2613
Sök

Köpråd: Bakhjulsdriven turbobil?

60 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
#1
Vill ha ny bil, och jag vill ha turbo, manuell, bakhjulsdrift med bra väghållning. max priset är typ 30 tusen

Bilar som jag har hittat är i princip Nissan 200sx och Toyota supra Mk3 men finns de några mer i den kategorin? Volvo går bort då jag har tröttnat på att åka båt.

Hur känns supran? åker ju 960 nu och de känns att de är en tung bil så jag undrar hur känns supran?

200an känns lite mindre intressant då de är mindre motor och så finns de rätt många sådana, men undrar hur kvaliteten är på den?

så, förslag på mer bilar som passar mej skulle uppskattas!

Tack på förhand // Johannes

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 augusti 2009
#2
Bmw E30 , E36 eller E34, populära bilar att bygga turbo på. Roliga redan orginal när det svänger, med turbo får man trycket man vill ha ur böjen. Lämpligast att bygga på är M50 utan vanos, stadig konstruktion som tål stora effektökningar. Det innebär en 525 E34 eller 325 E36 från 1991-1992 någonstans om du skall ha en med M50 orginal, annars kan man hitta även E30 som någon slängt M50 i.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

60 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
#3
Tack för tipset, har tittat lite på BMW men tror inte att de är nått för mej.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
22 augusti 2009
#4
caromania skrev:
Nu får du fan ge dig.






Rquired skrev:
Bmw E30 , E36 eller E34, populära bilar att bygga turbo på.

Vad menar du, populära. Hur många BMW OMBYGGDA TILL TURBO rullar i Sverige? 2? 5? 10? 100?






Pinsamt.






Lägg ner, stäng av, alternativt dra ur sladden.

Släpp greppet och gilla verkligheten.

jag får nog fan hålla med dig... visst fan att han rekommenderar BMW vid alla tillfällen där det passar in, och även där det inte passar in.... men detta var lite väl...

supra är tunga as till bilar, dock så är dem ju "sportbilar" men dem verkar vara gjorda för amerikanska marknaden då dem verkar utformade lite som typ 80 tals camaro/firebird DVS. stor motor fram, drivning bak, lyxig och bra komfort... lite utav en highway cruiser... dock så tror jag att det är ett bra byte upp från volvo´n både effekt och väghållningsmässigt...

s13 är nog mer av en kurvmaskin, liten motor på 160hk RWD hyfsat tight... dock så är nog dessvärre ett byte till coilovers det som gäller då det är gamla bilar vi snackar om, så dem lär liksom supra vara ganska slitna o slappa i fjädringen(förhållandevis).

annars så är ju inte mycket i den prisklassen, förutom volvo då :)

kanske en gammal sliten s12 men det krävs en del för att få fart på en sån då dem typ har 120hk original.

det där med att det ska vara rwd och turbo begränsar det hela rejält då det inte finns mycket i den prisklassen(här iaf) vilket är anledningen till volvos populäritet(folk har inget val :P)
Senast redigerat av AcesHigh666 (22 augusti 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

1 814 Inlägg
22 augusti 2009
#5
Nissan 200sx?

60 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#6
AcesHigh666 skrev:
supra är tunga as till bilar, dock så är dem ju "sportbilar" men dem verkar vara gjorda för amerikanska marknaden då dem verkar utformade lite som typ 80 tals camaro/firebird DVS. stor motor fram, drivning bak, lyxig och bra komfort... lite utav en highway cruiser... dock så tror jag att det är ett bra byte upp från volvo´n både effekt och väghållningsmässigt...

s13 är nog mer av en kurvmaskin, liten motor på 160hk RWD hyfsat tight... dock så är nog dessvärre ett byte till coilovers det som gäller då det är gamla bilar vi snackar om, så dem lär liksom supra vara ganska slitna o slappa i fjädringen(förhållandevis).

annars så är ju inte mycket i den prisklassen, förutom volvo då smile

kanske en gammal sliten s12 men det krävs en del för att få fart på en sån då dem typ har 120hk original.

det där med att det ska vara rwd och turbo begränsar det hela rejält då det inte finns mycket i den prisklassen(här iaf) vilket är anledningen till volvos populäritet(folk har inget val tongue)

Tack för svaret, De är ditt spår jag är inne på.

60 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#7
expect1991 skrev:
Nissan 200sx?

Inte för att vara tyken eller så men är de inte bra om man läser tråden innan man svarar i den?

404 Inlägg
22 augusti 2009
#8
Supran är det enda jag ägt av dessa och de behöver vettig upphängning för att bete sig som en riktig sportbil. Hårda fjädrar, ordentliga dämpare och helst kraftigare krängningshämmare så blir det en trevlig bil även i kurviga partier.

Ljudet och vridet man får med lite enklare modifikationer är dock otroligt härligt och de tål att köras hårt, sen om man gillar lite mer högfartskörning så är det en suverän bil.


1 814 Inlägg
22 augusti 2009
#9
johannesfp skrev:
expect1991 skrev:
Nissan 200sx?

Inte för att vara tyken eller så men är de inte bra om man läser tråden innan man svarar i den?

sorry, såg inte den lilla biten text. smile
Senast redigerat av expect1991 (22 augusti 2009)

49 Inlägg
22 augusti 2009
#10
caromania skrev:
Nu får du fan ge dig.






Rquired skrev:
Bmw E30 , E36 eller E34, populära bilar att bygga turbo på.

Vad menar du, populära. Hur många BMW OMBYGGDA TILL TURBO rullar i Sverige? 2? 5? 10? 100?






Pinsamt.






Lägg ner, stäng av, alternativt dra ur sladden.

Släpp greppet och gilla verkligheten.

men hallå, prova att söka på "BMW turbo" här på garaget bara.
Det kommer fram 313 st. OK att det finns ett par tre modeller som har turbo original, som tex 745i e23 och gamla 2002 turbo, men du kan ju inte påstå att det är direkt ovanligt att turbokonvertera BMWs?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 augusti 2009
#11
caromania (Nerkortat med ett tjugotal blanksteg) skrev:
Nu får du fan ge dig.

Rquired skrev:
Bmw E30 , E36 eller E34, populära bilar att bygga turbo på.

Vad menar du, populära. Hur många BMW OMBYGGDA TILL TURBO rullar i Sverige? 2? 5? 10? 100?
Pinsamt.
Lägg ner, stäng av, alternativt dra ur sladden.
Släpp greppet och gilla verkligheten.

Efter att ha läst TS inlägg igen förstår jag att han var ute efter en bil med turbo, inte något att konvertera. Lite tråkigt att då rekommendera ett märke som i princip aldrig sysslat med turbo, får väl skylla på att jag är trött.
Senast redigerat av Rquired (22 augusti 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 augusti 2009
#12
Tegelby skrev:
men hallå, prova att söka på "BMW turbo" här på garaget bara.
Det kommer fram 313 st. OK att det finns ett par tre modeller som har turbo original, som tex 745i e23 och gamla 2002 turbo, men du kan ju inte påstå att det är direkt ovanligt att turbokonvertera BMWs?

Oj förlåt 313 st totalt. Hur många blir det kvar om man fimpar just originalbilarna som jag inte pratar om? Och jag tar självklart förgivet att alla dessa ombyggda är reggade med turbo för gatan?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

272 Inlägg
22 augusti 2009
#13
caromania skrev:
Tegelby skrev:
men hallå, prova att söka på "BMW turbo" här på garaget bara.
Det kommer fram 313 st. OK att det finns ett par tre modeller som har turbo original, som tex 745i e23 och gamla 2002 turbo, men du kan ju inte påstå att det är direkt ovanligt att turbokonvertera BMWs?

Oj förlåt 313 st totalt. Hur många blir det kvar om man fimpar just originalbilarna som jag inte pratar om? Och jag tar självklart förgivet att alla dessa ombyggda är reggade med turbo för gatan?

Hahaha man kan ju inte utgå från att alla finns på garaget, e30 turbo är ju lika vanligt som mat på ica

Sierra-döbel

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
671 Inlägg
22 augusti 2009
#15
Ehh !

Vad är det för skitsnack att Volvon är så dålig, du har en hel rallyvärld i Sverige som åker Volvo RWD...
Varför väljer inte fler att åka BMW eller riskokare RWD..... ?
Anledningen till att jag jämför gatbil med rallybil är våra dåliga svenska vägar.
Men har man dåligt självförtroende och vill komma in i innegängen o synas på träffar så välj en flashig bil.
Vill du däremot åka brutalfort på gatan och åka ifrån sportbilar bygg på en RWD Volvo..
Det finns så mkt rallyprylar o köpa,,, hur ska en Porsche som är kung på banan hänga med en rallypreppad volvo över tjälskott, länsmansryggar gropar o hål som vi har på svenska vägar. Porschens fjädringsväg/markfrigång är väl hälften utav volvons...

Ang. gamla BMWs så har jag åkt Alpina B7 och åker 940 turbo idag. Det är skönt att slippa alla elfel, brustna topplockspackningar, blårök, kokande bilar, slutkörda bottendelar som slukar olja, stödlager som byts varannan månad, bakvagnsbussning och stötdämparbyten titt som tätt då konstruktionen sliter ut dem. diffens upphänging i karossen på min gamla Alpina B7a som lossade om o om igen...
Om något betedde sig som understyrda båtar så var det just gamla BMWs...

DET OKONSEKVENTA BMW UPPTRÄDANDET PÅ DÅLIG SVENSK LANDSVÄG DÅ BILEN VÄXLAR MELLAN ÖVER O UNDERSTYRNING. Konstruktionen passar säkert bra på bana men jag personligen har aldrig tid att åka på bana...

Allt är ett val här i livet du får finna din väg !
Åker du Volvo blir du hånad o nedvärderad av de som inte känner dig.
Har bekanta med trimmade 335,Skylines 450/650hk men de vill inte åka emot min BÅT på kurvig väg trots att jag har halva effekten.  Inte kommer de ut på sjöisen med dessa bilar heller..

Bestäm vad du ska ha bilen till ?
Showa för flickor(pojkar)
Gatlegal bil eller stripp/banbil
Rödljusåka i centrum eller kurviga landsvägar
Stora fälgar o neonljus

lycka till....

247 Inlägg
22 augusti 2009
#16
caromania: varför så gring?  Kom med några bra tips själv iställe för att gnälla och överdriva..

Ett par kompisar har haft 200or. Kvaliten verkar va väldigt varierande beroende hur tidigare ägare har meckat med dom och hur mycke ändringar som är gjorda. Många bilar ser jue helt okej ut.. Sen måste man nästan lägga undan lite pengar om de skulle hända nåt..
Tycker Volvo är ett alternativ trotsallt..
Har kompis med 960 och en med 940 turbo med bilstein och sänk fjädrar på. Dom går inte att jämföra
940n känns bra mycke bättre på vägen sen tycker jag automaten kör sitt för att allt ska kännas fel vid buskörning med 960n.
Senast redigerat av Andreas- (22 augusti 2009)

snickare
612 Inlägg
22 augusti 2009
#17
volvo e bra smile finns massa delar om du vill bygga om,finns o få tag på grejr från skroten bättre än bmw oxså då de e billigare i försäkring,varför slösa pengar på de wink ja har volvo förra 940 gl som ja hade de räckte med att de var blött ute i rondellerna så släpptde de big_smile o den var helt orginal gubbkörd innan mig med helt nya sommardäck ^^ köp en ltt chippa byt westgate sätt dit en väghållningssatts o kör o ha skoj !

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

165 Inlägg
22 augusti 2009
#18
Mr2 turbo hade ju varit ett bra alternativ om du dubblade budgeten.

Tror mk3 suprorna väger 1700kg, så dom är ju inte lätta  men finns ju många med om man trimmar lite så märks det ju mindre.

s13 tycker jag känns lite lågbudget i inredning och så...Men lätt trimmade är dom

Min röst gå på att spara mer och köpa en mr2 turbo


Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 augusti 2009
#20
endorfinslaven skrev:
Ehh !

Vad är det för skitsnack att Volvon är så dålig, du har en hel rallyvärld i Sverige som åker Volvo RWD...
Varför väljer inte fler att åka BMW eller riskokare RWD..... ?
Anledningen till att jag jämför gatbil med rallybil är våra dåliga svenska vägar.
Men har man dåligt självförtroende och vill komma in i innegängen o synas på träffar så välj en flashig bil.
Vill du däremot åka brutalfort på gatan och åka ifrån sportbilar bygg på en RWD Volvo..
Det finns så mkt rallyprylar o köpa,,, hur ska en Porsche som är kung på banan hänga med en rallypreppad volvo över tjälskott, länsmansryggar gropar o hål som vi har på svenska vägar. Porschens fjädringsväg/markfrigång är väl hälften utav volvons...

Ang. gamla BMWs så har jag åkt Alpina B7 och åker 940 turbo idag. Det är skönt att slippa alla elfel, brustna topplockspackningar, blårök, kokande bilar, slutkörda bottendelar som slukar olja, stödlager som byts varannan månad, bakvagnsbussning och stötdämparbyten titt som tätt då konstruktionen sliter ut dem. diffens upphänging i karossen på min gamla Alpina B7a som lossade om o om igen...
Om något betedde sig som understyrda båtar så var det just gamla BMWs...

DET OKONSEKVENTA BMW UPPTRÄDANDET PÅ DÅLIG SVENSK LANDSVÄG DÅ BILEN VÄXLAR MELLAN ÖVER O UNDERSTYRNING. Konstruktionen passar säkert bra på bana men jag personligen har aldrig tid att åka på bana...

Allt är ett val här i livet du får finna din väg !
Åker du Volvo blir du hånad o nedvärderad av de som inte känner dig.
Har bekanta med trimmade 335,Skylines 450/650hk men de vill inte åka emot min BÅT på kurvig väg trots att jag har halva effekten.  Inte kommer de ut på sjöisen med dessa bilar heller..

Bestäm vad du ska ha bilen till ?
Showa för flickor(pojkar)
Gatlegal bil eller stripp/banbil
Rödljusåka i centrum eller kurviga landsvägar
Stora fälgar o neonljus

lycka till....

Du känner inte att det där är något överdrivet, du menar att alla Bmw får sitta och parera sladd på landsväg? Bara för att vägen är ojämn roll

Volvo är en kanonbil, rejält byggd och i Sverige (åtminstone) finns där en uppsjö utav delar. Stort utbud och låga priser betyder inte automatiskt bäst, det innebär bara att Volvo är tillgängligt för fler.
Senast redigerat av Rquired (22 augusti 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök