2742
Sök

Nyckelproblem

5 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
Tjena!

Köpte nyligen en begagnad Toyota Corolla där den förra ägaren har lyckats slarva bort alla nycklar. Han nämnde något om att han hade blivit tvungen att "borra" något för att få en nyckel som passade i tändningslåset, vad det innebär vet jag inte riktigt, men den enda nyckel som finns till bilen passar bara i tändningslåset (nej, bilen är inte stulen).

Hur löser man enklast det här? Det första jag tänker är att man skaffar nya låskolvar till dörrarna och bagageluckan (inte så prioriterat då den ändå bara går att öppna inifrån), men då har man ju två nycklar till bilen, en för att komma in i bilen och en för att starta den. Är det lika att byta tändningslåset också, när man ändå håller på alltså? Är det svårt, mycket jobb osv? Värt att nämnas är att bilen har centrallås.

Finns det någon alternativ lösning för att förhindra att någon kommer in i bilen?

/killjoy

Edit: Skrev fel.
Senast redigerat av killjoy (26 augusti 2009)

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 augusti 2009
Om det är elektriskt centrallås kan du väl koppla in en dold strömbrytare på bilens utsida. Två nycklar är väl annars inget problem om du vill bekosta nya cylindrar, jag hade 5 olika till min Amazon.

Jag tar för givet att bilen var snorbillig då du inte fick nycklar till den...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

5 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
caromania skrev:
Om det är elektriskt centrallås kan du väl koppla in en dold strömbrytare på bilens utsida. Två nycklar är väl annars inget problem om du vill bekosta nya cylindrar, jag hade 5 olika till min Amazon.

Jag tar för givet att bilen var snorbillig då du inte fick nycklar till den...

Njae, två nycklar är ju egentligen inget problem, bara det går att låsa den. Antar att det är bilskrotar man får vända sig till för att få tag på låskolvar/nycklar? Det är förresten en -89 års modell, så nya låskolvar är nog bara att glömma. smile

Fick den relativt billigt ja. smile

Känns lite overkill att göra en dold strömbrytare på bilens utsida, är det inte lika att skaffa nya låskolvar/nycklar istället då? Så att man gör det på "rätt" sätt.

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 augusti 2009
Overkill, jo, men det är nog billigare att dra sladdar och ha en knapp. Låskolvar på skroten vet jag inte vad det kan kosta men om skrotarna i Sverige kan sägas att de borde fällas i domstol då de generellt håller på med ocker. Tyvärr.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

5 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
caromania skrev:
Overkill, jo, men det är nog billigare att dra sladdar och ha en knapp. Låskolvar på skroten vet jag inte vad det kan kosta men om skrotarna i Sverige kan sägas att de borde fällas i domstol då de generellt håller på med ocker. Tyvärr.

Har ingen erfarenhet av Sveriges bilskrotar då det här är min första bil och aldrig har varit i kontakt med någon, men visst är det tråkigt om det är så. Ska ringa runt lite här i närheten där jag bor och fråga ifall det kan finnas.

Någon annan som har haft ett liknande problem med nycklar?

1 364 Inlägg
26 augusti 2009
Kollade senast efter nytt tändningslås och därrlås till min skulle kosta 900spänn fan skandal:/

5 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
Beangt skrev:
Kollade senast efter nytt tändningslås och därrlås till min skulle kosta 900spänn fan skandal:/

Shit, det var ju mycket pengar. Tänkte mig att det skulle gå på 3-400 MAX. Då kan man ju lika gärna köpa en reservdelsbil för nån tusenlapp och plocka delar själv.

4 005 Inlägg
27 augusti 2009
Köp en liten 12v fjärrkontroll och koppla på centrallåset!

Edit: finns lite här o där. de som säljer blixtljus, dioder, neon brukar ha det. claes ohlsson klell o company m.m
Senast redigerat av linuslinje (27 augusti 2009)

Sök