2900
Sök

Hjälp med schema! dubbel phono kontakt?

14 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
Hej!

Jag har ett litet problem i bilen! Hade tänkt trycka in 6,9or i hatthyllan på 850´n! Har redan ett monoblock som driver Xmax dubbel 12" i skuffen. Och jag fick nyss reda på att det är en förstärkare till främre högtalarna (framdörrarna)! Den sitter bakom handsfacket. Så då är lågnivå uttaget upptaget redan i stereon! Har nämligen bara ett låg nivå uttag baki stereon.
Och tidigare ägare som jag tror gjorde systemet använde sig av "phono kontakter" för att få både slutsteget och förstärkaren kopplade till stereon. Nu till det jag undrar över!

Jag kommer köpa till ett 2-stegs till 6,9orna! Kan jag då "grena" låg nivå´n en gång till med ett par till phono kontakter? Här är en bild som (kanske) gör allt enklare att förstå! svårt att förklara!

Har även högtalare i bakdörrarna men dom är kopplade till stereon. Både fram och bak är original högtalare!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125732/751915_4odnja.jpg

Gjorde en liten close-up bild nere till höger!

Har ni något förslag hur jag kan koppla ihop allt på ett bra sätt, var snäll och skriv!smile

PS: Bilden blev liten när jag lade in den i tråden.. men de kanske funkar om ni sparar som och sen förstorar lite grann!
MVH Rickard

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 augusti 2009
Ett tips annars är att du hoppar över 6x9orna då du har en baslåda och istället satsar på nya högtalare fram, för det om något kommer ge ett lyft! Men ditt problem kvarstår ju ändå då du bör driva framsystemet på ett steg. Som tur är så finns det en enkel lösning (om jag förstått det hela rätt): Y-splittar. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (30 augusti 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

14 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
Okej.. har redan 6,9orna hemma så det blir att koppla in dom! Men kan man använda Y-splittar 2 gånger..
" Y-splitten på Y-splitten" big_smile haha.... alltså att det blir 4 st Y-splittar i samma system så jag kan koppla dom 3 stegen på stereon? Jag har försökt rita någorlunda på den nya bilden=)

ALT 2
Satt och grubblade igår och kom på att jag kanske kan koppla så att både bakre och främre dörrhögtalarna går på stereon och sen basen och 6,9 via lågnivån?! smile
Fast då snubblade jag på mållinjen eftersom jag har ingen aning vad för original högtalare det är på en volvo 850 -92. Så jag vet inte om stereon pallar det?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125732/752768_afkygr.jpg

Grön: Y-splittar
Lila: Lågnivå kabel

MVH
Senast redigerat av Soundness (31 augusti 2009)

669 Inlägg
31 augusti 2009
1 fråga bara! om det bara finns 1 rca utgång på stereon. alltså man kan bara ha 1 slutsteg.
ska man då koppla in Y splittern på en av varje kabel? 

alltså det är ju 2 kablar i 1lågnivåutgång!

tacksam för svar.

Hewi
571 Inlägg
31 augusti 2009
snipercat skrev:
1 fråga bara! om det bara finns 1 rca utgång på stereon. alltså man kan bara ha 1 slutsteg.
ska man då koppla in Y splittern på en av varje kabel? 

alltså det är ju 2 kablar i 1lågnivåutgång!

tacksam för svar.

Om stereon har 1st lågnivåutgång så består den av vä och hö kanal dvs 2st kontakter , vill man koppla på 2st steg på en sådan sätter man en y-adapter på hö kanal och 1st på vänster och behöver således 2st y splittar(vilka ofta säljs just i 2-pack)

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 augusti 2009
Varför inte driva 6x9orna på stereon och sen skaffa ett vettigt framsystem som du driver på steget istället? smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

14 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
För att jag var inte säker om den skulle klarar av att driva dom. smile Men jag har fixat det nu! Jag kopplade dörrhögtalarna fram och bak på stereon. Sen har jag två Y-splittar på lågnivån som kommer driva 6,9 och bas smile Det var ett riktigt bök att få till det men tillslut gick det. Men jag är tacksam för alla svar.. kan vara till nytta när man hjälper kompisar!

Nu ska jag bara bygga hatthyllan wink

MVH
Senast redigerat av Soundness (1 september 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 september 2009
Men varför ska du ha ett dåligt framsystem men samtidigt både bas och 6x9or? Det är ju fram du sitter, eller hur? Då är det ju där du ska lägga pengarna! smile Stereon har inga problem att driva 6x9orna, dock inte fullt ut men dom är ju bara som utfyllnad (om du nu måste ha dom där), steget sen kör du till framsystemet istället.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

14 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
Jag glömde berätta att jag fick tag på ett framsystem av en kompis så det duger:) tänker ställa om steget så 6,9orna inte basar så häftigt mycket:)

Funkar perfekt!

Sök