3011
Sök

Ras på Bmw e30 318is motor (ventilerna står konstigt?)

94 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
Hej, jag var ute och åkte med min 318is förra veckan och låg på 4:ans växel, plötsligt rasslade det till under huven och det lät som att kedjan gick av. motorn dog så jag kopplade ur och stände av tänningen och rullade in på en parkeringsplast. Första jag gjorde var att öppna huven men inget syntes, så jag och polarn testade köra nått varv på startmotorn och den gick runt som vanligt (lät lite konstigt iofs) men motorn gav ingen tendens till att starta.

Väl hemma så började vi montera ner motorn och såg att kedjan var hel, men nån spännade va helt slut (hedjan rasslade lite när man körde motorn innan). Vi tog bort hela insuget och då såg vi att ALLA ventiler stod öppna(halvöppna) och den som kammen va på öppna lite mer, så dom låg inte emot kammen hela tiden.. kan det ha blivit så under färden och det är därför motorn inte går att starta?

Kan lägga upp bilder osv när jag fått hem systemkameran!

Tack på förhand

Lär mig allt du kan

1 353 Inlägg
28 augusti 2009
Har du otur så har du böjt alla ventiler så pass mycket att dom inte kna stänga ordentligt, därav att dom står lite öppna hela tiden.
kedjan kan ju ha kuggat så pass mycket att ventilerna krockade, pga dålig spännare.

There's no replacement for displacement

94 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
Batta skrev:
Har du otur så har du böjt alla ventiler så pass mycket att dom inte kna stänga ordentligt, därav att dom står lite öppna hela tiden.
kedjan kan ju ha kuggat så pass mycket att ventilerna krockade, pga dålig spännare.

okej, detta låter ganska troligt då spännaren är mkt dålig.. Tack för svar!

Lär mig allt du kan

94 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
Vad kan detta kosta att renovera ungefär?

Lär mig allt du kan

1 353 Inlägg
31 augusti 2009
Vad är det för motor du har då?
årsmodell på bilen?

94 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
Batta skrev:
Vad är det för motor du har då?
årsmodell på bilen?

Bmw 318iS(M42)  16v  136hk års -90.

Lär mig allt du kan

1 353 Inlägg
31 augusti 2009
topplocksbultar nya 235:-
insugsventil 163:- / st x8
glidskena för kedja 450:-
kamkedja 550:-
glidskena för kamkedjespännare 762:-
kedjespännare 439:-
tpplockspackning 512:-

jag får det till 4252:-, dock hittade jag inte avgasventiler, men dom lär väl kosta nåt liknande som insug.

tog priserna ifrån www.schmiedmann.se, inte det billigaste men dom har ganska bra grejer smile

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
31 augusti 2009
Kolla priser på motornord annars

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

94 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
Batta skrev:
topplocksbultar nya 235:-
insugsventil 163:- / st x8
glidskena för kedja 450:-
kamkedja 550:-
glidskena för kamkedjespännare 762:-
kedjespännare 439:-
tpplockspackning 512:-

jag får det till 4252:-, dock hittade jag inte avgasventiler, men dom lär väl kosta nåt liknande som insug.

tog priserna ifrån www.schmiedmann.se, inte det billigaste men dom har ganska bra grejer smile

okej, ska kolla lite priser smile men det va nästan va jag gav för bilen hehe. Men får nog lite hjälp av en kille som har ventiler osv hemma så bli nog lite billigare .. Tack för svar

Lär mig allt du kan

Sök