3667
Sök

Honda Civic 92a, bara la av under körningen!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tjenare!

Va nyss ute å körde, bilen starta utan problem. Men hör att något låter från huven, men tänker inte på de. Kör iväg på interjuven men när jag ska köra där ifrån så börja motorlampan lyssa och bilen tappade fart sakta med säkert, motorvarsmätare sluta med att funka.

Som sagt, försökte att testa att starta om bilen vid vägkanten men ack de gick inte.. Det är som att de går fram till sista gnisslad innan bilen går igång! Testa några gånger å till slut börja de lukta bensin?

Vet att tändstifen är nya. kamremen är fortfarande hel.

Så kan de vara bränslepumpen som har gått?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

739 Inlägg
25 augusti 2009
#2
Memme skrev:
Tjenare!

Va nyss ute å körde, bilen starta utan problem. Men hör att något låter från huven, men tänker inte på de. Kör iväg på interjuven men när jag ska köra där ifrån så börja motorlampan lyssa och bilen tappade fart sakta med säkert, motorvarsmätare sluta med att funka.

Som sagt, försökte att testa att starta om bilen vid vägkanten men ack de gick inte.. Det är som att de går fram till sista gnisslad innan bilen går igång! Testa några gånger å till slut börja de lukta bensin?

Vet att tändstifen är nya. kamremen är fortfarande hel.

Så kan de vara bränslepumpen som har gått?

ja det är ju som man brukar säga allt funkar ju innan det  går sönder !!

men bensin pumpen tror ja ej på om det luktar bensin!!


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#3
Vad kan de annars vara ? Dett är lixom den sista gnisslan som fattas som bensinen ej kommer fram?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#4
Prata  med en verkstad nyss.

Han sa att de kan vara katten som har gått, eller i vanliga fall strömfördelaren som är VANLIGT på dessa bilarn.. Kan detta stämma? smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#5
Svar sökes (:

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
25 augusti 2009
#6
Att det är katten tror jag inte ett piss på iaf.

Fördelaren.. kanske. det skulle vara att den inte får någon gnista dårå. Och om motorn matar på bensin utan att det förbränns så är det väll möjligt att det luktar lite bensin.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

R1 driver!
5 128 Inlägg
25 augusti 2009
#7
Kan va katten. Hände på våran gamla ford scorpio. Gick verkligen inte att starta, och då hade katten satt igen hela avgassystemet


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
25 augusti 2009
#8
_DamnIt skrev:
Kan va katten. Hände på våran gamla ford scorpio. Gick verkligen inte att starta, och då hade katten satt igen hela avgassystemet

Kärringkört för länge dårå wink
Men ändå. Det är ganska ovanligt problem så att säga tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

R1 driver!
5 128 Inlägg
25 augusti 2009
#9
LeafBox skrev:
_DamnIt skrev:
Kan va katten. Hände på våran gamla ford scorpio. Gick verkligen inte att starta, och då hade katten satt igen hela avgassystemet

Kärringkört för länge dårå wink
Men ändå. Det är ganska ovanligt problem så att säga tongue

Kanske inte jätte vanligt nej, men man ska aldrig säga aldrig! wink Och bilen va inte kärringkörd (pappa är gasglad och jag fick ju övningsköra med den rätt mycket roll )


Got N/A?
358 Inlägg
25 augusti 2009
#10
Extremt liten chans att det är katten, men det är ju väldigt lätt att testa.
Men kolla det grundläggande:
1) Har du gnista? (Du vet hur man gör)
2) Kommer det bränsle? Det kan du kika om du drar loss en av ledningarna till bränslefiltret. Sedan ber du någon hålla i ledningen medans du drar igång tändningen, så ska det komma en sprutt. Det ska mycket till om det sitter igen någonstans efter filtret.

Bränslepumpen hör du om den går igång på dom bilarna om du inte är döv. Sitter under baksätet och surrar på rätt fint när man drar igång tändningen.

Har du inte ginsta så är det förmldingen tändmodulen som sitter i fördelaren som är dags att byta, hur långt har bilen gått? Dessa brukar gå runt 20 000mil om jag inte missminner mig.

Kollat så att det inte tjuvluftar någonstans? Vad har du för felkoder (MYCKET bra hjälp)?

EDIT: Hade ett liknande problem själv, då var det rotorn som hade lossnat (hör och häpna). Men det är knappast sannolikt.
Senast redigerat av GroundX (25 augusti 2009)


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#11
1. Jag har gnista, men det som fattas är lixom sista kicken innan motorn startas!
2. Bränsle kommer de säkert, då pumpen går direkt! tongue.. Nu när jag kollade.

Allt som fattas är lixom den sista knuffen, så om de e fördelaren eller tändmoullen har jag med hört? smile

Bilen har rullat 17 600 smile

Felkoder kan jag inte göra då jag bor mitt i stan å har inte tillgång till sån maskin ;P

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Got N/A?
358 Inlägg
26 augusti 2009
#12
Tändmodulen sitter i fördelaren, så finns ingen anledning att byta ut hela fördelaren i så fall.
Måste du ha en OBD-läsare för att läsa felkoder på LSin? I så fall kan du bygla några kontakter och läsa av dom ändå. Men tror ECUn är i princip samma som på ED6 vilket borde betyda att du bara kan lyfta på mattan och läsa av koderna. Manualen till din bil ligger på min server som tvärdog igår så kan inte kolla själv hur det ligger till just nu =/


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#13
Nu får jag ingen gnista alls! smile Så den e på verkstaden nu..

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Got N/A?
358 Inlägg
26 augusti 2009
#14
Tändmodul/tändförstärkare/tändspole/whatever är det som spökar. Din bil ligger precis runt miltalen där dessa brukar braka ihop. Den kostar inte många hundringar och tar väl gissningsvis 10min att byta.


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#15
har beställt Tändmodul, och fick reda på att de e 99.9% att det e den big_smile .. Så detta är beställt på mekonomen , kosta 870 ;- .. Så får hålla tummarna för mig !! big_smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
#16
Tändmulen är byt, bilen startar MEEEN! Dör direkt efter? vad kan detta vara då?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
#17
Läste någonstans att det kan vara batteriet som är slut? Stämmer detta? Då jag får starta bilen med startkablar! (: sen dör den direkt - fast startkablar/starthjälpen sitter kvar.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Got N/A?
358 Inlägg
28 augusti 2009
#18
Kolla vad du har för spänning. Men det är inte troligt då startkablar och grejor sitter kvar. Gissningsvis klarar elsystemet ner till 6-8V innan det lägger av.
Kan du beskriva lite bättre hur händelseförloppet ter sig?
Bilen startar säger du? Men lägger av direkt? Blev det bättre med ny tändmodul?

Kan det vara huvudreläet som följt med nu i samma sväng också? Ta loss det och känn att det klickar till ordentligt (på+av) när du drar igång tändningen. Gör det inte det så är det utbytesdags eller omlödning som gäller.

Förloppet för trasigt huvudrelä brukar te sig:
1) Bilen går att starta
2) Bilen lägger av efter 1-2 sekunder

Reläet är ganska dyrt vill jag minnas, runt 900:- på mekonomen eller någonting. Annars kan du löda om det. Eller så hör du av dig till mig, tror jag har ett omlött liggandes....någonstans.


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
#19
GroundX


Bytade Tändmodul, blir KAAAAAANOON. Får gnista får igång bilen.. Men bilen börjar hoppa/skaka som fan sen lyser den gula lampan (Högerhörn) till sen dör den. Som att den blir strypt lixom, som att de inte får ngn luft?

Misstänker min ventilskåpspackning, då den läcker olja.

Det klickar(bränslepump) till när jag startar den ja, men sen kommer denna jäkla bensindoften igen.. Kan det vara tändstifen som inte öppnar sig eller?

Vart sitter sig huvudrelä? (bild :$)

Är det huvudrelä, så klickar den på å av när jag virder om nyckeln ett snäpp. Då lamporna inne i bilen tänds! tongue å den jävla gula lampan!
Senast redigerat av Memme (28 augusti 2009)

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

3 235 Inlägg
28 augusti 2009
#20
Det är antingen elektriskt, eller mekaniskt problem:
kans vara att kamremmen har kuggat.
Eller att startspärren slår in, ifall den inte känner igen den kodade nyckeln.

Läs felkoder!



Sök