Då var det dags att skriva racerapport från första deltävlingen i Timeattack-serien som var på Rudskogen igår 11/5.
Tyvärr så är jag inte på mitt absolut bästa humör när jag skriver detta.
Det har varit en extremt hektisk tid det senaste.
Bilen har krånglat, det har varit mycket kvar för att få den redo för race.
Den senaste veckan så har jag, flera vänner och anställda hjälpt till för att få bilen redo.
Vi fick ordning på kopplingen till slut och kunde fortsätta med de andra saker som behövde fixas innan första tävlingen.
Planen var att bilen skulle in på mappning igen på fredag morgon och sedan hämtas därifrån och köras direkt till Rudskogen fredag kväll.
Det var verkligen precis så att vi fick ihop det men vi fick in bilen till mappning och vi hämtade den igen fredag kväll precis enligt planen.
Kompressorfästet visade sig sitta lite för långt in mot motorn så remmen slet snett och höll på att gå av helt när vi hämtade bilen från mappningen.
Jag funderade när jag var på väg till Norge och bestämde mig för att plocka ner fästet och försöka hitta distanser i rätt tjocklek för att få ut fästet lite.
Så efter förarmötet på lördag morgon började jag skruva isär allt.
Det gick som tur är hyfsat snabbt men jag missade båda träningarna tyvärr.
Jag flyttade ut fästet 2mm med vanliga brickor, satte på en ny rem och nu så låg remmen rätt.
Kval 1Till kval 1 så var bilen alltså körklar och jag begav mig ut på banan för första gången (någonsin).
Tyvärr så hände något vid 7000rpm märkte jag och bilen verkade inte få ordentligt med bränsle.
Jag fick köra och växla vid 6000rpm och då fungerade det bättre.
Efter 2 varv fick jag teknisk flagg vid huvudposteringen och samtidigt så bolmade det in rök i kupén.
Jag svängde omedelbart av banan och parkerade då jag trodde att det var ett oljeläckage någonstans.
Det visade sig att jag fick teknisk flagga för att jag glömt montera transpondern...
Jag var så upptagen med att få bilen körklar så jag glömde helt av detta.
Jag hade dock ett mindre oljeläckage också men inte så allvarligt.
När jag kom in till depån och öppnade huven så var det en koppling vid ventilkåpan precis över grenrören som hade tryckt ut olja.
Jag kände på skruven och den var inte jätte hårt åtdragen så jag antog att det var problemet, drog åt kopplingen ordentligt och gjorde mig redo för kval 2.
Kval 2I kval 2 så började jag lära känna banan ordentligt.
Jag fick flera varv och bilen fungerade okej så länge jag växlade vid 6-7000rpm.
Jag lyckades ta mig upp till en 8.e plats i detta kvalet vilket kändes helt ok.
När jag kom in i depån igen och öppnade huven så hade det läckt olja igen.
Dock inte alls lika mycket men jag insåg att jag var tvungen att få tag på nya kopparbrickor till den kopplingen som läckte.
Kopparbrickor visade sig vara något som ingen hade trott sig behöva då det var helt omöjligt att få tag på.
Jag jagade runt en längre tid och frågade i stort sett alla i depån och till slut så fick jag tag på nya.
Jag bytte dessa och förberedde mig för kval 3.
Kval 3 Nu började det gå snabbt!
Jag klättrade upp till en 5:e plats i detta kvalet.
Jag skulle alltså ta mig vidare till final om jag bara kunde behålla min plats i Topp 8 Kvalet.
Topp 8 KvalSista kvalet innan finalen.
Min nuvarande ställning var 5:a.
Jag hade aldrig trott att jag skulle gå till final eftersom det var en helt ny bana och eftersom jag aldrig kört bilen innan med de nya modifieringarna!
Men jag fortsatte att klättra även i detta kvalet och kom på 3:e plats inför finalen!
Bästa tid här låg på
1:38:594 och var också min snabbaste tid för dagen.
FINALNär jag stod i line-up till finalen så såg jag hur riktigt tunga regnmoln närmade sig banan.
Regnet hade hängt i luften under hela dagen.
Jag hoppades verkligen att det skulle börja regna innan vi han komma ut på banan och inte under tiden vi var ute.
Eftersom bilarna släpps ut med ca 10 sekunder mellanrum så skulle 1:an ha ett bra övertag om han fick 20 extra sekunder på torr bana.
Om jag skulle ha en chans att vara med i fighten om topplaceringarna så hade det varit bättre med regn från start.
Det började inte regna innan utsläpp så jag visste att det troligtvis skulle vara första varvet som räknades.
Jag försökte att ha hyfsat tempo redan utsläppsvarvet och försökte få upp däcktemp så snabbt som möjligt.
När jag kom ut mot start/mål så var det full attack som gällde.
Det var allt eller inget helt enkelt.
Jag körde på så mycket det gick men däcktempen var inte helt optimal och det började duggregna in på halva varvet.
1:40:348 blev mitt snabbaste varv i finalen och det räckte till att behålla 3:e platsen.
BesvikelsenNär jag kom in i depån efter finalen och träffade mina vänner från NKM Motorsport så fick jag beskedet att jag tog 3:e platsen.
Jag kunde knappt vänta på att få ta emot mitt första pris i serien.
När vi väl gick bort till prisutdelningen så ropades namn efter namn upp.
När det till slut var min tur så ropades ett annat namn upp....
Det visade sig att ett "tekniskt fel" hade skrivit ut tiden från mitt avkylningsvarv som min bästa tid vilket inte stämde alls.
Jag fick alltså 10 sekunders påslag och hamnade på 4:e plats.
Eftersom vi följde live-uppdateringen på mobilen så kollade vi inte på tavlan vid huvudposteringen.
Eftersom vi inte såg lappen med de felaktiga tiderna på tavlan så lämnade vi inte in någon protest inom 10 minuter och blev därmed officiellt av med vår pallplacering.
Jag hade varit nöjd med min 4:e plats om det inte var så att jag körde 6 sekunder snabbare än 3:an...
Faktum är att jag hade varit nöjd med att bara få köra bilen några varv på träningen om det inte var så att jag tog mig till final och körde den 3:e snabbaste tiden.
Vi hoppas på bättre lycka nästa gång och vi kommer definitivt att kontrollera så att allt stämmer i fortsättningen...