2596
Sök

6x9 eller 6x5 i framdörrarna????

70 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
hejsan!

Undrar som rubriken lyder och skulle vilja ha förslag på typ av högtalare och om ni har nått bra tips på högtalare som skulle kunna passa i framdörrarna big_smile har två koaxialer 8" i hatthyllan från MDS... så skulle behöva nå bättre fram högtalare än de fjuttiga 4" jag har nu wink

4 074 Inlägg
24 augusti 2009
__Linkan__ skrev:
hejsan!

Undrar som rubriken lyder och skulle vilja ha förslag på typ av högtalare och om ni har nått bra tips på högtalare som skulle kunna passa i framdörrarna big_smile har två koaxialer 8" i hatthyllan från MDS... så skulle behöva nå bättre fram högtalare än de fjuttiga 4" jag har nu wink

Vad sitter det original eller har du tänkt bygga om dörrsidorna?
Skall du driva dom med steg eller cd´n?
spela fint eller högt?
Kika ui denna länken så vet du tills nästa gång vad som behövs vetas för att hjälpa dig på bästa sätt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=75928
Senast redigerat av BJonsson (24 augusti 2009)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

70 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
Ska inte bygga om dörrsidorna än..... men jag har tänkt bygga som en liten "låda" som jag kan stoppa dit... sitter 5,25 som orginal men jag har satt dit nå bättre 4" men det spelar för lite!!! vill ha hyfsat så rent ljud men ska ändå kunna spela på bra då jag har 8:erna i hatthyllan... och dom ska drivas på samma steg som jag driver 8:erna med ^^

4 074 Inlägg
24 augusti 2009
Jag skulle satsat på ett rejält 5.25" system i så fall typ detta: http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ … er-DSK5721

70 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
jo det verkar som det skulle passa precis rätt ^^  men monteringsdjup 71mm... är det hur djup själva högtalaren är?? tongue

4 074 Inlägg
24 augusti 2009
__Linkan__ skrev:
jo det verkar som det skulle passa precis rätt ^^  men monteringsdjup 71mm... är det hur djup själva högtalaren är?? tongue

Japp det är hur långt den går in i dörren så at säga! smile

70 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
okey big_smile det borde funka... men dom ska alltså drivas av detta steg tillsammans med 8:erna tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/113422/747449_9px1bt.jpg

4 074 Inlägg
24 augusti 2009
__Linkan__ skrev:
okey big_smile det borde funka... men dom ska alltså drivas av detta steg tillsammans med 8:erna tongue

http://www1.garaget.org/gallery/archive/113422/747449_9px1bt.jpg

det kommer nog bli kanon de! smile
Har du separata justeringan för front och rear på steget?
du kanske ska köra lite djupare  med 8" än med framsystemet

70 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
joo jag har det kopplat "separat" i dagsläget också... men 4:erna orkar inte alls med wink har försökt ställa in så man får hyffsad balans... men dom orkar inte alls tongue
dom blå/grå är till 8:erna och dom andra tunnare till 4:erna

https://www1.garaget.org/gallery/archive/113422/747459_ekhap3.jpg
Senast redigerat av __Linkan__ (24 augusti 2009)

70 Inlägg
25 augusti 2009
Håller med ovan, ett rejält 5.25 system med separata diskanter.

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4

70 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
hehe jo jag ska försöka få råd med 5.25 förslaget jag fick ovan big_smile

6 851 Inlägg
26 augusti 2009
__Linkan__ skrev:
Ska inte bygga om dörrsidorna än..... men jag har tänkt bygga som en liten "låda" som jag kan stoppa dit... sitter 5,25 som orginal men jag har satt dit nå bättre 4" men det spelar för lite!!! vill ha hyfsat så rent ljud men ska ändå kunna spela på bra då jag har 8:erna i hatthyllan... och dom ska drivas på samma steg som jag driver 8:erna med ^^

Är det Audin du pratar om? Isf. sitter det 4½" fram orginal i portad plastlåda. Dessa kan man enkelt byta ut mot 5.25", genom att ta bort hela org. lådan.
Vill man ha org. utseende så kan man få in 6½" bakom org. galler, men jobb krävs på baksidan av dörrpanlen och i plåten.

Ljudbyggare
170 Inlägg
26 augusti 2009
jag skulle rekommendera MDS 6,5" digital. Billiga kit, med delningsfilter och diskant. Byggde själv in det i mina dörrar. Ger ett bra ljud.

70 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
jaha ok TT-Avant big_smile trodde det satt 5.25:er för dom såg så mycke större ut tongue men jag ska nog bygga fast högtalarna lite längre bak på dörren så får jag upp dom från golvet ^^

70 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
Funderar på att bygga som på bilden... tongue (dock bara snabbritat)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/113422/748941_qsbsnh.jpg
Funderar på att bygga låda för nå 5.25:er på nått sånt vis wink

6 851 Inlägg
26 augusti 2009
Tror inte detta blir bra alls. de kommer att spela rakt in i stolen, och ljudet kommer att komma bakifrån om du placera dem där. Det är bättre att ha dem på org. plats, det funkar ganska bra.

70 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
joo det mesta hamnar på de ställena... men jag vet inte hur man skulle göra för å få bra ljud men ändå få det hyffsat snyggt!?! För det är precis så att 4":aren rymms... för den kan inte gå djupare än sådär för annars tar magneten i dörren...

70 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
och jag skulle inte vilja börja kapa å förstöra en massa.... sen tycker jag att det spelar mest för fötterna där dom är plaserade nu... ^^

6 851 Inlägg
26 augusti 2009
__Linkan__ skrev:
joo det mesta hamnar på de ställena... men jag vet inte hur man skulle göra för å få bra ljud men ändå få det hyffsat snyggt!?! För det är precis så att 4":aren rymms... för den kan inte gå djupare än sådär för annars tar magneten i dörren...

Om du ist. plockar bort den plastlådan som org. högtalare sitter i, så kan du lätt få plats med 5.25" där framme bakom gallret. En bit MDF baffel och sedan är det klart wink
Sedan placerar du diskanten i org. uttag för dessa. Det funkar ganska ok. Har man tidskomp och kan ställa så kan man få det mycke bra, även med sådan placering.
Senast redigerat av TT-Avant (26 augusti 2009)

70 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
jaja okey big_smile jag ska försöka bygga till det hyffsat smile jag har ju två diskanter som sitter uppe uti a stolpen tongue men jag ska nog skaffa nån mer antar jag big_smile vill inte bara ha bas då man spelar ^^

Sök