3099
Sök

Vart hitta dist.block med 21mm2 in, 16mm2 ut?

186 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
Vart hittar man ett distrubitionsblock för 21mm2 in och 2z16mm2 ut?
Om jag vill splitta en lågnivå (har bara en utgång på hu) till ett monosteg o ett 2-kanaligt steg, vad ska jag köpa då? och vart hittar jag detta plus strökabel billigast?big_smile

1 915 Inlägg
24 augusti 2009
1x35/50 mm2 in - 2x20/25 mm2 ut 99kr
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … p;cat=1675

Y-kabel 99kr
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=578

ett tips iaf.
Finns massor av butiker att kolla priser på..

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

186 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
funkar d som d ska då?

6 851 Inlägg
24 augusti 2009
Skall man byta diameter på en kabel, från 21-16mm2 så rek. jag att säkra av den tunnare kabeln. Men man gör ju som man själv vill..

1 915 Inlägg
24 augusti 2009
Dagens sämsta tips ?
Biltema har inget av det som TS söker...
De har ett delningsblock och det är max 8mm2 ut.
Någon y-kabel hittade jag inte ens där..

TT-Avant skrev:
Biltema

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

6 851 Inlägg
24 augusti 2009
larsson.m skrev:
Dagens sämsta tips ?
Biltema har inget av det som TS söker...
De har ett delningsblock och det är max 8mm2 ut.
Någon y-kabel hittade jag inte ens där..

TT-Avant skrev:
Biltema

Kanske inte på websidan, men i butiken.
Sedan att använda sådan strömfördelare du rek. så skall dem, enligt mej, enbart användas till att dela jordkabel, inte plus kabel.

186 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
vfr bara gnd för? och hur gör jag med + då?

R1 driver!
5 128 Inlägg
24 augusti 2009
Finns ju vist vad han frågar efter på biltema! larsson.m, om du läser i slutet av den TS skrev så står där dessutom strömkabel, och vad jag vet så har dom det?

6 851 Inlägg
24 augusti 2009
addea1 skrev:

Varför jag enbart använder sånna som länkenvisa till jord, beror på att det inte går att säkra av den tunnare kabeln du ska ha från blocket till steget.
Byter jag kabeldiameter, då säkras det även av efter den oxå, tunnare kabel=svagare säkring.
enkelt förklarat..

PS: Det du ska ha är ett SÄKRINGBLOCK..inte distributionsblock.
Senast redigerat av TT-Avant (24 augusti 2009)

1 915 Inlägg
24 augusti 2009
jo, strömkabel har dom.
Men är oxå det enda vad jag vet.
Något större dist block än 8mm ut har de iaf inte i butikerna jag har varit på.

_DamnIt skrev:
Finns ju vist vad han frågar efter på biltema! larsson.m, om du läser i slutet av den TS skrev så står där dessutom strömkabel, och vad jag vet så har dom det?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 915 Inlägg
24 augusti 2009
Om man går ner i storlek på strömkabeln så brukar/ska man alltid välja säkring(max 30cm från batteriet) efter minsta strömkabeln, om den är uppdelad.

TT-Avant skrev:
addea1 skrev:

Varför jag enbart använder sånna som länkenvisa till jord, beror på att det inte går att säkra av den tunnare kabeln du ska ha från blocket till steget.
Byter jag kabeldiameter, då säkras det även av efter den oxå, tunnare kabel=svagare säkring.
enkelt förklarat..

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

186 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
larsson.m skrev:
Om man går ner i storlek på strömkabeln så brukar/ska man alltid välja säkring(max 30cm från batteriet) efter minsta strömkabeln, om den är uppdelad.

TT-Avant skrev:
addea1 skrev:

enkelt förklarat..

Okej ska förkalra vad jag ska göra nu, så jag förstår er rätt:P
Jag har just nu bara en lågnivåutg. på hu, ska skaffa ett till steg till framsystemet. Har ettt monoblock till basarna nu, och 16mm2 draget. Vill alltså ha ström/jord o remote till det nya steget också. Vilken grovlek ska jag köra på vad det gäller ström o jord? Och hur gör fan gör jag nu:P

Drar låt säga 35mm2 från batteriet, till ett block som delar denna till 2x21mm2. Så ska jag alltså sätta en säkring för 21mm2 vid batteriet? Sen splittar jag min enda lågnivåkabel till båda stegen? Drar ny jord till det nya steget från samma ställe jag har jorden till mitt monosteg idag? Och kan jag sno ström till remote från den remotekabeln som redan finn till monosteget?

Hahahaha mkt nu men hoppas ni förstår! Vill inte att det ska bli fel när jag fixar till detta.

1 915 Inlägg
24 augusti 2009
Du har förstått rätt.
använd en stor strömkabel om du har kraftigare steg, så 35mm2 blir nog bra.
Sen ett delningsblock för att dela upp den till 2 kablar till stegen och är det mindre diameter så ska säkringen vid batteriet vara räknat på minsta kabeln.
Men annars köper du ett säkringsblock och säkrar av stegen där istället och har en säkring för stora kabeln vid batteriet.

remote kan du använda samma kabel som till andra steget.
jorda på samma ställen om det är bra jordpunkt.

lågnivån får du dela upp med en y-kabel.

addea1 skrev:
Okej ska förkalra vad jag ska göra nu, så jag förstår er rätt:P
Jag har just nu bara en lågnivåutg. på hu, ska skaffa ett till steg till framsystemet. Har ettt monoblock till basarna nu, och 16mm2 draget. Vill alltså ha ström/jord o remote till det nya steget också. Vilken grovlek ska jag köra på vad det gäller ström o jord? Och hur gör fan gör jag nu:P

Drar låt säga 35mm2 från batteriet, till ett block som delar denna till 2x21mm2. Så ska jag alltså sätta en säkring för 21mm2 vid batteriet? Sen splittar jag min enda lågnivåkabel till båda stegen? Drar ny jord till det nya steget från samma ställe jag har jorden till mitt monosteg idag? Och kan jag sno ström till remote från den remotekabeln som redan finn till monosteget?

Hahahaha mkt nu men hoppas ni förstår! Vill inte att det ska bli fel när jag fixar till detta.
Senast redigerat av larsson.m (24 augusti 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

6 851 Inlägg
24 augusti 2009
Kan du enbart ha 16mm2 kabel in i det steget du har nu? Annars gör du så att du skaffar dej en 30-35mm2 kabel och drar den till ditt monoblock, rakt in. sedan använder du den 16mm2 kabeln du redan har till det steg som skall driva framsystmet. Då slipper du böka med massa onödiga delningsblock m.m.
Jorden får du dra en ny, 30-35mm2. Remote kan du sno från det andra steget, brukar funka bra att använda den till 2steg.

186 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
Enligt spec på monosteget kan jag bara ha 16mm2. Vilket jag tycker är konstigt då det ska lämna 600wrms i 2ohm. Men vet inte om det går att ha så mkt större, fast 21mm2 borde ju inte vara omöjligt tycker jag, får väl modda om kabelskon lite i så fall:P dock kanske 30mm2 blir knepigare!
ska se hur jag ska lösa detta. Fast det blir ju inte en lika dyr historia som jag trodde:D

1 915 Inlägg
25 augusti 2009
Jaså? enda jag förklarade var att han skulle säkra av efter minsta kabeln(vid batteriet).
Har själv använt delningsblock ibland och det funkar bra det oxå.
Även fast säkringsblock är bättre då man kan avsäkra varje steg separat.
Och TS ville ha tips på dist block och då fick han det.

Varför raderade du ditt inlägg?

TT-Avant skrev:
Grattis..nu förklara du själv varför han INTE ska köpa en sådan som du själv länkade till..roll

larsson.m skrev:

TT-Avant skrev:
addea1 skrev:

enkelt förklarat..

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 915 Inlägg
25 augusti 2009
Vad heter steget ?

Här är en tabell på hur mycket du kan avsäkra olika kablar med.
http://forumbilder.se/images/2d52009121513c4dd.jpg

addea1 skrev:
Enligt spec på monosteget kan jag bara ha 16mm2. Vilket jag tycker är konstigt då det ska lämna 600wrms i 2ohm. Men vet inte om det går att ha så mkt större, fast 21mm2 borde ju inte vara omöjligt tycker jag, får väl modda om kabelskon lite i så fall:P dock kanske 30mm2 blir knepigare!
ska se hur jag ska lösa detta. Fast det blir ju inte en lika dyr historia som jag trodde:D

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

6 851 Inlägg
25 augusti 2009
Klart att distblock funkar, det leder ström, men är inte bra om man ser till säkerhet.
Dist block ville han ha reda på, för han kanske inte viste att man bör ha ett säkringsblock.
Sedan säkrar du du oftast inte av stegen, det är kabeln man säkrar av.

Jag radera för att det inte skulle gå för OT. kändes onödigt.

larsson.m skrev:
Jaså? enda jag förklarade var att han skulle säkra av efter minsta kabeln(vid batteriet).
Har själv använt delningsblock ibland och det funkar bra det oxå.
Även fast säkringsblock är bättre då man kan avsäkra varje steg separat.
Och TS ville ha tips på dist block och då fick han det.

Varför raderade du ditt inlägg?

TT-Avant skrev:
Grattis..nu förklara du själv varför han INTE ska köpa en sådan som du själv länkade till..roll

larsson.m skrev:

TT-Avant skrev:

enkelt förklarat..

186 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
larsson.m skrev:
Vad heter steget ?

Här är en tabell på hur mycket du kan avsäkra olika kablar med.
http://forumbilder.se/images/2d52009121513c4dd.jpg

addea1 skrev:

steget är ett Mutant NW280SP, inte nåt värsting men borde sätta lite mer fart på framsystemet än hu.
Säkringsblock och distrubitonsblock, vad är den egentliga skillnaden? Ser precis lika ut ju, förutom att säkringsblocken värkar dyrare.

Sök