4599
Sök

Vilka högtalare är prisvärdast? (logitech, mgr) även förstärkartips

605 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
hej

är nu dags att skaffa lite ljud till tvn

är sugen på att köpa logitech z 5500, men känns som att det bara är det där vanliga skitljudet, jag vill ha fint ljud, och ett jävla tryck

har även kollat på dessa kiten
http://www.ljudia.se/hifi-hemmabio-s821 … 00-p78117/ det känns väldigt prisvärt

http://www.ljudia.se/hifi-hemmabio-s821 … ii-p78128/ känns som att det behövs ett mellanregister till?

http://www.ljudia.se/hifi-hemmabio-s821 … 129/kanske lite för kraftigt?

vilket tror ni kommer vara bäst till att kolla film, lyssna musik och ha när man spelar dator?

även tips på förstärkare till respektive högtalare önskas

mvh
robin

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2009
Z-5500 är inte "det där vanliga skit" ljudet, det är ett jävla tryck i det rent ut sagt och högtalarna spelar rent och fint. För de pengarna får du inte bättre (förutsatt att du köper nytt) tror jag. För 3k får man inte kanonljud, men z-5500 spelar betydligt bättre än vad man kan förvänta sig av prislappen i alla fall...

Vad det andra är för nått har jag ingen aning om, men rent spontant känns det bättre att köpa nått begagnat istället för nått man skruvar ihop själv. Kolla på Blocket och leta upp nått från en välkänd tillverkare istället. smile

Vad är du ute efter för typ av förstärkare? Är du ute efter bara stereo har jag en NAD 3150 till salu, jag är inte så insatt i märken och modeller. Men vad jag har förstått är det en eftertraktad pryl. En sådan är det, kanske intressant? http://www.canuckaudiomart.com/details/ … rformance/

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
26 augusti 2009
Tror inte du blir besviken på Z-5500. Kör själv med det systemet och det trycker på riktigt bra och kvalitén på ljudet är inte fy skam det heller. Prisvärt enligt min mening smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

605 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
men var hittar man Z-5500 billigast?

hur stor är baslådan?
stämmer det att fötterna på sateliterna inte går att ta av, går dom att hänga upp?

hur är kontrolldosan?

mvh
robin

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2009
sveaochedith skrev:
men var hittar man Z-5500 billigast?

hur stor är baslådan?
stämmer det att fötterna på sateliterna inte går att ta av, går dom att hänga upp?

hur är kontrolldosan?

mvh
robin

Baslådan är relativt stor, lite drygt 30cm i fyrkant och 38cm lång (mätt snabbt tongue )
Fötterna går inte att ta av (allt är relativt, men det är inte byggt för det iaf) Där finns också inbyggda skruvhål att hänga upp dem med. Har mina bakre i taket tex fäst med två skruvar var

Hur menar du ang. kontrollen? Rent allmänt är den bra, det enda irriterande är att ljuset inte går att stänga av. Annars sköter jag det mesta med fjärren. Kolla www.pricerunner.se för recensioner och priser.

Rent allmänt kan jag säga av egen erfarenhet att en bra källa gör underverk med systemet. Att köra det från datorns standardljud eller ett septerat ljudkort som Creative X-fi gör enorm skillnad. Sedan har du (iaf med Creative) en massa inställningar, EQ osv att pilla med för att få det som du vill ha det.
Senast redigerat av Rquired (26 augusti 2009)

605 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
har precis köpt en hp dator, vet ej vad den heter men de va deras värsting för ett halår sen, borde vara hyffsat ljudkort i den
men jag har ju hdmi på tvn, går det o koppla in?

ser de inte dumt ut och ha fötterna kvar när högtalarna upphängda?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2009
sveaochedith skrev:
har precis köpt en hp dator, vet ej vad den heter men de va deras värsting för ett halår sen, borde vara hyffsat ljudkort i den
men jag har ju hdmi på tvn, går det o koppla in?

ser de inte dumt ut och ha fötterna kvar när högtalarna upphängda?

Jag tycker inte det ser dumt ut med fötterna kvar i alla fall, tvärt om ser det bara naturligt ut med ett "stativ". Tyvärr stödjer inte Z-5500 ljud via HDMI, annars hade jag garanterat kört så mellan laptop och skärm smile

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
26 augusti 2009
Enda jag har och klaga på är att basen känns förjäävla klen..

polarens z2300 känns tyngre.. Men jag förmodar att jag har fel ljudkort? Att det är för dåligt? Kan inte så mycket, men jag tycker basen till z5500 känns jävligt klen..

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

118 Inlägg
26 augusti 2009
ExXtr3me skrev:

polarens z2300 känns tyngre.. Men jag förmodar att jag har fel ljudkort? Att det är för dåligt? Kan inte så mycket, men jag tycker basen till z5500 känns jävligt klen..

Personligen tycker jag att basen spelar sjukt bra. Det är en 10" vi snackar om. Och den spelade mycket bättre än vad jag trodde från början! har haft mitt system i nästan 4år och är supernöjd.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2009
Mitt tangentbord hoppar, träpanelen på väggen skallrar och saker trillar ur bokhyllan, jag tycker den är rätt ok lol

Exxtreme: När jag först satte ihop Z-5500 med laptopen var basen klen, men detta löste sig efter att ha pillat lite på inställningar. Bla var bas avstängt från fabrik roll En sak som är viktig med detta systemet är EQ, annars riskerar basen snarare att ta över för mycket och ljudet blir bara grötigt. Som sagt så rekommenderar jag ett X-fi kort, finns en bra EQ inbyggd där smile

605 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
blir nog ett logitech då smile
några tips på EXTERNA ljudkort?
vill lixom inte öppna upp datorn innan garantitiden är ute....
Senast redigerat av sveaochedith (27 augusti 2009)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
27 augusti 2009
Är det inte fasta kablar på på logitechsystemet?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
27 augusti 2009
MrGalant skrev:
ExXtr3me skrev:

Personligen tycker jag att basen spelar sjukt bra. Det är en 10" vi snackar om. Och den spelade mycket bättre än vad jag trodde från början! har haft mitt system i nästan 4år och är supernöjd.

som jag sa, tycker nästan att polarens 8tummare trycker på mkt bättre..

Jag tycker jag har dragit lite överallt på datorn för att ställa in ljudet, men fan inte händer det så mycket..

Är det ett sånt här du menar Rquried? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=122204

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 augusti 2009
ExXtr3me skrev:
MrGalant skrev:
ExXtr3me skrev:

som jag sa, tycker nästan att polarens 8tummare trycker på mkt bättre..

Jag tycker jag har dragit lite överallt på datorn för att ställa in ljudet, men fan inte händer det så mycket..

Är det ett sånt här du menar Rquried? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=122204

Ehh... ja ungefär. Vet inte om det finns olika modeller av dem hmm

Jag hade detta; http://se.europe.creative.com/products/ … mp;listby= Eller nått motsvarande, vet inte om det du länkade till gör samma jobb smile

Sedan är placeringen viktig, finns lägen där ljudet dör ut och lägen där ljudet förstärks. Testa olika placeringar så kommer du märka skillnad smile

TS: Vet inte om X-fi finns som externt, men ring de som sålt din dator och hör. De kanske tillåter att kunden pillar själv? Dell gjorde så i alla fall, Komplett också smile

Sök