Henke203 skrev:
Skapligt gammal tråd men fick upp den nu så.
Camber fram är väl justerbart på varenda bil i hela världen?
Custer fram är väl också justerbart på allt jag sett iaf.Sen finns det efter-marknads satser till många modeller som gör att man kan justera mer lätt även vid mycket sänkning och coilovers osv.
Är bilen "Kobent" så Camber är den "Hjulbent" så Camber justeras i nästan alla bilar i topplagringen på fjädertornen och övre länkarm.
Toe out som det skulle kunna vara i detta fall justeras i styr-stagen vanligtvis toe in skulle slitaget vara på utsidan av däcken och justeras som toe in fast åt andra hållet.
Sänkta bilar får nästan alltid fel Camber för att den nedre länkarmen sitter fast i chassiet och gör att bilen blir kobent som om du ser en jätte-sänkt gammal bubbla så fattar ni vad jag menar. Det är dessutom ganska vanligt med inställningsmöjligheter i bakvagnen på bilar men det brukar inte synas på utsidan direkt då det ofta är en centrerings mojäng man skruvar på som jag tappat namnet på nu men.
Camber och Caster är INTE justerbart på bl a Citroen 2CV med derivator.
Vissa bilar, t ex de med torsionsfjädring fram, blir nästan utan undantag, hjulbenta(positiv Camber) vid höjning och kobenta(negativa Camber) vid sänkning.
Även bilar med skruvfjädring och dubbla A-armar beter sig som ovan.
Men - vid höjning kan man, i båda fallen, minska tendensen till positiv camber genom att placera en distans på 50 -75 mm mellan övre A-arm och styrspindel på t ex Jeep Liberty, Nissan Terrano II och Lada Niva m fl.
Vet jag - för jag har själv gjort det.
Castervinkeln påverkas starkt så den blir "framåtlutande" = minskat försprång vid höjning - på bilar med "skiftnycklar" fram,
t ex Land Rover Defender & Discovery 1 & II, Suzuki Jimny 3 & 4, Mercedes Geländewagen och vissa Toyota LandCruiser.
I stället för att byta "skiftnycklar" kan man kompensera Caster genom att byta till excentriska bussningar i "skiftnycklarna".
Själv använder jag "snörmetoden" för att kolla hjulskränkning fram och bak samt vattpass för hjullutningen/Camber.
Castervinkeln har jag ännu inte listat ut något enkelt och smart sätt att kolla.
Det är även den ändrade vinkeln som gör bilen vinglig - eller tvärt om styrovillig - när försprånget ändras.
Även villigheten att återgå till rakt fram efter styrutslag påverkas i olika grad.