3868
Sök

Laddtryks mätare montering...

121 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
#1
hejsan har en audi a4 1,8t 1999 som jag hade tänkt montera en laddtryks mätare men nu är det så att jag har monterat den på wg klockan men då visar den ju bara övertryck... skulle vilja veta vart man sätter den så man ser både över och under tryck...tongue

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
20 augusti 2009
#2
Använd någon vacumslang vid insuget.
Senast redigerat av Wanegardh (20 augusti 2009)


Svetsare
3 150 Inlägg
20 augusti 2009
#3
Wanegardh skrev:
Använd någon vacumslang vid insuget.

Tex. slangen från dumpen, vilken också brukar vara den vanligaste.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

I brist på annat :)
526 Inlägg
21 augusti 2009
#4
Jag har satt min på vaccumslangen som sitter precis mitt emot huvlåset. Den ser ut som en vajer, slang med tyg runt tongue

121 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
#5
men om man sätter den vid dumpen så blir väl det bara över tryck som visas jag vill ju se båda! wink

Svetsare
3 150 Inlägg
21 augusti 2009
#6
kimizan skrev:
men om man sätter den vid dumpen så blir väl det bara över tryck som visas jag vill ju se båda! wink

Har min på ett T-kors på slangen från dumpen, mätarn visar vakum också eftersom slangen till dumpen sitter på insuget.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

680 Inlägg
21 augusti 2009
#7
T-kors är nog smidigast,funkar fin hos mig


121 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
#8
men det visar väl bara över?? lr??....
lr visar den över och under tryck för den ska ju visa -0,8 lr -0,6 lr vad det är när man inte gasar och ladda +0,35 bar när man gasar orgenal:(

Svetsare
3 150 Inlägg
21 augusti 2009
#9
kimizan skrev:
men det visar väl bara över?? lr??....
lr visar den över och under tryck för den ska ju visa -0,8 lr -0,6 lr vad det är när man inte gasar och ladda +0,35 bar när man gasar orgenal:(

Eftersom slangen från dumpventilen oftast är kopplad till insuget så finns det ju inte mycket att välja på, annat än att visa under och övertryck, eftersom det är i insuget detta befinner sig när spjället är stängt samt när turbon laddar. 

Slangen har ju samma tryck inuti sig som det som finns i insuget = den måste visa vakum också eftersom detta bildas i insuget när du släpper gasen. Övertrycket visar den sen när turbon börjar komprimera mer luft än vad som går in i cylindrarna.

Förstår du typ?




Ps. min visade ca -0.5 till -0.6 eller nåt på tomgången och lite mer vid motorbromsning. Just pga att slangen sitter på insuget.  När du släpper gasen så stängs spjället men cylindrarna vill ju ändå suga i sig luft, då bildas undertryck - vakum. Det trycket du har i insuget befinner sig även i den slangen. Jag har en ganska tunn slang, och där ser man det tydligt, för på tomgången så "sugs" slangen ihop. Dvs. cylindrarna vill ha i sig sin luft = vakum.
Senast redigerat av ZonaX (21 augusti 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

680 Inlägg
21 augusti 2009
#10
min går från  ca 0,5 till 2,0 som sitter med t kors på insuget


121 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#11
okej har du någon bild på vilken slang det är för jag vet inte riktigt... är det den som sitter på dumpen på toppen lr?? någon annan som sitter där???

Svetsare
3 150 Inlägg
22 augusti 2009
#12
kimizan skrev:
okej har du någon bild på vilken slang det är för jag vet inte riktigt... är det den som sitter på dumpen på toppen lr?? någon annan som sitter där???

Precis, det sitter en smal slang på toppen av dumpventilen. Den slangen ska gå till insuget eller till en vakumstation som i sin tur är kopplad till insuget.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

121 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#13
okej med då tästar jag å sätter den jämt vid insuget på dump slangen

Svetsare
3 150 Inlägg
22 augusti 2009
#14
kimizan skrev:
okej med då tästar jag å sätter den jämt vid insuget på dump slangen

Japp  smile   Klipp slangen, släng på ett T-kors (finns ingen strypning på detta så sätt ett buntband på slangen till mätaren), sätt fast slangen från mätaren på den tomma anslutningen - Färdigt  smile   Sen är det ju elen till mätaren också  tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX


Sök