev:
leksak skrev:

Muskler byggs bara av kcal överskott så lite fett på kroppen kommer han få, OM han vill bygga dvs.

Fel Fel Fel!
Muskler byggs inte enbart under kaloröverskott! Däremot så byggs dom inte lika effektivt under kaloriunderskott, men du bygger ändå muskler.
Senast redigerat av bennythebear (17 augusti 2009)

461 Inlägg
17 augusti 2009
bennythebear skrev:
von_blad skrev:
JapMax skrev:

Som sagt är det inte det som påverkar viktökning!

Det räcker med 2st pass i veckan alldeles utmärkt! Det är ett överskott av kalorier som du går upp i vikt av.
Kör två stycken pass i veckan om du inte känner att träna mer än så, dela upp kroppen till två t ex Ben/rygg/mage och Bröst/axlar/Armar, sen om du vill träna mer och lite seriösare efter ett tag så är det bara att göra det. kom ihåg att köra basövningar såsom Marklyft, knäböj, bänkpress dvs övningar som aktiverar flera muskelgrupper!
Minimum är ett pass i veckan, men för att inte passen ska bli så långa så är det bättre att dela upp kroppen i olika pass samt för att få bäst resultat. Ett pass på gymmet (exlusive uppvärmning e.d) bör ligga på ca 40-60minuter, resten är enligt mig bortkastad tid. Vila 2-3minuter mellan varje set, 3-4minuter efter marklyft/knäböj.
Sen ska man inte vara viktkkåt, träna på det du ska träna på, gå inte för tungt bara för att du känner dig svag, det kan resultera i skador och fel utförande så övningen tappar sin mening. Skit i andra helt enkelt och jämför dig inte med någon annan än dig själv.
Käka var tredje timme, t ex keso, kesella, tonfisk, makrill som mellanmål.

Om du nu väger 60kg (132 x .65 x 24 = 2059) ska du äta som medelaktiv person lite mer än 2000Kcal/dag för att hålla vikten, du borde käka mellan 2200-2500Kcal/dag för att gå upp i vikt utan att lägga på dig onödigt fett. 2pass styrketräning och 1pass kondition i veckan räcker väl lagom att börja med? Lycka Till!

Jag förstår inte riktigt hur du får det att gå ihop... Ska man köra 3 olika övningar per muskelgrupp med 3 set på varje övning, så krävs det bra mycket mer tid än 40-60min. Speciellt om man ska köra bröst/axlar/biceps/triceps i samma pass!

För mig hade de då absolut inte fungerat med 2ggr/vecka och 40-60min, jag hade fått lite träningsvärk kanske, men inget mer. Vet ingen som tränar så lite och får vettiga resultat?

Nä, de där tror jag inte på alls...

BMW - Better Make Way

40 Inlägg
17 augusti 2009
Jag förstår inte riktigt hur du får det att gå ihop... Ska man köra 3 olika övningar per muskelgrupp med 3 set på varje övning, så krävs det bra mycket mer tid än 40-60min. Speciellt om man ska köra bröst/axlar/biceps/triceps i samma pass!

För mig hade de då absolut inte fungerat med 2ggr/vecka och 40-60min, jag hade fått lite träningsvärk kanske, men inget mer. Vet ingen som tränar så lite och får vettiga resultat?

Nä, de där tror jag inte på alls...

Vem har sagt att han ska köra 3övningar á 3set per muskelgrupp? Killen vill få lite muskler och gå upp lite i vikt, han ska inte bli en kroppsbyggare han vill komma i bra form.
Personligen vet jag jättemånga som får bra resultat av att köra 2pass i veckan, plus att det är en alldeles utmärkt väg att ge sig in på som nybörjare.

Om du sköter kosten/träningen/vilan bra så får du goda resultat av ett sånt här upplägg, om du inte kan få det kallar jag det bristande kunskap helt enkelt.

Exempel på ett pass om involverar ben/rygg/mage
Uppvärmning
Ben
2set Knäböj
2set bencurl
2set Vadpress
Rygg
2set Marklyft
2set Latsdrag
Mage
2set Situps
2set magmaskin/crunches med rep i kabeltrissa

14set Totalt

Bröst/Axlar/Armar
Bröst
2set Bänkpress
2set Lutande Hantelpress
Axlar
2set Hantelpress
2set sidolyft
Armar
2set Skivstångscurl
1set Hammercurl
2set Hantelpress
1set Repdrag

14set totalt....

Detta kombinerat med bra kosthållning och ett konditionspass/vecka, för att hålla igång metabolismen, ger bra resultat för en nybörjare. Kom ihåg att kosten är A och O och träna inte för hårt första 2-3veckorna. Börja lungt.

1 926 Inlägg
17 augusti 2009
bennythebear skrev:
Spelis skrev:
leksak skrev:

Fel Fel Fel!
Muskler byggs inte enbart under kaloröverskott! Däremot så byggs dom inte lika effektivt under kaloriunderskott, men du bygger ändå muskler.

Nej muskler byggs inte av kcal underskott.

" Hur kan du få ett sparkonto om du har större utgifter än inkomst? "

Sök