3689
Sök

Dålig bas ur mina midbasar i min saab 9-5 a vad kan vara fel?

2 600 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#1
hej köpte detta paketet för några månader sen http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317406 och tycket då att det inte spelade så mycket bas knappt nått alls och tänkte väll på att dom behövdes spelas in men nu efter några månader så är det lika mycket bas är bara minna 6/9or som mesta av basen tongue  och enligt db akuten så ska detta spela bättre än orginala systemet visst rent och fint ljud är det fick ju kicker i panelen istället för herzts 3,5 tums. och jag har as2 från början och min basar i dörrana sitter i dom orginala bafflarna och dörrana är dämpade me bi-tum matta och dom är rätt kopplade. basarna rör sig men tycker bas ljudet är en bevsvikerlse ursäka stvaningen.  har mailat dom men dom har inte svarat än. tänkte om ni har nått tips ?

mvh jim

ursäkta en del felstavningar kan inte rå för det.

gör som jag kör gubba racer=)

6 851 Inlägg
3 september 2009
#2
Du kan ha fasfel mot dina 3½" kanske? Sedan är det ju så att org. AS2 midbasar är på 2ohm, dina är antagligen på 4ohm vilket gör att dem får ungefär halva effekten. Du är säker på att du inte har fasfel på EN av dina 6" då? det hade nämligen jag på en av mina och det vart en vldig skillnad när jag hittade "rätt"..


2 600 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#3
enligt db akuten så skulle känsligheten styra upp ohm antalet tongue jag har provat att fasa om dom och en av dom satt fel men blev ingen bättre bas och fas fel tro jag det inte är på 3,5 or i panelen dom är med testade och dom spelar rätt smile

gör som jag kör gubba racer=)

7 274 Inlägg
3 september 2009
#4
Har du tätt mellan fram- och baksidan utav högtalaren?
Är det bättre eller sämre än vad det var innan?

Saabs orginalsteg är inte mycket att hänga i granen.


2 600 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#5
är ju orginala bafflar så det är rutor som är öppna vet inte om man kan tätta i mellan. men basen är klart sämre än dom orginala basarna. jo är ju kankse inga höjda steg men borde inte på verka detta tycker jag inte. nått tips man kan tätta dom hålen är inga stora hål.  dom orginala basarna hadde nån tättnings ring runt kan man ta bort dom och sätta dom på dom nya basarna kankse:P

gör som jag kör gubba racer=)

7 274 Inlägg
3 september 2009
#6
Det är VÄLDIGT viktigt att luften bakom elementet inte kommer åt luften framför, då försvinner en hel del om inte all bas.
Men jag tror även det ställer till det att du förmodligen har drygt halva effekten jämfört med tidigare också.

Du kan använda dämpmatta för att täta hålen med om du vill, tätningslister runt högtalaren är också bra om du är osäker på om det är tätt.


2 600 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#7
jao ska tästa att tätta runt se om det blir nån skillnad. fast man känner sig lite lurad av db akuten för dom sa att det skulle bli en jäkla skillnad även med det orginala slusteget. men ska täta runt för själva basen jobbar rätt bra men bas ljudet  verka inte komma fram redigt.

gör som jag kör gubba racer=)

547 Inlägg
3 september 2009
#8
Som vanligt hänger det 80-90% på installationen och resten på komponenterna..
Fast du sätter dit 10 000kr midbasar i dörren utan att ha tätt mellan fram och baksida på elementet så kommer det inte att basa.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

2 600 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#9
så sant så ska tätta runt bafflen och basen imon se om jag hör nån skillnad sen är ju allt dämpat för hela dörren är dämpad med bi-tum matta.

gör som jag kör gubba racer=)

547 Inlägg
3 september 2009
#10
Ja, det borde nog göra skillnad.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

2 600 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#11
får hoppas de smile

gör som jag kör gubba racer=)

2 600 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#12
vart och dämpa mera och det blev bättre men har nått som skorra i basarna i båda konstigt nog frågan är om det är nått fel på dom. har testa att fas vända dem men ingen skillnad. dom är rätt fasade nu och var innan med.  tycker det låter lite mindre i skorrande när man håller för bas elementet viket kan tyda på nått fel i minna öron tongue men båda är lite konstigt. man hör det bara om man ligger och lyssna vid  dörren ibland kan man höra det även när man sitter normalt.

gör som jag kör gubba racer=)

6 851 Inlägg
4 september 2009
#13
Inte så att det är något i dörren som låter då? har du dämpat baksidan av dörrsidan, inte plåten.


2 600 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#14
har dämpat det mesta av dörrana så borde inte vara nått i dörren som låter. låter ur basarna men kanske ska skrapa eller skorra tongue är ju inget jätte högt skorr men du hör ju det om du lyssna vid själva basen.

gör som jag kör gubba racer=)

7 274 Inlägg
5 september 2009
#15
Det finns miljoner grejer i dörrarna som kan låta.
Jag har dubbla lager med dynamat i mina dörrar och jag har fortfarande lite missljud på vissa frekvenser.
Fast dom flesta är låspiggen som sticker upp ur dörren.

Prova att trycka emot dörrsidan när du spelar och se om det blir bättre.


2 600 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
#16
jo finns ju rätt mycket som kan låta men inget som jag har märkt har banka och försökt att hitta grejer som ligger och slår men inget som låter och nästan allt är ju dämpat. men det kommer ifrån basarna för det spelar ingen direkt roll vilken frekvens det. visst inget som jag stör mig på och man hör det bara om man ligger och lyssna. men tänkte mera att dom är inte så gammla och har låtit hela tiden med det oljudet ska förska ta kontakt med db akuten igen och höra vad dom säger.

gör som jag kör gubba racer=)

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
5 september 2009
#17
klimpan skrev:
jo finns ju rätt mycket som kan låta men inget som jag har märkt har banka och försökt att hitta grejer som ligger och slår men inget som låter och nästan allt är ju dämpat. men det kommer ifrån basarna för det spelar ingen direkt roll vilken frekvens det. visst inget som jag stör mig på och man hör det bara om man ligger och lyssna. men tänkte mera att dom är inte så gammla och har låtit hela tiden med det oljudet ska förska ta kontakt med db akuten igen och höra vad dom säger.
Det verkar vara något som är knas!

Ring på Måndag så går vi igenom det.

MVH//Björn


jobbar påre
751 Inlägg
5 september 2009
#18
Brains skrev:
Det finns miljoner grejer i dörrarna som kan låta.
Jag har dubbla lager med dynamat i mina dörrar och jag har fortfarande lite missljud på vissa frekvenser.
Fast dom flesta är låspiggen som sticker upp ur dörren.

Prova att trycka emot dörrsidan när du spelar och se om det blir bättre.
jaa den där låspiggen tänker då jag rycka och kasta åt helvette=) den lever ju om värre än alla högtalare tsm:)


2 600 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
#19
dbakuten skrev:
klimpan skrev:
jo finns ju rätt mycket som kan låta men inget som jag har märkt har banka och försökt att hitta grejer som ligger och slår men inget som låter och nästan allt är ju dämpat. men det kommer ifrån basarna för det spelar ingen direkt roll vilken frekvens det. visst inget som jag stör mig på och man hör det bara om man ligger och lyssna. men tänkte mera att dom är inte så gammla och har låtit hela tiden med det oljudet ska förska ta kontakt med db akuten igen och höra vad dom säger.
Det verkar vara något som är knas!

Ring på Måndag så går vi igenom det.

MVH//Björn
japp ringer på måndag smile

gör som jag kör gubba racer=)

Mohaaaa
95 Inlägg
16 januari 2010
#20
Vad hände kom du på vad som var fel? Blev det bättre sen?


Sök