kimizan skrev:
men det visar väl bara över?? lr??....
lr visar den över och under tryck för den ska ju visa -0,8 lr -0,6 lr vad det är när man inte gasar och ladda +0,35 bar när man gasar orgenal:(
Eftersom slangen från dumpventilen oftast är kopplad till insuget så finns det ju inte mycket att välja på, annat än att visa under och övertryck, eftersom det är i insuget detta befinner sig när spjället är stängt samt när turbon laddar.
Slangen har ju samma tryck inuti sig som det som finns i insuget = den måste visa vakum också eftersom detta bildas i insuget när du släpper gasen. Övertrycket visar den sen när turbon börjar komprimera mer luft än vad som går in i cylindrarna.
Förstår du typ?
Ps. min visade ca -0.5 till -0.6 eller nåt på tomgången och lite mer vid motorbromsning. Just pga att slangen sitter på insuget. När du släpper gasen så stängs spjället men cylindrarna vill ju ändå suga i sig luft, då bildas undertryck - vakum. Det trycket du har i insuget befinner sig även i den slangen. Jag har en ganska tunn slang, och där ser man det tydligt, för på tomgången så "sugs" slangen ihop. Dvs. cylindrarna vill ha i sig sin luft = vakum.
Senast redigerat av ZonaX (21 augusti 2009)
Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX