Jag har ett litet problem med min bil. Bilen i fråga är en Saab 900 2.3 SE -97. När man har kört med bilen och den sen går på tomgång så ligger varvtalet på ca 1500-1700rpm någon sekund innan det sjunker till normalt igen (ca 800rpm).
Testade smörja gasvajern lite då jag trodde att den gick lite trögt men det blev ingen skillnad.
Jag har ett litet problem med min bil. Bilen i fråga är en Saab 900 2.3 SE -97. När man har kört med bilen och den sen går på tomgång så ligger varvtalet på ca 1500-1700rpm någon sekund innan det sjunker till normalt igen (ca 800rpm).
Testade smörja gasvajern lite då jag trodde att den gick lite trögt men det blev ingen skillnad.
Någon som vet vad det kan vara?
Mvh Emil
Nu vet jag inte hur det är på en -97 men hjälpte precis kollegan att rengöra och smörja hans tomgångsmotor (om det nu heter det). Detta tog bort liknande problem på hans -94.
Jag har ett litet problem med min bil. Bilen i fråga är en Saab 900 2.3 SE -97. När man har kört med bilen och den sen går på tomgång så ligger varvtalet på ca 1500-1700rpm någon sekund innan det sjunker till normalt igen (ca 800rpm).
Testade smörja gasvajern lite då jag trodde att den gick lite trögt men det blev ingen skillnad.
Någon som vet vad det kan vara?
Mvh Emil
Nu vet jag inte hur det är på en -97 men hjälpte precis kollegan att rengöra och smörja hans tomgångsmotor (om det nu heter det). Detta tog bort liknande problem på hans -94.
okey, är det svårt att åtgärda? jag har inte så stor efarenhet av att skruva i motorn på bilar. Håller på att lära mig nu har en haynes bok att titta i
Jag har trott att det har att göra med att ACC.n i bilen höjer tomgången för att få tillräckligt med kraft för att hålla tempen man har ställt in inne i bilen.
tror inte det är det på min i så fall. För när man startar den så ligger den på normal nivå. Men när man kört med den och stannar så ligger tomgången på ca 1500 rpm ett par sekunder innan den sjunker ner till normalt.