3185
Sök

Volvo 480 -88 startade ej iförrgår, men igår, fast inte idag :S

62 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Har sedan ett tag tillbaka haft problem med min Volvo 480 turbo -88.. Det exakta problemet är att få den att starta. Innan gick det att byta till annat batteri - starta den - stänga av igen - byta tillbaka till mitt eget batteri - starta igen, då funkade det igen med mitt eget batteri :S. Men nu klickar den bara. Ström finns där men startmotorn snurrar inte runt. DOCK vill tilläggas att jag igår drog upp den från platsen där den står ut på vägen. En sträcka på cirka 6 meter. Utan tändning och utan att försöka starta. Tänkte försöka rulla igång den ute på vägen men detta behövdes ej då jag innan vi börjat rulla råkade vrida om nyckeln och bilen startade. Det har alltså ej använts någon rullstart..

Är det startmotorn det är fel på eller är det något relä som flippar!?

Tacksam för svar.. mvh

471 Inlägg
3 september 2009
kan vara något relä

Skiiit du nedde ! ;)

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
4 september 2009
Om den bara klickar så kan det vara solenoiden på startmotorn som inte funkar. Då kan det bli så att bilen startar ibland och ibland inte.

Här är en amerikansk man som förklarar det lite mer än två minuter in i filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=CxjPpytf … re=channel

Ett bra ställe att börja felsökningen på. smile

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

1 207 Inlägg
4 september 2009
Sheba skrev:
Om den bara klickar så kan det vara solenoiden på startmotorn som inte funkar. Då kan det bli så att bilen startar ibland och ibland inte.

Här är en amerikansk man som förklarar det lite mer än två minuter in i filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=CxjPpytf … re=channel

Ett bra ställe att börja felsökningen på. smile

Den där filmen var förvånandsvärt bra! Det kan vara ditt problem som han beskriver vid ca: 2:10.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
4 september 2009
Sheba skrev:
Här är en amerikansk man som förklarar det lite mer än två minuter in i filmen

inte för och va sån men han är ingen amerikan han är från kanada

Darth Vader
1 644 Inlägg
4 september 2009
MrEricsson skrev:
Sheba skrev:
Här är en amerikansk man som förklarar det lite mer än två minuter in i filmen

inte för och va sån men han är ingen amerikan han är från kanada

OH HERREGUD! Lova nu, Sheba, att du aldrig begår detta hemska brott igen, ty då skall du få smisk!
Senast redigerat av DoWahDiddy (4 september 2009)

Braaaaap?

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
4 september 2009
Jag är oerhört ledsen för att jag inte gjorde en bättre förundersökning innan jag skrev mitt inlägg! sad

(Och Kanada ingår i Amerika om man ska vara petig, men den diskussionen hör ju inte hit).
Senast redigerat av Sheba (4 september 2009)

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
5 september 2009
Jag har lite dåliga nyheter. För sakens skull så öppnade jag en gammal startmotor som jag hade liggande och ser att i den så finns det inte två seperata kontakter som på filmen, utan helt enkelt en hel solid platta som solenoiden får kontakt med. Det blir tråkigare och svårare att renovera den utan att den faktiskt riskerar att få samma problem inom kort igen. Och att köpa en ny sån platta tippar jag blir ganska svårt. Du kan ju ge dig på att renovera den och kontaktbiten på solenoiden om du vill, men frågan är om det kommer hålla länge till. En ny startmotor kanske vore mest framtidssäkert ändå. Och det är ju ändå inget man byter särskilt ofta. Min förra gav sig efter nästan 23000 mil, så jag lär nog få ha den nya på i 23000 till utan problem. wink
Senast redigerat av Sheba (5 september 2009)

Sök