3881
Sök

Söker turbo som klarar 170Hk på en motor på 0,7L

1 290 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#1
Jag har tittat runt och letat efter en turbo som klarar av att leverera 170Hk med marginal på en motor som endast är på 0,7 liter. Jag skulle helst vilja få tag på en Garrett GT1548 men jag kan inte hitta vilka bilmodeller den kan sitta i.

Är det någon som vet var jag kan hitta en GT1548 till rätt pris? Eller... någon som har ett förslag på en turbo som passar ändamålet?

Avstängd
424 Inlägg
31 augusti 2009
#2
hmm.. det går inte med någon av volvos jättesmå turbosar? och nu menar jag jättesmå.. typ 12t.

team Svineri. Volvos under construction.

1 290 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#3
turbo5a skrev:
hmm.. det går inte med någon av volvos jättesmå turbosar? och nu menar jag jättesmå.. typ 12t.

Möjligt, har fått det som förslag tidigare. Lite orolig för att det kommer att ta lång tid för den att spinna upp på den här motorn.

Vid vilket laddtryck planar en 12t ut?

Random Hero
4 047 Inlägg
31 augusti 2009
#4
va sitter de för turbo i de nya tsi motorerna till vw ? den måste vara liten iaf.

Dog food lid. Backwards

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
31 augusti 2009
#5
eller en turbo från nån liten tid, typ nån 1.4 tdi eller nånting borde ju också lira rätt lätt..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

1 291 Inlägg
31 augusti 2009
#6
Skulle nog rekommendera att kolla på agg från dieselbilar, brukar vara små och bygger laddtryck vid väldigt låga varv.


4 001 Inlägg
31 augusti 2009
#7
detta låter intressant, effektmålet 170hk på 0,7l är inte dåligt.

som några skrivit, en liten snurra från en diesel skulle jag kunna tänka mig om man inte letar upp någon turbo mer avsedd för detta.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 290 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#8
kolvas skrev:
detta låter intressant, effektmålet 170hk på 0,7l är inte dåligt.

som några skrivit, en liten snurra från en diesel skulle jag kunna tänka mig om man inte letar upp någon turbo mer avsedd för detta.

Nu sitter det en GT1238S i bilen och den klarar 120Hk, så 160-170Hk ska gå med rätt prylar

Inga nackdelar med att sätta en diselturbo på en bensinare?
Senast redigerat av Exsicco (1 september 2009)

4 001 Inlägg
1 september 2009
#9
Exsicco skrev:
kolvas skrev:
detta låter intressant, effektmålet 170hk på 0,7l är inte dåligt.

som några skrivit, en liten snurra från en diesel skulle jag kunna tänka mig om man inte letar upp någon turbo mer avsedd för detta.

Nu sitter det en GT1238S i bilen och den klarar 120Hk, så 160-170Hk ska gå med rätt prylar

att turbon klarar effekten är inte det svåra, men att få resten av motorn/drivlinan att klara av den effekten
Inga nackdelar med att sätta en diselturbo på en bensinare?

Nej, det ska inte vara några problem med det, det är väl spoolup som kan bli lite dumt med tanke på att du bara har 0,7l

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

41 Inlägg
1 september 2009
#10
kolla på GT17 den sitter i 9-5, 2.3t och det är 170hk i den från 98-00.

5 710 Inlägg
1 september 2009
#11
Exsicco skrev:
Inga nackdelar med att sätta en diselturbo på en bensinare?

Nja....ibland används olika material i turbinen på bensin/dieselagg.
Den lägre avgastempen som blir i en diesel möjliggör "sämre" materialval.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

1 290 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#12
kolvas skrev:
Exsicco skrev:
kolvas skrev:
detta låter intressant, effektmålet 170hk på 0,7l är inte dåligt.

som några skrivit, en liten snurra från en diesel skulle jag kunna tänka mig om man inte letar upp någon turbo mer avsedd för detta.

Nu sitter det en GT1238S i bilen och den klarar 120Hk, så 160-170Hk ska gå med rätt prylar

att turbon klarar effekten är inte det svåra, men att få resten av motorn/drivlinan att klara av den effekten
Inga nackdelar med att sätta en diselturbo på en bensinare?

Nej, det ska inte vara några problem med det, det är väl spoolup som kan bli lite dumt med tanke på att du bara har 0,7l

En kille i england bromasade 172Hk med sin Roadster innan det rasslade till där bak. Det är vevstakarna som är största problemet. Håller på och jagar delar nu som förhoppningsvis håller.

Projekt >> Smart Roadster Coupé – Dubbla effekten

Spoolup'en är det jag oroar mig mest för, det är därför jag försöker hitta så liten turbo som möjligt som ändå klarar jobbet.

Nån skrev att en diselturbo ger mer på låga varv, skulle det då innebära att man tappar i det högre registret?

153 Inlägg
1 september 2009
#13
Du hade kunnat kolla på en sån turbo som sitter i en fiat uno turbo, vl3 tror jag den heter.
den borde fungera till de du ska göra. smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
1 september 2009
#14
sniperoddan skrev:
kolla på GT17 den sitter i 9-5, 2.3t och det är 170hk i den från 98-00.

jo för all del den är så liten att den pumpa tillräklig lite luft, men förmodligen vid 0.5bars laddtryck eller så.

går inte att säga rakt av att den klarar av närmare 2bar

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 september 2009
#15
Exsicco skrev:
Spoolup'en är det jag oroar mig mest för, det är därför jag försöker hitta så liten turbo som möjligt som ändå klarar jobbet.

Nån skrev att en diselturbo ger mer på låga varv, skulle det då innebära att man tappar i det högre registret?

du behöver hitta en kompressormapp och rita in DIN motor i den mappen.   problemet är följande, en 12T klarar 165hk vid 0.5 bar på 2liters motor.  din motor är på 0.7liter och kräver således 3ggr så mycket laddtryck (generaliserar lite)  alltså 1.5bar   klarar turbon då att leverera luft för 170hk vid 1.5bar tryck?  risken är att du får för mycket luft och motorn kan inte ta till sig luften = surge.

en dieselturbo då, den laddar 1.5bar original så trycket fixar den, men en GT1544 ger bara luft för 110hk vid 1.5bar...  klarar den då att ge dig 170hk vid 1.5bar?   förmodligen inte...

sen skall man aldrig dra för hårda slutsatser av tummregler, men det ger en tankegrund :p

närmaste jag kommer på är http://www.yakahosu.com/shop/product_in … cts_id=237  men det saknas 100hk där...  dock kanske de har teorier som hjälper dig.

eller MCxpress...  500cc 130hp vid 0.8bar laddtryck med mitsubishiturbo... förmodligen en 12T  http://www.mc-xpress.com/upload/pdf/yha-ph-06.pdf

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 074 Inlägg
1 september 2009
#16
Daihatsu charade hade väl nån turbo modell har jag för mig å dom va små...

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

1 290 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#17
torpis skrev:
Exsicco skrev:
Spoolup'en är det jag oroar mig mest för, det är därför jag försöker hitta så liten turbo som möjligt som ändå klarar jobbet.

Nån skrev att en diselturbo ger mer på låga varv, skulle det då innebära att man tappar i det högre registret?

du behöver hitta en kompressormapp och rita in DIN motor i den mappen.   problemet är följande, en 12T klarar 165hk vid 0.5 bar på 2liters motor.  din motor är på 0.7liter och kräver således 3ggr så mycket laddtryck (generaliserar lite)  alltså 1.5bar   klarar turbon då att leverera luft för 170hk vid 1.5bar tryck?  risken är att du får för mycket luft och motorn kan inte ta till sig luften = surge.

en dieselturbo då, den laddar 1.5bar original så trycket fixar den, men en GT1544 ger bara luft för 110hk vid 1.5bar...  klarar den då att ge dig 170hk vid 1.5bar?   förmodligen inte...

sen skall man aldrig dra för hårda slutsatser av tummregler, men det ger en tankegrund :p

närmaste jag kommer på är http://www.yakahosu.com/shop/product_in … cts_id=237  men det saknas 100hk där...  dock kanske de har teorier som hjälper dig.

eller MCxpress...  500cc 130hp vid 0.8bar laddtryck med mitsubishiturbo... förmodligen en 12T  http://www.mc-xpress.com/upload/pdf/yha-ph-06.pdf

Tror inte heller att en GT1544 gör jobbet, men en GT1548 verkar vara som klippt och skuren för uppgiftern.

Har hittat en GT1549 som suttit på en Saab V6, men jag har inte hittat några siffror ännu för att kunna jämföra den med en GT1548. I värsta fall får jag testa och se vad som händer men jag vill helst vara rätt säker innan jag börjar så att jag har rätt prylar. Just nu är det GT1549 eller 12T som gäller...
Senast redigerat av Exsicco (1 september 2009)

1 290 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#18
BJonsson skrev:
Daihatsu charade hade väl nån turbo modell har jag för mig å dom va små...

Den har en "Sketliten" turbo, men det har jag redan en som sitter original på min motor smile
Senast redigerat av Exsicco (1 september 2009)

4 074 Inlägg
1 september 2009
#19
Exsicco skrev:
BJonsson skrev:
Daihatsu charade hade väl nån turbo modell har jag för mig å dom va små...

Den har en "Sketliten" turbo, men det har jag redan en som sitter original på min motor smile

aha.... smile dubbel turbo då? big_smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

5 710 Inlägg
1 september 2009
#20
Exsicco skrev:
Har hittat en GT1549 som suttit på en Saab V6, ...

Den har ingen ingen inbyggd wg om det är ett krav....

mvh jonas

MVH Jonas
..............


Sök