Vår granne äger en Kia Rio och undrar om vi vill dela bilen.
Förutom att jag inte har sett bilen än (får barnvagn plats?) så undrar jag vad man skall tänka på vad det gäller att dela kostnader. Som jag skrev i rubriken så ägs bilen redan av grannen.
Jag har läst en PDF-broschyr hos gronabilister.se om att "Dela Bil". Men det mesta där verkar vara för folk som inte har en bil och skall köpa/hyra en tillsammans. Vilket alltså inte stämmer överens med oss.
Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Själv skulle jag aldrig kunna dela bil med t ex en granne. Vem ska betala vad? Ex 1: Säg att ni bestämmer att den alltid ska parkeras fulltankad, du kör 3 mil ska du tanka den innan grannen ska ha den sen då? Ex 2: Grannen har bilen, glömmer att t ex ta ur gpsn ur bilen o får inbrott. Vem ska betala självrisken? Listan kan göras lång. Nä vill man ha nån grannsämja så äger man nog sin bil själv.
Senast redigerat av Aerocombi (29 augusti 2009)
En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Ne inget jag skulle rekomendera,tänk bara på när båda vill ha bilen vid samma tillfälle,hur gör man då.
Billjud och montering samt övriga biltillbehör http://www.waletrading.se
Återförsäljare för Kenwood, Dls, Fusion, Mtx, Alpine, Axton, Rödek, Crunch
Amega, Jl Audio, HiFonics, Spectron,Renegade, Autostudio, Em-Phaser, mm
men visst kan jag tänka mig att detta fungerar för en hel del folk och ingen direkt dum ide fast det känns som att 2st grannar inte ska iscensätta en sån grej
skillnad om det vorre en bostadsförening som har en bil som lånas ut till boenden
det känns som att det skulle kunna barka iväg hur som helst faktist
En förutsättning för en sådan sak är ju att man är väldigt goda grannar/vänner. Och är man det och inte helt slut i huvet ska de säkert gå att komma överens.
En förutsättning för en sådan sak är ju att man är väldigt goda grannar/vänner. Och är man det och inte helt slut i huvet ska de säkert gå att komma överens.
Det är ingen garanti alls egentligen. Visst går det nog bättre, men börjar det gälla pengar, eller mycket pengar blir folk helt olik sig.
Jag är själv på gång att dela bil med min syster, så jag har funderat ett tag i dom här banorna. Vi är inne på att lämna ifrån sig bilen fulltankad, och att vi delar lika på reparationskostnader. Servicekostnader som typ olja, vatten, filter osv får man väl köpa varannan gång eller nått. Lite ge och ta. Men det är ju när något går sönder eller blir stulet som man får problem.
Eftersom grannen redan äger bilen, är det inte bättre om du istället hyr den vid behov och bara betalar överenskommen hyra? Och grannen står för eventuella reparationer osv.
Hade aldrig kunnat dela en bil (Förutom en skrothög att busa med) med någon annan än flickvän/fru. Går något galet så går allt galet ju.
To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.