3167
Sök

Olagligt med rensad katt?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
hajhaj, har jag fått om bakfoten att det är lagligt att köra med en rensad katt, men olagligt att köra utan katt på en bil som ska ha katt?

Mvh

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
5 september 2009
kan inte va lagligt att köra med rensad! men det ser ju ut som att den sitter där iaf! har däremot för mig att en "88a" ska ha katt på, men behöver inte funka, och en "b" ska den sitta där och funka! men inget jag är säker på.. pratades om det på stan för ett tag sedan!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

58 Inlägg
5 september 2009
Om det finns kat på en 88 ska den sitta där men behöver inte funka gäller både 88a å b. På bilar 89 å framåt ska den sitta där och den ska funka.

Vem fan behöver T5 när det finns V8?

9 108 Inlägg
5 september 2009
Dom ser ju inte att den är rensad men det lär ju märkas i avgastestet.

red daddy
5 september 2009
Lagligt o lagligt? Bara den sitter där... Hade en "katt" som skramlade och lät på en bil. Tröttnade på skiten och spettade den brutalt. Monterade dit den igen och de vart inga problem på SBP. Hur faan ska dom veta om den är rensad eller ej?

Mvh

5 111 Inlägg
5 september 2009
MilleN skrev:

Precis... Och det är ju därför det går på en 88 (som mäts enligt gamla bestämmelser) men (troligen) inte på en 89.
Senast redigerat av Volvo544special65 (5 september 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 september 2009
MilleN skrev:

Plus att de HÖR det, de brukar knacka på den och den skall låta stumt om den inte är tom.
Man HÖR skillnad på en tom och en riktig kat....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
ja men om den skulle ha gått sönder i och delarna följt med ut utan att man skulle ha märkt det då, kan väl säga att det skramla som fan under bilen nån månad sen vart det tyst? tongue

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
5 september 2009
tal0n skrev:
ja men om den skulle ha gått sönder i och delarna följt med ut utan att man skulle ha märkt det då, kan väl säga att det skramla som fan under bilen nån månad sen vart det tyst? tongue

Man kan säga att en utomjordng kom och käkade upp dess innehåll, frågan är bara vad dom köper....

Rock'n Roll

Got N/A?
358 Inlägg
5 september 2009
Vad man säger om de "hittar" någonting är: "Hmm, jag köpte bilen nyligen och har ingen aning faktiskt. Men jag får ju såklart kolla upp det".
Har för mig att det kan bli REJÄLA miljöavgifter om man kör med rensad katt a.k.a kattersättare. De märkte dock ingenting på varken den flygande eller obligatoriska besiktningen på min gamla bil. Avgasvärdena på den obligatoriska blev dock runt 100% över gränsvärdena (ville testa så bytte inte katt).

Hellre ökänd än okänd ;) ^^
370 Inlägg
6 september 2009
det är inte olagligt att köra med en rensad kat, ska de sitta kat på bilen så spelar det ingen roll om den är rensad eller inte.

1 364 Inlägg
7 september 2009
Brinley skrev:
det är inte olagligt att köra med en rensad kat, ska de sitta kat på bilen så spelar det ingen roll om den är rensad eller inte.

Det är väldigt olagligt och går absolut inte igenom besiktningen!
Mer än så behöver jag nog inte uttrycka mig big_smile

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
7 september 2009
Brinley skrev:

Det där gäller bilar innan 89, alltså bilar som har katt men utan att det var lag på det. Man fick rabbat när man köpte en "miljövänlig" katalysatorbil, och jag har hört någonstans att det är därför den måste sitta kvar... men den behöver inte funka, det har blivigt något konstigt kryphål med reglerna på dem bilarna antar jag.

Sen -89? kom lagen på katt och ALLA bilar efter det måste ha katt, och den MÅSTE fungera... sen hurvida man kan mygla igenom en bil med rensad katt det är en annan sak.

Så det där påståendet är ren bullshit när det gäller bilar efter lagen infördes.

- en vet jag inte varför alla ska köra utan katt hela tiden, är det för att det är för dyrt att köpa ny eller tror ni att bilen går som fan bara för att man plockar katten? det ger väl 5hk och det är knappt märkbart..
Senast redigerat av AcesHigh666 (7 september 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

58 Inlägg
7 september 2009
vet då flera som besiktat bilar äldre än 89 med rensad kat i flera år utan problem.

147 Inlägg
7 september 2009
så är det. hur svårt är det att förstå?

AcesHigh666 skrev:
Brinley skrev:

Det där gäller bilar innan 89, alltså bilar som har katt men utan att det var lag på det. Man fick rabbat när man köpte en "miljövänlig" katalysatorbil, och jag har hört någonstans att det är därför den måste sitta kvar... men den behöver inte funka, det har blivigt något konstigt kryphål med reglerna på dem bilarna antar jag.

Sen -89? kom lagen på katt och ALLA bilar efter det måste ha katt, och den MÅSTE fungera... sen hurvida man kan mygla igenom en bil med rensad katt det är en annan sak.

Så det där påståendet är ren bullshit när det gäller bilar efter lagen infördes.

- en vet jag inte varför alla ska köra utan katt hela tiden, är det för att det är för dyrt att köpa ny eller tror ni att bilen går som fan bara för att man plockar katten? det ger väl 5hk och det är knappt märkbart..

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

9 108 Inlägg
7 september 2009
jonnyk85 skrev:
vet då flera som besiktat bilar äldre än 89 med rensad kat i flera år utan problem.

Menade du nyare än -89 eller har du missat hälften av inläggen i tråden? wink Vad som är lagligt/tillåtet och vad man kan få igenom besiktningen med lite tur och "rätt" besiktningsman är hur som helst två skilda saker.

1 489 Inlägg
7 september 2009
Smedhult skrev:
Brinley skrev:

kan ju säga som så att böter för o köra me rensad eller bortplockad katalysator är 10 lök, varsågod o pröva!

Det räcker inte smile

• Även den starka måste ta i när han skiter

5 198 Inlägg
7 september 2009
jonnyk85 skrev:

Klart det.. äldre behöver ingen kat

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 september 2009
GroundX skrev:
Vad man säger om de "hittar" någonting är: "Hmm, jag köpte bilen nyligen och har ingen aning faktiskt. Men jag får ju såklart kolla upp det".).

Du som ägare är ansvarig för bilens skick och utrustning från dag 1 du brukar den. Sedan är det upp till Polis-/besiktiningsman att ge dig en "varning".

GroundX skrev:
Har för mig att det kan bli REJÄLA miljöavgifter om man kör med rensad katt a.k.a kattersättare.

Men det är en myt så det kan du bortse ifrån.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

8 156 Inlägg
7 september 2009
Om man rensar en katalysator så förverkas E-märkningen, vilket gör katalysatorn olaglig.
Men det finns vad jag vet ingenting som kräver att katalysatorn fungerar på en äldre bil, så länge avgasvärdena är ok.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök