3854
Sök

Audi a4 2.0 tdi går för bra?

44 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tjenna! Det är så att jag har varit och köpt mig en 2.0 tdi 143hk modellen med multitronic låda. Det jag är väldigt fundersam över är hur dom går. Jag kör jämt med en bmw 325. Jag rinde till förra ägaren men får inget svar där. Jag antar att den är chippad men genom att jag inte har nån information så vet jag ju inte. kan va 170 hk eller 190 eller nåt annat? eller går dagens diesel motor så bra helt enkelt? Nån som har nån fundering eller ide så skriv bara.  har aldrig tidigare ägt en diesel heller. men som sagt blev väldigt förvånad när kompisens 325 inte kom om mig.


Låt era fingrar gå varma:)


730 Inlägg
18 augusti 2009
#2
Har en Audi A4 2.5 TDI o den går utav he*vete smile

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

44 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#3
YeahBitch skrev:
Har en Audi A4 2.5 TDI o den går utav he*vete smile

ja! men med dina 180 hk vilka bilar hänger du då?
är så sjukt nyfiken va som kan va gjort med min.


112 Inlägg
19 augusti 2009
#4
Det beror ju lite på vilka intervaller ni kör i också! 0-100 är en diesel oftast inte snabbare än motsvarande bensinare, men väl "på rull" så ska det mycket bensinmotor till för att hänga med en modern diesel tackvare det höga vridmomentet.

Som exempel kan jag ta min bil som har en 2.2 l diesel på 175 hk/420 nm. Motsvarande bil med bensinturbo på 220 hk/320 nm är 1 sek långsammare mellan 80 - 120 km/h!
Däremot får jag stryk av samma bil från 0-100. Så uppe i fart kan du mycket väl "åka jämt" med din kompis 325:a tack vare att du har ett mycket högre vridmoment!

44 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#5
v70power skrev:
Det beror ju lite på vilka intervaller ni kör i också! 0-100 är en diesel oftast inte snabbare än motsvarande bensinare, men väl "på rull" så ska det mycket bensinmotor till för att hänga med en modern diesel tackvare det höga vridmomentet.

Som exempel kan jag ta min bil som har en 2.2 l diesel på 175 hk/420 nm. Motsvarande bil med bensinturbo på 220 hk/320 nm är 1 sek långsammare mellan 80 - 120 km/h!
Däremot får jag stryk av samma bil från 0-100. Så uppe i fart kan du mycket väl "åka jämt" med din kompis 325:a tack vare att du har ett mycket högre vridmoment!

får tacka för svaret


125 Inlägg
19 augusti 2009
#6
Årsmodel på 325an?


bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
19 augusti 2009
#7
e la bara och va glad att den går bättre lr wink?


44 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#8
Madick1 skrev:
Årsmodel på 325an?

Det är en -06a


44 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#9
ralle_boyen skrev:
e la bara och va glad att den går bättre lr wink?

jo självklart är jag glad men är nyfiken:P sen om jag ska chippa den är de ju onödigt om den redan är de.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 augusti 2009
#10
Din bil gör 0-100 på 9.4sek, en 325i gör detsamma på 7sek. Övriga intervaller orkar jag inte leta upp, men eftersom skillnaden är såpass stor 0-100 tror jag inte Audin tar igen detta där heller. Är din polares Bmw ok så skulle jag gissa på att han inte vet hur man växlar "rätt" för att plocka ur effekten, eller så kan han inte växla över huvud taget. (eller så är den chippad som du skriver)

För det skall rätt mycket till innan en 143hp diesel drar en 218hp bensin, och hade den varit chippad drygt 50hp tror jag du hade märkt det på annat vis, så jag satsar mina kort på att din polare inte hänger med i växlingarna helt enkelt  smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

125 Inlägg
19 augusti 2009
#11
Rquired skrev:
Din bil gör 0-100 på 9.4sek, en 325i gör detsamma på 7sek. Övriga intervaller orkar jag inte leta upp, men eftersom skillnaden är såpass stor 0-100 tror jag inte Audin tar igen detta där heller. Är din polares Bmw ok så skulle jag gissa på att han inte vet hur man växlar "rätt" för att plocka ur effekten, eller så kan han inte växla över huvud taget. (eller så är den chippad som du skriver)

För det skall rätt mycket till innan en 143hp diesel drar en 218hp bensin, och hade den varit chippad drygt 50hp tror jag du hade märkt det på annat vis, så jag satsar mina kort på att din polare inte hänger med i växlingarna helt enkelt  smile

Jag med:-)


44 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#12
Madick1 skrev:
Rquired skrev:
Din bil gör 0-100 på 9.4sek, en 325i gör detsamma på 7sek. Övriga intervaller orkar jag inte leta upp, men eftersom skillnaden är såpass stor 0-100 tror jag inte Audin tar igen detta där heller. Är din polares Bmw ok så skulle jag gissa på att han inte vet hur man växlar "rätt" för att plocka ur effekten, eller så kan han inte växla över huvud taget. (eller så är den chippad som du skriver)

För det skall rätt mycket till innan en 143hp diesel drar en 218hp bensin, och hade den varit chippad drygt 50hp tror jag du hade märkt det på annat vis, så jag satsar mina kort på att din polare inte hänger med i växlingarna helt enkelt  smile

Jag med:-)

aa ni kan ha rätt men tvekar ändå måste jag säga.


806 Inlägg
19 augusti 2009
#13
den borde nog nästan vara chippad,, men diesel bilarna går bra som fan nu! åkte med en s60 d5 och blev helt förvånad över dom 180 hästarna!


806 Inlägg
19 augusti 2009
#14
men jag tror inte heller han kan växla, han kör kanske fin stilen varva till 4k och lungt å sansat växla och släppa upp kopplingen


564 Inlägg
19 augusti 2009
#15
Jag kör själv en bmw 320d med 163hk 340nm och den känns väldigt stark o pigg för att vara en diesel. 0-100 på 8,3 sekunder.

Bmwn med 218hk är betydligt snabbare än audin med 143hk. Speciellt 0-100.
Jag har även kört många mil i en 325i av den modell som mascusss rejsat mot, och 0-100 är den riktigt snabb, men det gäller att man varvar ur den ordentligt på växlarna. Om marcusss kompis kan köra, så kan han garanterat köra ifrån audi-dieseln.

Dagens dieslar är för övrigt riktigt fina med otroligt bra prestanda i förhållande till förbrukning. Jag har blivit dieselfrälst! Det känns som man har en V8 under huven med extremt låg förbrukning. big_smile

Mvh Johan

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 augusti 2009
#16
Håller med om diesel, körde en Audi med motorn ovan och där var gott tryck i den. Men trots att det var lilla lätta A3 så kändes den inte riktigt jämn med 325an smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

44 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#17
lodiseN skrev:
men jag tror inte heller han kan växla, han kör kanske fin stilen varva till 4k och lungt å sansat växla och släppa upp kopplingen

denna grabben med denna 325 måste jag säga att han inte är den lilla lungna killen. får försvara lite där.  och växla kan han med:cool: hehu men men ska att reda ut om nåt är gjort med min snart. okmmer med besked då till dom nyfikna:)


44 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#18
groze skrev:
Jag kör själv en bmw 320d med 163hk 340nm och den känns väldigt stark o pigg för att vara en diesel. 0-100 på 8,3 sekunder.

Bmwn med 218hk är betydligt snabbare än audin med 143hk. Speciellt 0-100.
Jag har även kört många mil i en 325i av den modell som mascusss rejsat mot, och 0-100 är den riktigt snabb, men det gäller att man varvar ur den ordentligt på växlarna. Om marcusss kompis kan köra, så kan han garanterat köra ifrån audi-dieseln.

Dagens dieslar är för övrigt riktigt fina med otroligt bra prestanda i förhållande till förbrukning. Jag har blivit dieselfrälst! Det känns som man har en V8 under huven med extremt låg förbrukning. big_smile

Mvh Johan

jag har ju även en multitronic låda under bilen om de hjälper nåt. bilen lägger sig på drygt 3700 varv och bara ökar i hastighet.. vet inte hur stora förlusterna är i en sån låda kanske går jämt ut.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 augusti 2009
#19
marcusss skrev:
groze skrev:
Jag kör själv en bmw 320d med 163hk 340nm och den känns väldigt stark o pigg för att vara en diesel. 0-100 på 8,3 sekunder.

Bmwn med 218hk är betydligt snabbare än audin med 143hk. Speciellt 0-100.
Jag har även kört många mil i en 325i av den modell som mascusss rejsat mot, och 0-100 är den riktigt snabb, men det gäller att man varvar ur den ordentligt på växlarna. Om marcusss kompis kan köra, så kan han garanterat köra ifrån audi-dieseln.

Dagens dieslar är för övrigt riktigt fina med otroligt bra prestanda i förhållande till förbrukning. Jag har blivit dieselfrälst! Det känns som man har en V8 under huven med extremt låg förbrukning. big_smile

Mvh Johan

jag har ju även en multitronic låda under bilen om de hjälper nåt. bilen lägger sig på drygt 3700 varv och bara ökar i hastighet.. vet inte hur stora förlusterna är i en sån låda kanske går jämt ut.

Multitronic är väl samma princip som CVT och gamla "rem-johan"? Skulle nästan tro att effektförlusten är något högre i en sådan om jag skulle gissa... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

44 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
#20
Rquired skrev:
marcusss skrev:
groze skrev:
Jag kör själv en bmw 320d med 163hk 340nm och den känns väldigt stark o pigg för att vara en diesel. 0-100 på 8,3 sekunder.

Bmwn med 218hk är betydligt snabbare än audin med 143hk. Speciellt 0-100.
Jag har även kört många mil i en 325i av den modell som mascusss rejsat mot, och 0-100 är den riktigt snabb, men det gäller att man varvar ur den ordentligt på växlarna. Om marcusss kompis kan köra, så kan han garanterat köra ifrån audi-dieseln.

Dagens dieslar är för övrigt riktigt fina med otroligt bra prestanda i förhållande till förbrukning. Jag har blivit dieselfrälst! Det känns som man har en V8 under huven med extremt låg förbrukning. big_smile

Mvh Johan

jag har ju även en multitronic låda under bilen om de hjälper nåt. bilen lägger sig på drygt 3700 varv och bara ökar i hastighet.. vet inte hur stora förlusterna är i en sån låda kanske går jämt ut.

Multitronic är väl samma princip som CVT och gamla "rem-johan"? Skulle nästan tro att effektförlusten är något högre i en sådan om jag skulle gissa... smile

möjligt jag vet inte säkert. vilket som jag kommer med fakta inom kort om nåt är gjort med den eller inte



Sök