2918
Sök

Hjälp med ny basreflexlåda e34

94 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Hej, har nu bestämt mig för att bygga en ny baslåda i min e34 ist för den gammla slutna historian. För att få in mer bas i cupen ska jag spela med en 6" basport genom skidluckan :)

Skulle vilja att lådan blir så bred den kan, men den måste ju va så djup så att basröret kan "andas" som det vill? Lägger upp lite bilder och maxmått på bagaget!

Maxmått:

Höjd        410mm

Bredd      940mm

Djup        650(går att få lite mer men vill kunna lasta)

bas spec Alpine SWR-1222D

* Vas: 45 liter
    * Qts: 0,42
    * Fs: 28 Hz
    * Xmax: 18,1 mm

Dock är ju skidluckan vinklad och kan inte räkna ut vinkel, men om nån hjälper så går det nog :)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/101154/755483_ddditw.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/101154/755482_p2h0aq.jpg
Senast redigerat av Newbie (4 september 2009)

Lär mig allt du kan

21 761 Inlägg
4 september 2009
Vill du prova en bandpasslåda?

Då får du in ljudet i kupen utan problem, röret kan fortfarande dras ut genom skidluckan. Jag har dock inte provat den basen själv.

1 435 Inlägg
4 september 2009
Bygg en basreflexlåda som jag har gjort, basarna och portarna ska vara riktade frammåt mot kupén och portarna ska sitta i mitten av lådan.

Bygg så att du får ca 10cm mellan vägg och basar. Använd orginal masonitskivan med isolering på för att täta mot bagaget, skär ett hål i mitten på denna för skidluckan så du ser portarna osv.

Vinkeln får du genom att använda en smygvinkel eller sätt en skruv i två brädlappar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/43073/755701_xz4rac.jpg

Sådär ser min låda ut, sitter med fyra bult genom ryggstödet, hålen synns på bilden. Med denna konstruktion läcker ingen bas ut i bagaget och det kommer trycka på bra i kupén! Jag har testat wink
Senast redigerat av Alpinabiturbo (4 september 2009)

94 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vill du prova en bandpasslåda?

Då får du in ljudet i kupen utan problem, röret kan fortfarande dras ut genom skidluckan. Jag har dock inte provat den basen själv.

Det skulle också kunna vara intressant, men har hört att dom är lite svårare att bygga? Jag ska fråga en en kille som är rätt snittsig här på orten om han har nått förslag med smile har ju helgen till funderningar nu tongue

Hur hade du tänkt med bandpass då? separata lådor till basar och sen rör i "mitten" vid luckan?

Lär mig allt du kan

94 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Alpinabiturbo skrev:
Bygg en basreflexlåda som jag har gjort, basarna och portarna ska vara riktade frammåt mot kupén och portarna ska sitta i mitten av lådan.

Bygg så att du får ca 10cm mellan vägg och basar. Använd orginal masonitskivan med isolering på för att täta mot bagaget, skär ett hål i mitten på denna för skidluckan så du ser portarna osv.

Vinkeln får du genom att använda en smygvinkel eller sätt en skruv i två brädlappar.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … xz4rac.jpg

Sådär ser min låda ut, sitter med fyra bult genom ryggstödet, hålen synns på bilden. Med denna konstruktion läcker ingen bas ut i bagaget och det kommer trycka på bra i kupén! Jag har testat wink

Okej låter ju bra de med smile Men hur blir avstämmningen på en sån låda? låter det som musik lr blir det bara tryck? tongue Haru du mätt upp nå db btw? smile

Lär mig allt du kan

1 435 Inlägg
4 september 2009
När jag provspelade hade jag inga dörrar monterade på bilen, det lät väldigt mycket bas, och det spelade så verktygen ramlade ner från väggarna i garaget och grannarna ringde och klagade smile Blev ingen skillnad när man öppnade eller stängde bagageluckan, så allt tryck samt ljud kom ut genom skidluckan.

Kommer mäta sedan när allt är klart.

Ja tror att detta är bästa allroundalternativet för E34, vill man dock ha SQ så bör man sätta en 10" sluten mitt i skidluckan istället. Bandpass är också ett alternativ om man vill pilla med det.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (4 september 2009)

21 761 Inlägg
4 september 2009
Alpinabiturbos låda såg ju ut som en bra konstruktion, eftersom lådan är testad med gott resultat så är det lämpligt att göra en sån. smile

94 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
Alpinabiturbo skrev:
När jag provspelade hade jag inga dörrar monterade på bilen, det lät väldigt mycket bas, och det spelade så verktygen ramlade ner från väggarna i garaget och grannarna ringde och klagade smile Blev ingen skillnad när man öppnade eller stängde bagageluckan, så allt tryck samt ljud kom ut genom skidluckan.

Ja tror att detta är bästa allroundalternativet för E34, vill man dock ha SQ så bör man sätta en 10" sluten mitt i skidluckan istället. Bandpass är också ett alternativ om man vill pilla med det.

Okej . låter ju mkt lovande, Vad ska lådan ligga på för liter och hur lång ska porten vara, avstämning osv?

lyssnar på all musik men vill ha djup fyllig bas som prio #1

Tack för svar!

Lär mig allt du kan

1 435 Inlägg
6 september 2009
Newbie skrev:
Alpinabiturbo skrev:

Okej . låter ju mkt lovande, Vad ska lådan ligga på för liter och hur lång ska porten vara, avstämning osv?

Tack för svar!

Drönirettab bör kunna svara på detta, jag själv är dålig på att räkna ut lådor. Det var han som räknade ut lådan till mina basar och hans förslag funkar kanon smile
Senast redigerat av Alpinabiturbo (6 september 2009)

94 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
Alpinabiturbo skrev:
Newbie skrev:
Alpinabiturbo skrev:
När jag provspelade hade jag inga dörrar monterade på bilen, det lät väldigt mycket bas, och det spelade så verktygen ramlade ner från väggarna i garaget och grannarna ringde och klagade :) Blev ingen skillnad när man öppnade eller stängde bagageluckan, så allt tryck samt ljud kom ut genom skidluckan.

Tack för svar!

Drönirettab bör kunna svara på detta, jag själv är dålig på att räkna ut lådor. Det var han som räknade ut lådan till mina basar och hans förslag funkar kanon :)

Okej :) Får vänta på svar då lr slänga iväg ett pm(: TAck för svart!

Lär mig allt du kan

1 435 Inlägg
7 september 2009
Ett alternativ är att ringa till en firma som säljer Alpine och höra med dem, eller kika runt på Alpines webplats och se om de har lådförslag där.

Tänkte även vara lite schysst och mäta på min låda åt dig, det är precis så att min går in, tror inte måtten du nämnde i förstainlägget funkar.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (7 september 2009)

94 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
Alpinabiturbo skrev:
Ett alternativ är att ringa till en firma som säljer Alpine och höra med dem, eller kika runt på Alpines webplats och se om de har lådförslag där.

Tänkte även vara lite schysst och mäta på min låda åt dig, det är precis så att min går in, tror inte måtten du nämnde i förstainlägget funkar.

okej, Tack som f*n isf! smile skulle ju va surt om man inte fick in grejerna.. skulle va kul å ha måtten på "vinklade" lådan du har, asså den som sitter mot sätet (: Tack för hjälpen

Lär mig allt du kan

1 435 Inlägg
7 september 2009
Har mätt nu, min låda är 38cm hög och 91cm bred, större på bredden och höjden går  i princip inte. Djupet får du anpassa efter hur stor låda dina basar vill ha smile Jag vet inte hur många grader det är vinklat, vi tog ut vinkeln med ett par brädbitar och sågade sedan efter dem.

21 761 Inlägg
7 september 2009
Alpines eget förslag är baserat på 19 mm materialtjocklek och har slotport istället för rund port, lådans nettovolym är ca 37 liter och avstämningen 36 Hz, vilket är ganska lågt tycker jag. Eftersom deras lådförslag är 34,3 cm i ytterhöjd så kommer det inte att rymmas en ram runt baffeln.

Jag har räknat om lådans yttermått och höjt avstämningen till runt 40 Hz, dessutom räknar jag på 22 mm materialtjocklek. Frågan är om det kan vara slotport eller om det ska vara rund port, den runda porten blir i så fall 4" pga att en 6" kommer att vara väldigt lång (70 cm). smile

94 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
Alpinabiturbo skrev:
Har mätt nu, min låda är 38cm hög och 91cm bred, större på bredden och höjden går  i princip inte. Djupet får du anpassa efter hur stor låda dina basar vill ha smile Jag vet inte hur många grader det är vinklat, vi tog ut vinkeln med ett par brädbitar och sågade sedan efter dem.

okej smile får göra lika på vinkeln då och sen räkna på liter smile lite surt att det inte "går" att använda 6" port men hmm Tack !

Lär mig allt du kan

94 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Alpines eget förslag är baserat på 19 mm materialtjocklek och har slotport istället för rund port, lådans nettovolym är ca 37 liter och avstämningen 36 Hz, vilket är ganska lågt tycker jag. Eftersom deras lådförslag är 34,3 cm i ytterhöjd så kommer det inte att rymmas en ram runt baffeln.

Jag har räknat om lådans yttermått och höjt avstämningen till runt 40 Hz, dessutom räknar jag på 22 mm materialtjocklek. Frågan är om det kan vara slotport eller om det ska vara rund port, den runda porten blir i så fall 4" pga att en 6" kommer att vara väldigt lång (70 cm). smile

okej, har ju ett par 4" hemma, ska jag ha 1 lr 2? har 3 men känns ju inte så troligt tongue om jag kör 2 st 4" portar och alpinabiturbos höjd och bredd, sen justerar liter med djup? smile vad blir liter då och längd på port? smile

Tack för tisp och svart! (:

Lär mig allt du kan

21 761 Inlägg
7 september 2009
Om du använder 2 st 4" så blir de nästan lika långa som en 6", därför blir det bara en 4". Röret ska vara 28 cm långt, men eftersom det måste sitta trattar i båda ändar så får du kolla upp hur många cm av röret som ska kapas av för att kompensera trattarna. smile

Om lådan görs lika hög och bred som Alpinaturbos låda så ryms inte porten i lådan, antingen får du vinkla den inuti lådan eller så måste den måste sticka fram genom skidluckan i så fall. Ungefär 16 cm kommer den att sticka utanför lådan.

Vill du ha på det sättet eller ska porten rymmas i lådan utan att behöva vinklas?

1 435 Inlägg
7 september 2009
Är det en bas du ska ha in? Jag trodde hela tiden det skulle vara två. Om du bara ska ha en så behöver din låda inte vara lika bred som min. För att få fram literantalet så tar du bredden*höjd*djup med alla mått i decimeter.

21 761 Inlägg
7 september 2009
Ehmm.....jag har ju bara utgått ifrån en bas men det är väl fel antar jag. sad

Newbie får skriva om det är två basar, då blir det en helt ny uträkning.

1 435 Inlägg
7 september 2009
https://www1.garaget.org/gallery/archive/101154/485402_x0rcpb.jpg
Bild från trådskaparens galleri, det verkar som det är två stycken basar han ska ha in smile

Med två basar kan 6" port funka men det lär bli jättetajt på bredden, jag hade kört på två 4".

Ett annat hett tips är att montera bort armstödet helt från ryggstödet för att få så få saker ivägen för portarna.

Sök