2575
Sök

Köpråd: Bensinsnål Bil

629 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tjena

Ska göra mig av med 940n är tanken, då den drar lite väl mkt nu när man ska börja studera.
Så nu har jag sneglat runt på blocket ett antal vändor, men hittar inte något jag direkt blir exalterad över.
Tänkte man kunde få ett par förslag på en bensinsnålare bil, runt 0.8 snåret blandad körning, bensinare ska det vara också.
Prisklass: 10-20 000.

Även en liten extra fråga till Volvo 140 ägare, har blivit erbjuden att köpa en 142 -71a med b18 , vad tar en sådan i blandad körning, lite nyfiken bara om det kan vara ett alternativ?

Ha det fint // Daniel
Senast redigerat av Dagge88 (20 augusti 2009)

Mröh

387 Inlägg
20 augusti 2009
#2
140 med b18 ska du nog kunna kör runt 0.8-1.l lungkörnig


BT
110 Inlägg
20 augusti 2009
#3
I -71orna sitter det inte B18 som standard. Har dom medvetet "bytt ner" motorn i en sån? Annars kanske en Volvo 340 eller 440?

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.

x40
1 209 Inlägg
20 augusti 2009
#4
nissan micra?? inte finna men man kan köra riktig bilig... jag kör med mammas bil till jobbet ibland med den och ligger runt 0.5 bland körning.. mitt tips.. annars honda???

Volvo S40 turbo.

629 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
#5
eccy243 skrev:
I -71orna sitter det inte B18 som standard. Har dom medvetet "bytt ner" motorn i en sån? Annars kanske en Volvo 340 eller 440?
Jo det stämmer förra motorn rasade tydligen, och då slängde han i en B18.
Gillar inte 3 - 400 serien , dålig erfarenhet av dom , gått sönder ganska frekvent, iallafall för släktingar / polare.

Mröh

629 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
#6
Dagge88 skrev:
eccy243 skrev:
I -71orna sitter det inte B18 som standard. Har dom medvetet "bytt ner" motorn i en sån? Annars kanske en Volvo 340 eller 440?
Jo det stämmer förra motorn rasade tydligen, och då slängde han i en B18 han hade liggandes.
Gillar inte 3 - 400 serien , dålig erfarenhet av dom , gått sönder ganska frekvent, iallafall för släktingar / polare.

Mröh

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 augusti 2009
#7
Tror nog du får räkna med litern milen i en veteran-volvo. Det är däremot inget dumt alternativ,du slipper skatten och försäkringen är skitbillig till veteraner. Dessutom är det bara bes var annat år.

Tipsar om Bmw 316/318ti compact, där är 0.6-0.7 inget problem. Väljer du den större sedanen ligger den väl snarare runt 0.7 beroende på hur man kör. Köper du en sedan, välj en 1994 eller senare så slipper du M40 motorn som inte är den bästa. M43 motorn som sitter i compact och sedan efter 94 är däremot en pärla gällande driftsäkerhet. Kolla www.autopower.se för mer info om Bmw, under "begagnatguiden" står i princip allt du behöver veta vid köp smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Trucker
2 710 Inlägg
20 augusti 2009
#8
Honda Accord. Hade själv en -98 som gick så förbannat bra.. min va import, hade kommit ti sverige -00, har ioförsig inget med förbrukningen o göra menmen.. gjorde inget annat än köra o tanka.. förutom oljebyten osv 2-3 gånger under den tid jag hade den.

Tvekar på att det finns snålare o driftsäkrare bil i den klassen

Mvh

Fart missbrukare

629 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
#9
Rquired skrev:
Tror nog du får räkna med litern milen i en veteran-volvo. Det är däremot inget dumt alternativ,du slipper skatten och försäkringen är skitbillig till veteraner. Dessutom är det bara bes var annat år.

Tipsar om Bmw 316/318ti compact, där är 0.6-0.7 inget problem. Väljer du den större sedanen ligger den väl snarare runt 0.7 beroende på hur man kör. Köper du en sedan, välj en 1994 eller senare så slipper du M40 motorn som inte är den bästa. M43 motorn som sitter i compact och sedan efter 94 är däremot en pärla gällande driftsäkerhet. Kolla www.autopower.se för mer info om Bmw, under "begagnatguiden" står i princip allt du behöver veta vid köp smile
Ok jo trodde nästan dom låg runt litern, men det är ju som du säger en fördel med försäkring, skatt och besiktningsperioden, samt att det är billiga delar.
Nackdelen kan ju vara den att det kan bli bra duktigt med rost i baljor har jag hört...

Ska kolla upp lite om BMW 318, verkar roligast av dem :p
Senast redigerat av Dagge88 (20 augusti 2009)

Mröh

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 augusti 2009
#10
Dagge88 skrev:
Rquired skrev:
Tror nog du får räkna med litern milen i en veteran-volvo. Det är däremot inget dumt alternativ,du slipper skatten och försäkringen är skitbillig till veteraner. Dessutom är det bara bes var annat år.

Tipsar om Bmw 316/318ti compact, där är 0.6-0.7 inget problem. Väljer du den större sedanen ligger den väl snarare runt 0.7 beroende på hur man kör. Köper du en sedan, välj en 1994 eller senare så slipper du M40 motorn som inte är den bästa. M43 motorn som sitter i compact och sedan efter 94 är däremot en pärla gällande driftsäkerhet. Kolla www.autopower.se för mer info om Bmw, under "begagnatguiden" står i princip allt du behöver veta vid köp smile
Ok jo trodde nästan dom låg runt litern, men det är ju som du säger en fördel med försäkring, skatt och besiktningsperioden, samt att det är billiga delar.
Nackdelen kan ju vara den att det kan bli bra duktigt med rost i baljor har jag hört...

Ska kolla upp lite om BMW 318, verkar roligast av dem :p
Hittar du en veteran i ok skick så kan du inte ha mycket billigare bil. Så länge där inte är besiktningsrost på dem så. Annars är 318 ett kul val, men modern bil blir inte lika billig iaf smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 814 Inlägg
20 augusti 2009
#11
Köp någon gammal japansk småbil/mellanklass bil som du ska ha bensinsnålt till ett lågt pris. Att köpa en volvo i ditt läge känns som att lätta bilen och slänga in en dunderstereo.

4 637 Inlägg
20 augusti 2009
#12
En gammal B18 vill troligtvis ha 98 oktan (åtrminstone vill B20 det så B18 borde vara samma, med fel oktantal ökar förbrukningen och slitaget. Körglädjen minskar.) Dessutom måste du tillsätta blyersättningsmedel. En B20 tar strax över liten blandad körning, B18 borde även där vara likvärdig. Så räkna med höga bränslekostnader men en billig och trevlig bil för övrigt.
Köp en BMW 316 Compact om du vill ha en snygg, snål bil med drivningen på rätt ställe, jag ska nog köpa en sådan i framtiden. Vill du bara åka billigt och skiter i allt annat så ska du välja japanskt, de flesta av dem är bra. Undvik franskt.
Senast redigerat av EmilHammarlund (21 augusti 2009)

677 Inlägg
20 augusti 2009
#13
wv jetta säger jag!

Lätt att meka, drar lite soppa och delar finns överallt

629 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#14
Får sparka till lite med en visserligen OT fråga men men, passar mina 940 fälgar på 140n? eller behövs det spacers / dylik? är ju vanliga 15" jp...

Mröh

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
23 augusti 2009
#15
enkelt val  - köp en Mazda 626 2.0i eller en med v6a smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
23 augusti 2009
#16
Vi har en Jetta och den går 100% ren E85 och som en klocka dessutom. Så det är en väldigt billig bil!

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 augusti 2009
#17
S40 2.0t fas2, går med lätthet att köra under 0.7/mil blandat, skyltad fart både stad och landsväg.  Jag har kört den på 0.62/mil skyltad fart mellan två städer 6mil, varav 80% 90väg.   

har du tur hittar du en för 20000kr.

Då har du även lite bil att åka med, inte bara fyra hjul och en ratt wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

CNC-Operatör
561 Inlägg
23 augusti 2009
#18
bilar jag rekomenderar,
toyota 1,6i
nissan micra 1,2
ford escort 1,6i
renault 5
ford fiesta
hyundai ponny
opel kadett
mitsubishi colt
.det är rätt bensinsnåla bilar,själv har jag en micra 1,2-89 å en escort 1,6-88, e skitnöjd med dom


1 171 Inlägg
23 augusti 2009
#19
Att byta bil är sällan billigt.

Du har inte funderat på att lära dig eco-driving istället? Då kan du komma under 0.8L/mil med den bilen fast gratis.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 augusti 2009
#20
zoopåse skrev:
Att byta bil är sällan billigt.

Du har inte funderat på att lära dig eco-driving istället? Då kan du komma under 0.8L/mil med den bilen fast gratis.
Eller så köper han nått klenare, kör riktigt oekonomiskt men har ändå inte högre förbrukning än 0.8 wink

Dessutom får han lägre skatt och försäkringskostnader än med Volvon, och att få ner Volvon till 0.8 är ingen kul eller avslapnande körning direkt...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök