3063
Sök

Tändning till en supra mk3

61 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
finns det någon som vet en bra lösning till detta. kabelhärvorna är kapde till en rak sexa som sitter i en supra mk3. hade tänkt att sätta förgasare och köra folkrace med motorn men jag vet inte hur jag ska göra med tändningen. 

finns det några universallösningar eller nåt till detta

Supraman
2 300 Inlägg
30 augusti 2009
allt e beroende på hur bra du e på att tillverka grejer.
Det enklaste systemet e ju att du skaffar en fördelare från en sexa och tändspole och tillverka något att fästa den i en kamaxel.
Det e separata tändspolar om jag kommer ihåg rätt?
Så du skulle behöva ha tändslutsteg sen e det ju att komma på något som triggrar tändningen på rätt punkt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

61 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
eller finns det någon som har en supra eller kan ta reda på vilka delar jag behöver och var dom ska kopplas (gamla kabelhärvan sönderklippt) för att få tändningen att fungera.

jag har några delar men vet ej vart de ska kopplas.

dom delar som jag vet att jag har är:

*Igniter (det står igniter på den i alla fall)  ca 10x5 cm stor

*den svarta klumpen där alla tändkablar är kopplade till

lägg gärna upp en bild på hur delarna ser ut som jag behöver

374 Inlägg
11 september 2009
kribbe skrev:
finns det någon som vet en bra lösning till detta. kabelhärvorna är kapde till en rak sexa som sitter i en supra mk3. hade tänkt att sätta förgasare och köra folkrace med motorn men jag vet inte hur jag ska göra med tändningen. 

Är det en turbomotor du tänkt bygga om? I såfall måste du nog öka kompressionsförhållandet annars blir det nog inte så bra.
Angående tändingen så har du EDIS-6 till Fords 6:or. Edis systemen används mycket pga att de är lätta att montera på de flesta motorer.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

61 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
Ricke W skrev:
kribbe skrev:

Är det en turbomotor du tänkt bygga om? I såfall måste du nog öka kompressionsförhållandet annars blir det nog inte så bra.
Angående tändingen så har du EDIS-6 till Fords 6:or. Edis systemen används mycket pga att de är lätta att montera på de flesta motorer.

har du något tips om vilka fordar som man kan hitta delar ifrån. eller finns det på de flesta ford sexor

61 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
blir det föresten rätt tändföljd med edis-6.

hittade att de flesta gamla fordar med sexor var v-6. medan supran är rak sexa.

hittade inget  ordentligt svar när jag letade runt på nätet.

Sök