2255
Sök

Tank och temp visar likadant, Följer varandra bil volvo 240 löst!

168 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tjenare.
Har köpte en helt ny instrument panel till bilen trodde att det skull hjälpa men ingenting hände. När bilen är kall visar dom som dom ska tank går upp till så mkt soppa som finns kvar i tanken och temp är på kallt ännu. sen när den närmar sig halva så följer tank efter sen stannar båda upp och visar likadant?
Bilen är en volvo 240 -84 men i orginal utförande en -80 men har 84ans inredning etc.
Har kollat minus polerna rengjort dom och ändrat plats på dom.
Tacksam för alla svar här.
Senast redigerat av kricka_ (26 oktober 2009)


782 Inlägg
1 september 2009
#2
Troligtvis får tankmätaren jord från tempgivaren men det sitter troligtvis någon diod eller motstånd imellan annars hade dom gått likadant hela tiden.

Jag skulle gissa på att det är något fel i "kretskortet" bakom instrumenten men är det nytt o problemen har vart innan så ligger nog -kablarna imot varandra.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 september 2009
#3
Tror att kablarna går in lite olika till de olika årsmodellerna.....

Här har du lite scheman du kan jämföra med:
http://www.volvoracing.se/volvo_200.htm

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

168 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
#4
Patrik79:
Har bytt panelen köpte den från en bilskrot.

Lonefox:
Kollade lite på dom där enschemanen men jag är ju inte direkt en elektriker så dedär var rena grekiskan smile

Har förresten snackat runt lite och fått höra att det kan möjligtvis vara så att bränslegivaren i tanken kan ha pajjat? Att den där tråden i visarn kan ha gått av, det ska sitta en tråd som en visare ska gå efter i givarn i tanken. kan det möjligen stämma att det är det som är felet?
Tack för alla svar.
Senast redigerat av kricka_ (2 september 2009)


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 september 2009
#5
kricka_ skrev:
Patrik79:
Har bytt panelen köpte den från en bilskrot.

Lonefox:
Kollade lite på dom där enschemanen men jag är ju inte direkt en elektriker så dedär var rena grekiskan smile

Har förresten snackat runt lite och fått höra att det kan möjligtvis vara så att bränslegivaren i tanken kan ha pajjat? Att den där tråden i visarn kan ha gått av, det ska sitta en tråd som en visare ska gå efter i givarn i tanken. kan det möjligen stämma att det är det som är felet?
Tack för alla svar.

Ingen aning......skruva isär båda instrumenten och byt tankmätarn o testa.......det är inte så svårt som man kan tro wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

blacken
2 september 2009
#6
kricka_ skrev:
Tjenare.
Har köpte en helt ny instrument panel till bilen trodde att det skull hjälpa men ingenting hände. När bilen är kall visar dom som dom ska tank går upp till så mkt soppa som finns kvar i tanken och temp är på kallt ännu. sen när den närmar sig halva så följer tank efter sen stannar båda upp och visar likadant?
Bilen är en volvo 240 -84 men i orginal utförande en -80 men har 84ans inredning etc.
Har kollat minus polerna rengjort dom och ändrat plats på dom.
Tacksam för alla svar här.

Prova att koppla bort sladden till tempgivaren i blocket och se vad som händer..

168 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#7
Lonefox:
Panelen är ju ny så i panelen kan de ju inte vara fel.  Har haft isär mätarhuset några ex antal gånger. Kan tilllägga att jag en lite erfaren mekaniker, alltså hemma klåpare. smile

Blacken:
Jo ska ta och testa den smile


168 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#8
Temp slocknar men tank stannar där den är.


blacken
13 september 2009
#9
kricka_ skrev:
Temp slocknar men tank stannar där den är.

Det skulle kunna vara tankarmaturen som inte passar/lirar ihop med tank/tempmätare som det ska..

168 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#10
blacken skrev:
kricka_ skrev:
Temp slocknar men tank stannar där den är.

Det skulle kunna vara tankarmaturen som inte passar/lirar ihop med tank/tempmätare som det ska..

Tankarmatur? Lite lost här. big_smile haha Tips på felet?


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
15 september 2009
#11
kablarna skiljer det är 2kablar som ska skiftas
minns dock ej vilka men detta borde gå ganska lätt att söka reda på
med hjälp av google eller liknande

Kör fort så hinner inget hända...

blacken
15 september 2009
#12
kricka_ skrev:
blacken skrev:
kricka_ skrev:
Temp slocknar men tank stannar där den är.

Det skulle kunna vara tankarmaturen som inte passar/lirar ihop med tank/tempmätare som det ska..

Tankarmatur? Lite lost här. big_smile haha Tips på felet?

Japp, det kan vara olika armaturer på olika årsmodeller..

168 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#13
Growe skrev:
kablarna skiljer det är 2kablar som ska skiftas
minns dock ej vilka men detta borde gå ganska lätt att söka reda på
med hjälp av google eller liknande

Jag har testat att skifta på kabeln som sitter i skuffen den som går från själva tankgivaren. Det enda som hände var att tankmätaren slocknade.


168 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#14
blacken skrev:
kricka_ skrev:
blacken skrev:

Det skulle kunna vara tankarmaturen som inte passar/lirar ihop med tank/tempmätare som det ska..

Tankarmatur? Lite lost här. big_smile haha Tips på felet?

Japp, det kan vara olika armaturer på olika årsmodeller..

Alltså du menar själva tankmätaren som är i tanken som inte lirar ihop med dom i instrumentpanelen. Dock har allt ju funkat klockrent tills mätarhuset pajjade så jag köpte ett nytt mätarhus för att jag trodde det var den som hade pajjat när tank/temp följer varann.


blacken
16 september 2009
#15
kricka_ skrev:
blacken skrev:
kricka_ skrev:
Tankarmatur? Lite lost här. big_smile haha Tips på felet?

Japp, det kan vara olika armaturer på olika årsmodeller..

Alltså du menar själva tankmätaren som är i tanken som inte lirar ihop med dom i instrumentpanelen. Dock har allt ju funkat klockrent tills mätarhuset pajjade så jag köpte ett nytt mätarhus för att jag trodde det var den som hade pajjat när tank/temp följer varann.

Är instrument panelen av samma årsmodell som din bil?. Kan skilja mellan årsmodeller lite här och där i elen på Volvo.  Annars så kan du ha kommit åt/skadat något vid demontering/montering av instrumentet. En annan lite långsökt förklaring kan vara att det är exakt samma fel på det instrumentet som du köpte.
Undersök noga alla strömbanor på kretskortet bak på instrumentet att det inte är ett avbrott/skada på det i dom olika strömbanorna. Alternativt att regulatorn på kretskortet är hel..
Senast redigerat av blacken (16 september 2009)

17 Inlägg
16 september 2009
#16
Kan vara spänningsregulatorn som sitter på baksidan av instrumentet den går till både tank och temp mätare. Den är på 10Volt. Kolla länken här om felsökning på temp och tank mätare (PDF fil).

http://www.volvoracing.se/Volvo%20Info/ … %20200.pdf

Behöver du spänningsregulator har jag nya såna du kan mejla mej på admin@volvoracing.se

168 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#17
blacken skrev:
kricka_ skrev:
blacken skrev:

Japp, det kan vara olika armaturer på olika årsmodeller..

Alltså du menar själva tankmätaren som är i tanken som inte lirar ihop med dom i instrumentpanelen. Dock har allt ju funkat klockrent tills mätarhuset pajjade så jag köpte ett nytt mätarhus för att jag trodde det var den som hade pajjat när tank/temp följer varann.

Är instrument panelen av samma årsmodell som din bil?. Kan skilja mellan årsmodeller lite här och där i elen på Volvo.  Annars så kan du ha kommit åt/skadat något vid demontering/montering av instrumentet. En annan lite långsökt förklaring kan vara att det är exakt samma fel på det instrumentet som du köpte.
Undersök noga alla strömbanor på kretskortet bak på instrumentet att det inte är ett avbrott/skada på det i dom olika strömbanorna. Alternativt att regulatorn på kretskortet är hel..

Jag har turbons mätarhus från en -84, det är ägaren innan mig som byggt om den. dragit ny el ändrat kablar m.m Har dock suttit i en likadan när jag köpte bilen och funkade tills tank/temp började strula så köpte en ny. Men felet är kvar.


168 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#18
Har mätt spänningsregulatorn och den fungerade prima. Så behöver mer svar på hjälp. smile


140 Inlägg
28 september 2009
#19
Det är som blacken säger!!! och det är ju som så att det finns lite olika tillvärkare på mätarhusen så om du typ hade ett vdo förut så lä du ha ett sånt igen för att det ska passa ihop med tankarmaturen mm.

168 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#20
_mattsson_ skrev:
Det är som blacken säger!!! och det är ju som så att det finns lite olika tillvärkare på mätarhusen så om du typ hade ett vdo förut så lä du ha ett sånt igen för att det ska passa ihop med tankarmaturen mm.

Var mycket noga med detta när jag köpte den hade ett VDO R0.605 och köpte ett likadant från skroten. Så de är samma skit big_smile



Sök