Tjena skulle vilja sätta en turbo i min Golf III cl modell. Dock så vet jag inte hur mycket blocket klarar. Någon som vet av erfarenhet? I sådanna fall kan ni slänga in ett tips på vad för topp jag skall andvända. Motorn är 4cylindrig 90hk VW orginal motor. Annars någon som vet vad jag kan göra för att få ut lite mera häst ur den lille krabbaten. Motorn är väldigt lättmeckad.
Annars Tips på motor som man kan få ut mera hk ur.
Men av erfaernhet klarar inte kolvarna igentligen nån överladdning. Detta var visserligen på en golf 2a. Men 90 hk motorn är väl samma? Vi testade med saker från en passat (grenrör, turbo + eftermarknads BTR). Knäckte 3 kolvar (en åt gången). Till slut gav vi upp.
Men med andra kolvar kanske det går bättre. Vet inte om Audi S2 kolvar och stakar passar på motorerna med 8v topp, men de passar på de med 16v topp (Golf 2 GTI).
Utan att överladda så är det väl mest att få motorn att andas bättre. Extraktorgrenrör och fullflödesavgassystem, bättre filter och kanske ställa tändingen lite aggresivare. Annan kam. Det är nog det billigaste jag kommer på.