3155
Sök

Dataprogram för bilar?

96 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
Tja..

Satt här och funderade lite efter såna företag som har såna dataprogram om bilar, typ såfort man slår på regnummret så ser de vilken årsmodell bilen är, hur många ägare, besiktningstermin, miltal, ibland även priser och massa mer.
Så, min fråga är nu;
Någon som har en sån dataprogram, eller var man kan få tag på en sån? Även köpa? Även några kompisar sa att de finns gott om såna, även med mera information, men man måste bara leta tills man fixat de på datorn!

Vet ni något om det, skriv PM eller här på forumet.

Tack för förhand!!

/BF

Livsnjutare
207 Inlägg
26 augusti 2009
BF_KS skrev:
Tja..

Satt här och funderade lite efter såna företag som har såna dataprogram om bilar, typ såfort man slår på regnummret så ser de vilken årsmodell bilen är, hur många ägare, besiktningstermin, miltal, ibland även priser och massa mer.
Så, min fråga är nu;
Någon som har en sån dataprogram, eller var man kan få tag på en sån? Även köpa? Även några kompisar sa att de finns gott om såna, även med mera information, men man måste bara leta tills man fixat de på datorn!

Vet ni något om det, skriv PM eller här på forumet.

Tack för förhand!!

/BF

https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Dock inga priser ..

1 853 Inlägg
26 augusti 2009
Jag är nog rädd att det inte finns att få tag på bara sådär.... Programmet skulle måste synca mot typ vv/transportstyrelsen, SBP, Polisen, fordons tillverkare mm och det skulle betyda att du måste ha tillgång till alla dessa databaser med login osv. Finns det så är det nog inte till för allmänheten. Programmet måste vara ett online program på så vis att den gör sökningen på nätet mot databaserna. För om det är ett offline program måste du manuellt uppdatera det hela tiden. Gör du inte det, eller om det inte går så har du inaktuell information...

Jag kan tänka mig att det polisen mm, sitter med är nog webb baserat nu mera med, så risken att någon ska "få tag på det" och lägga upp det på nätet är nog lika med 0...

Det jag kan tänka mig att du möjligen kan få tag på är märkes bundna program som möjligen är sökbara via chassi nummer om det är hyfsat uppdaterade

Jag vet att Volvos program nu mera är online baserat och det kan du alltså inte få tag på...

Volkswagen har ETKA (för internbruk) och ETOS för andra auktoriserade verkstäder har hört att man ska kunna köpa ETOS för hemma bruk. Då den kräver login för att kunna köras fullt ut. Men det lär kosta skjortan...

/mvh soyd

4 005 Inlägg
26 augusti 2009
1. Skaffa ett e-fax nr (man betalar för ett svenskt telefonnummer, och alla fax som skickas dit vidarebefordras via epost till dig)
2. På datorn i bilen, surfa in på Fordonsfråga
3. Fyll i bilens regnr du önskar samt ditt e-faxnr.
4. Vänta 30 sek så har du ett mail med rätt info.

Om du ska vara extra cool så kan du sätta en liten miniskrivare i handskfacket som skriver uppgifterna direkt. smile

Sök