von_blad skrev:
JapMax skrev:
von_blad skrev:
Personligen orkar jag inte ställa mig och koka/steka ägg direkt efter träningen, lättare med ett rått ägg.
Men man ska orka 4 TUNGA styrkepass i veckan för att gå upp i vikt?
Ja, 3 minimum iaf, beroende på hur du lägger upp dina pass. Jag kör själv just nu 4st riktigt tunga pass på ca 1h och 10min i veckan.
Som sagt är det inte det som påverkar viktökning!
Det räcker med 2st pass i veckan alldeles utmärkt! Det är ett överskott av kalorier som du går upp i vikt av.
Kör två stycken pass i veckan om du inte känner att träna mer än så, dela upp kroppen till två t ex Ben/rygg/mage och Bröst/axlar/Armar, sen om du vill träna mer och lite seriösare efter ett tag så är det bara att göra det. kom ihåg att köra basövningar såsom Marklyft, knäböj, bänkpress dvs övningar som aktiverar flera muskelgrupper!
Minimum är ett pass i veckan, men för att inte passen ska bli så långa så är det bättre att dela upp kroppen i olika pass samt för att få bäst resultat. Ett pass på gymmet (exlusive uppvärmning e.d) bör ligga på ca 40-60minuter, resten är enligt mig bortkastad tid. Vila 2-3minuter mellan varje set, 3-4minuter efter marklyft/knäböj.
Sen ska man inte vara viktkkåt, träna på det du ska träna på, gå inte för tungt bara för att du känner dig svag, det kan resultera i skador och fel utförande så övningen tappar sin mening. Skit i andra helt enkelt och jämför dig inte med någon annan än dig själv.
Käka var tredje timme, t ex keso, kesella, tonfisk, makrill som mellanmål.
Om du nu väger 60kg (132 x .65 x 24 = 2059) ska du äta som medelaktiv person lite mer än 2000Kcal/dag för att hålla vikten, du borde käka mellan 2200-2500Kcal/dag för att gå upp i vikt utan att lägga på dig onödigt fett. 2pass styrketräning och 1pass kondition i veckan räcker väl lagom att börja med? Lycka Till!