2412
Sök

Köpråd: Bensinsnål Bil

629 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
Jag ska åka och titta på 140n i morgon lite, men jag undrar två saker:

Bensinförbrukning: vad tar den landsväg (läs: 90km/h)?

Och även, passar 940 fälg på den? vet det är samma bult men tillexempel v70 fälg går ju inte att kränga på 940, då det behövs spacer.

Mröh

Smålänning
7 883 Inlägg
24 augusti 2009
Dagge88 skrev:
Jag ska åka och titta på 140n i morgon lite, men jag undrar två saker:

Bensinförbrukning: vad tar den landsväg (läs: 90km/h)?

Och även, passar 940 fälg på den? vet det är samma bult men tillexempel v70 fälg går ju inte att kränga på 940, då det behövs spacer.

Vad den drar står tidigare i tråden...

Ca 0,8 landsväg och 1 liter blandat,. alltså som bilen du har. Men håller du dig under 90 och håller rmotorn välservad med rätt ventilspel och byter äckel SU:n mot nått bättre så ska det gå att komma ner mot 0,7.
Ja, 940 fälgar passar på 140 smile

Varför itn ene Toyota Starlet av den gamla kantiga modellen? Hållbara, driftsäkra och bensinsnåla... En polare hade en sån, körde 2500 mil om året. Han körde som en biltjyv och sevade aldrig bilen, och den drog 0,5.
Senast redigerat av twin_cam (24 augusti 2009)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 926 Inlägg
24 augusti 2009
zoopåse skrev:
Att byta bil är sällan billigt.

Du har inte funderat på att lära dig eco-driving istället? Då kan du komma under 0.8L/mil med den bilen fast gratis.

Synd att det är så förbannat tråkigt bara

1 339 Inlägg
24 augusti 2009
Förstår varför din bränsleförbrukning är hög, trimmade bilar brukar dra en del.. Därefter brukar man inte köra eco-driving med sådana ^^.

Annars brukar inte 940 LTT vara några slukare om dom är servade korrekt
Senast redigerat av Volvo740an (24 augusti 2009)

1 171 Inlägg
24 augusti 2009
Spelis skrev:
zoopåse skrev:
Att byta bil är sällan billigt.

Du har inte funderat på att lära dig eco-driving istället? Då kan du komma under 0.8L/mil med den bilen fast gratis.

Synd att det är så förbannat tråkigt bara

Nej, det är roligt när man har en sport när man kör. Dessutom får man gasa ordentligt när man ska acca, tänka, köra aktivt och tävla mot sig själv. Man lär sig vara smidig och smart.

Idiotkörning blir man ju bara arg och skrämd av ändå så det är ju inte så kul.
Avslappnad körning kan man ju hålla på med om man egentligen önskade att man slapp köra.

215 Inlägg
24 augusti 2009
Jag kör en 940 från 1992.
Landsväg i ca 100km/h så går den som billigast, har mätt flera gånger och hamnar på 0.63l/mil. Då kör jag förstås mycket lugnt och är försiktig på gasen.

Så fort jag kanske ökar till 120 så ökar förbrukningen till 0.85l/mil.
Så att helt enkelt sänka farten sparar mig ca 35% i bränslekostnad.

Vid blandad körning ligger den kring 0.8l/mil.
Senast redigerat av damn_fast (24 augusti 2009)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

Ford fantast
1 607 Inlägg
24 augusti 2009
Köp en ford fiesta 1.4i då får du verlkigen arbeta för att den ska dra 0.8. billiga i skatt med tror det är 720kr år. eller om det var en micra. tongue
Senast redigerat av Fiesta_Racing (24 augusti 2009)

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

Saabifierad
2 031 Inlägg
24 augusti 2009
Ser ut som Trådskaparen redan gjort sitt val: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=147673  tongue
Senast redigerat av Slash (24 augusti 2009)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

134 Inlägg
24 augusti 2009
Nu behöver du inte fundera längre, jag har svaret
mb compakt 220d, skattebefriat, skitbillig försäkring, drar skitlite diesel, behöver aldrig servas, och du behöver inte bekymra dig om fortkörningsböter heller för den delen

629 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
Slash skrev:
Ser ut som Trådskaparen redan gjort sitt val: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=147673  tongue

Nu har jag en 142 -69 på gården , tackar alla för svaren! :p

Mröh

215 Inlägg
25 augusti 2009
Audi a3 1.6 = 0.6l mil smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 augusti 2009
Dagge88 skrev:
Slash skrev:

Nu kommer det bara komma dussin svar till av folk som bara läser första inlägget sedan svarar roll

Grattis, tror det är ett roligt och ändå ekonomiskt val!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 339 Inlägg
25 augusti 2009
Dagge88 skrev:
Slash skrev:

Lägg upp den smile

715 Inlägg
25 augusti 2009
Dagge88 skrev:
Slash skrev:

Skintfina bilara.... Nog det bästa som har stått på denna sida
Senast redigerat av mulleina (25 augusti 2009)

191 Inlägg
15 mars 2010
håller med "zoopåse" ska man byta bil och till så lågt pris kan de gömma sig massa problem som man inte kanske inte märker just när man prov kör den och du kan få laga den mer en vad du får köra den. eco-driving skulle jag också säga. jag brukar låna olika bilar och vissa har färd dator som visar tex bränsle förbrukning. en av bilarna är en opel vectra 16v den fick jag gå som minst 0,5-0,6 på planmark efter 80km/h och ca 1-uppot liter när jag gasa lite mer. medans jag prova en volvo s40 t5 R-Design -09 vilja ha samma vid lugn körning och svårt och ligga under 3 när man gasa. en stor ålders skillnad men tycker endå inte de är stor skilnad på hur töstig de är. varför ska man alltid tippsa om småa skit fula bilar när en lite större bil drar nästan samma vid lugn körning och du kan även hänga efter kompisarna när de vill köra lite hådrare du borde vell ha råd och plåga bilen nån gång iallafall?
känner också en gubbe som har en ful Renault 5:a om en MB 200 nån ting och MB drar nästan mindre en Renaulten

Mvh M3lin

Ford fantast
1 607 Inlägg
15 mars 2010
L_M3lin skrev:
håller med "zoopåse" ska man byta bil och till så lågt pris kan de gömma sig massa problem som man inte kanske inte märker just när man prov kör den och du kan få laga den mer en vad du får köra den. eco-driving skulle jag också säga. jag brukar låna olika bilar och vissa har färd dator som visar tex bränsle förbrukning. en av bilarna är en opel vectra 16v den fick jag gå som minst 0,5-0,6 på planmark efter 80km/h och ca 1-uppot liter när jag gasa lite mer. medans jag prova en volvo s40 t5 R-Design -09 vilja ha samma vid lugn körning och svårt och ligga under 3 när man gasa. en stor ålders skillnad men tycker endå inte de är stor skilnad på hur töstig de är. varför ska man alltid tippsa om småa skit fula bilar när en lite större bil drar nästan samma vid lugn körning och du kan även hänga efter kompisarna när de vill köra lite hådrare du borde vell ha råd och plåga bilen nån gång iallafall?
känner också en gubbe som har en ful Renault 5:a om en MB 200 nån ting och MB drar nästan mindre en Renaulten

Mvh M3lin

köp en cykel då roll

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

1 171 Inlägg
15 mars 2010
köp en cykel då roll

Köp en top fuel dragster då.

191 Inlägg
16 mars 2010
zoopåse skrev:
köp en cykel då roll

Köp en top fuel dragster då.

den dagen en cykel drar lika mycke som en dragster så stegrar min bmw på 5:ans växel XD

4 637 Inlägg
16 mars 2010
Ey! Lånar tråden lite då den endå ballat ur. Vad dricker en 340? (Vet inte mer än att det är 80-tal.

Sök