KammaDej skrev:
vilka standard rwd har toe-in fram rekommenderat? och vem rekommenderar det?
om du har några faktareferenser att presentera på vad tillverkarna rekommenderar skulle det va kul att läsa, då slipper jag leta själv också
Volvo 240 ska enligt Haynes ha någon mm toe in, de vill inte skriva exakt eftersom de inte tycker att man ska göra dessa inställningar själv. Dock ska 740 ha 2mm toe in mätt på ytterkanten på fälgen, detta enligt Volvo själva. Mazda 626 skulle ha 3mm toe in. Och ja de har stått i mm i de böckerna, visst Mazdan hade även det skrivet i grader inom parantes. De här var de enda böckerna jag hade hemma.
KammaDej skrev:
det här är ingenting annat än en test av däckegenskaper.
sedan en viktförflyttning (eller en lastväxling om det får dej att trivas bättre) endast uppkommer om chassit påverkas av någon kraft, exempelvis acceleration/inbromsning för att flytta vikt framåt/bakåt, eller i detta fall om man skulle simulera ett chassi och dess egenskaper skulle det krävas att hjulen styrde åt något håll om man ska få någon vikt att flyttas mellan höger och vänster.
men i din sk simulering styr inte hjulen åt något håll för att få denna vikt att flyttas, med detta utesluts helt att det skulle vara någon form av chassisimulering.
det här har utförts i en maskin avsedd för att jämföra olika däckegenskaper och inte chassiegenskaper, eller hur?
Du behöver inte svänga för att få en lastväxling mellan höger och vänster hjul. T.ex. om du kör på en bankad väg, kör över ett gupp med ena hjulet (typ curb om vi ska prata race körning) eller en kraftig kastvind. Allt detta leder till en lastväxling utan att du själv som förare har gjort något utan det är enbart yttrepåverkan.
Däcksdatan i fråga är just ren data uppmätt på ett slicks, denna data har sedan använts i ett program för att simulera chassi inställningar, dock skalades detta program ner oerhört mycket för simuleringen i fråga. Men grundmodellen är fortfarande för chassi inställningar, den är även validerad mot verkliga resultat just för att man ska kunna simulera fram en inställning innan bilen ens har sett dagsljuset.
KammaDej skrev:
fortfarande.. bilens vikt flyttas mellan hjulen genom chassits alla delar. en del genom bärarmarna.
hur stor denna del är bestäms av bärarmarnas vinklar och placering av dess fästen i spindlar och chassi. hur stor del av vikten som flyttas direkt genom bärarmarna kan man ta reda på genom att mäta geometrin och sedan med hjälp av detta och chassits tyngdpunkt komma fram till det på matematisk väg.
ett gammalt, bra och beprövat sätt är att använda sej av geometrins rollcenter.
av alla års erfarenhet från banracing vet jag att detta har mycket stor inverkan på hur bra bilen går och det är ingen slump att rollcenter är så pass välkänt som det är.
Ja det går att räkna på den geometriska lastväxlingen genom att använda kinematiska roll center. Dock bör man vara medveten om begränsningarna med detta. Det kinematiska roll centret fungerar "hyfsat" bra att använda vid låga lateral accelerationer och små lastväxlingar, ungefär de som "moster Agda" kommer upp i. Börjar vi prata om racebilar eller annan bankörning måste man gå över till att titta på IC för att få med allt som händer i chassit.
När du skriver att du har erfarenhet av RC inverkan på bilen antar jag att du har testat att ändrat på någon bärarmspunkt eller liknande för att på så sett flytta RC och sen se skillnaden på banan i ren varvtid, känsla och/eller loggdata. Jag håller helt med om att en sådan ändring kan göra en stor inverkan på bilen, har själv testat det i verkligheten. Dock måste du komma ihåg att du även ändrar IC, FVSA, camberförändring, rollmoment och beroende på hur hjulupphängningen ser ut möjligen även SVSA, PC. Problemet med praktiska tester på detta området är att det är nära inpå omöjligt att bara ändra på en av dessa parametrar vilket gör det mycket svårt att urskilja exakt vad det är som gör skillnaden. En klar fördel med dator simuleringar är just att det går att låsa alla dessa parametrar utom en, min erfarenhet av dessa simuleringar är att FVSA och IC har större inverkan än just RC.
KammaDej skrev:
så det är oviktigt att en racebil är stabil, eller hur menar du?
En racebil är byggd för att ta sig från punkt A runt en given bana tillbaka till punkt A på kortast möjliga tid. Om du vill göra det måste du ligga så nära gränsen som det går utan att ramla över, en biprodukt av detta är att det blir instabilt. Ju bättre förare du är desto mer instabilitet kan du hantera vilket gör att du kan köra närmare gränsen vilket leder till bättre varvtider. Det exemplet som mjong tog med bromsverkan tycker jag är en bra liknelse, även om en racebil har justerbar bromsvåg. Även om biltillverkarna skulle tillverka en bil som bara är avsedd att köra på torra sommar vägar och banträffar, skulle den ha mer bromsverkan på framhjulen än vad en racebil har. Lika som att en helt ny förare i FF1600 skulle ha mer frambroms än vad Schumacher skulle ha i en likadan bil, just för att Schumacher med största sannolikhet är en bättre förare som kan klara av den instabiliteten.
Om du syftar på balans. Så är det en helt annan sak och helt klart mycket viktigt.