3076
Sök

Olagligt med rensad katt?

1 513 Inlägg
7 september 2009
de e ju som så fick jag på pekat vid en flygande bes för 1 år sen att man kan få upp till 12000kr i miljö böter för detta å 5 min efter jag kommit därifrån tog dom en polare även han utan katt å de sluta med 5400kr i miljö böter för hans del!   de e nog mycket sällan dom delar ut dessa böter eller ens tänker på att där inte sitter någon katt men vill dom så kan dom

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 september 2009
evo_krolle skrev:
de e ju som så fick jag på pekat vid en flygande bes för 1 år sen att man kan få upp till 12000kr i miljö böter för detta å 5 min efter jag kommit därifrån tog dom en polare även han utan katt å de sluta med 5400kr i miljö böter för hans del!   de e nog mycket sällan dom delar ut dessa böter eller ens tänker på att där inte sitter någon katt men vill dom så kan dom

Hemskt ledsen men det där tror jag inte på. Jo, jag tror på det att de sa till dig att du kunde få böter, men det är allt de kan göra, skrämmas. Hur mätte de avgaserna vid vägkanten på din kompis bil? Eller var det så att din kompis var så dum att han berättade att han inte hade kat??
Polisen har ingen möjlighet att på plats konstatera att bilen inte har katalysator. De kan däremot misstänka att den inte har det och kräva att du ska besiktiga bilen inom en viss tid för att du ska bevisa att du har det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

8 156 Inlägg
7 september 2009
caromania skrev:
evo_krolle skrev:

Hemskt ledsen men det där tror jag inte på. Jo, jag tror på det att de sa till dig att du kunde få böter, men det är allt de kan göra, skrämmas. Hur mätte de avgaserna vid vägkanten på din kompis bil? Eller var det så att din kompis var så dum att han berättade att han inte hade kat??
Polisen har ingen möjlighet att på plats konstatera att bilen inte har katalysator. De kan däremot misstänka att den inte har det och kräva att du ska besiktiga bilen inom en viss tid för att du ska bevisa att du har det.

Klart att dom kan konstatera om du har katt eller inte. Men man kan ju inte konstatera att om den fungerar eller ej, utan rätt mätutrustning.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 september 2009
Du menar att en katalysator ser ut på ett speciellt sätt? Nej, den kan rymmas i röret om du påstår det, och det kan de inte kontrollera såvida de inte sågar av röret. Det fins ingenting som säger hur en katalysator ser ut. Det finns inte alltid lambdasond i dem heller.

1 513 Inlägg
7 september 2009
caromania skrev:
Du menar att en katalysator ser ut på ett speciellt sätt? Nej, den kan rymmas i röret om du påstår det, och det kan de inte kontrollera såvida de inte sågar av röret. Det fins ingenting som säger hur en katalysator ser ut. Det finns inte alltid lambdasond i dem heller.

e där rakt rör utan skarvar så kan du ge dig på att dom tvärar!! å har du sett ett avgas någonsin med inbyggd kat?????????????

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 september 2009
En katalysator kan inte rymmas inuti ett normalstort avgassystem. Det går inte att få till den stora ytan som behövs för reningen i ett sånt litet rör.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 513 Inlägg
7 september 2009
henke_99 skrev:
En katalysator kan inte rymmas inuti ett normalstort avgassystem. Det går inte att få till den stora ytan som behövs för reningen i ett sånt litet rör.

tack e de fattar till och med fabror dumstrut än om han e född i hallen å hade betong i sandlådan som liten:P
Senast redigerat av evo_krolle (7 september 2009)

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 september 2009
evo_krolle skrev:
caromania skrev:

e där rakt rör utan skarvar så kan du ge dig på att dom tvärar!! å har du sett ett avgas någonsin med inbyggd kat?????????????

Du missar poängen. Kan man rent tekniskt bygga in en kat i ett rör. Javisst, det är inte ens speciellt svårt. Kan polisen då hävda att du inte har kat? Nej, men de kan misstänka det (dvs egentligen vet de ju hur det är) men inte bevisa på plats. Det spelar ingen roll hur MIN bil ser ut eller hur DIN bil ser ut eller de flesta andra i världen heller för den delen. Jag kan bygga in en kat i ett rör på någon timme om jag skulle tycka det är roligt. Rent tekniskt är det inga problem. Om någon får böter vid vägkanten så beror det på att polisen skrämt vederbörande med påföljder som praktiskt inte existerar och att den misstänkte då erkänt.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
7 september 2009
Lätt lastbil tom. -88 typ min Cheva pickup vans mfl. är det bara att montera bort katten på. Den behöver alltså varken sitta på plats eller fungera. På personbilar har jag för mej att tom. -89 behöver katten ej fungera men måste sitta på plats, den kan mao. vara helt tom.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 september 2009
henke_99 skrev:

Snicksnack. Rent tekniskt är det INGA problem på tex ett 2,5 tums rör.

1 513 Inlägg
7 september 2009
caromania skrev:
evo_krolle skrev:
caromania skrev:

Du missar poängen. Kan man rent tekniskt bygga in en kat i ett rör. Javisst, det är inte ens speciellt svårt. Kan polisen då hävda att du inte har kat? Nej, men de kan misstänka det (dvs egentligen vet de ju hur det är) men inte bevisa på plats. Det spelar ingen roll hur MIN bil ser ut eller hur DIN bil ser ut eller de flesta andra i världen heller för den delen. Jag kan bygga in en kat i ett rör på någon timme om jag skulle tycka det är roligt. Rent tekniskt är det inga problem. Om någon får böter vid vägkanten så beror det på att polisen skrämt vederbörande med påföljder som praktiskt inte existerar och att den misstänkte då erkänt.

jo de e riktigt men vilken idiot gör de??? å visst dom kan ju säga va fan dom vill för ingen har ju egentligen koll på de förrän de hänt en..

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
7 september 2009
evo_krolle skrev:

Jag tycker alltid dom här trådarna är så roliga, för börjar man prata så är det ALLTID någon polare som har fått "miljöböter" (Vad nu det är...) Men ber man dom visa någon form av bevis så försvinner dom ofta ifrån diskussionen, en scannad bot funkar för mig, är det något du sitter på?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 513 Inlägg
7 september 2009
discokapten skrev:
evo_krolle skrev:

Jag tycker alltid dom här trådarna är så roliga, för börjar man prata så är det ALLTID någon polare som har fått "miljöböter" (Vad nu det är...) Men ber man dom visa någon form av bevis så försvinner dom ofta ifrån diskussionen, en scannad bot funkar för mig, är det något du sitter på?

ska givetvis fråga han om han har kvar de.. å hade han inte fått de å om bes hade jag nog inte behövt såga sönder hans greedy titan avgas på hans supra?! för att hänga dit en katt jävel i de röret

lite till er att läsa:) 

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20011080.HTM
Senast redigerat av evo_krolle (7 september 2009)

518 Inlägg
7 september 2009
Smedhult skrev:
Brinley skrev:
det är inte olagligt att köra med en rensad kat, ska de sitta kat på bilen så spelar det ingen roll om den är rensad eller inte.

kan ju säga som så att böter för o köra me rensad eller bortplockad katalysator är 10 lök, varsågod o pröva!

som så många andra säger här i tråden så är detta en myt.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

1 513 Inlägg
7 september 2009
sen om de e som ni påstår nu så alla ombyggda fordon å sånt man har lyckats få reggade me bara CO kontroll varför måste dom då ha katt????

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 september 2009
evo_krolle skrev:
lite till er att läsa:) 

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20011080.HTM

Ja, jag har läst? Var står det hur färg/form är på en katalysator?

102 Inlägg
7 september 2009
88a behöver ej ha katalysator. 88b måste den sitta där men behöver ej fungera. 89 måste den både sitta där och fungera...

bygg du in din katt i ett 2.5 rör så kan du glömma att få tillräckligt stor keramik mäng för att få katalytiskverkan på de avgaserna din motor ger.. om du nu inte kör med nån moppe motor i din bil.
Senast redigerat av janni_ruda (7 september 2009)

4 001 Inlägg
7 september 2009
janni_ruda skrev:
88a behöver ej ha katalysator. 88b måste den sitta där men behöver ej fungera. 89 måste den både sitta där och fungera...

bygg du in din katt i ett 2.5 rör så kan du glömma att få tillräckligt stor keramik mäng för att få katalytiskverkan på de avgaserna din motor ger.. om du nu inte kör med nån moppe motor i din bil.

Sitter det en katalysator på en -88 så ska den sitta där, oavsett ett A eller B.... som jag aldrig sett på nåt regbevis.

Man kan köpa en ljuddämpare med inbyggd kat, inte lätt för någon att säga om den finns där eller inte men jag förstår inte vitsen med att plocka bort en kat när man kan sätta dit en race-kat om det nu är effekten man är ute efter, visst på en gammal skrotbil som bara ska överleva vintern så kan man ju göra så men ifall det är en bil som man tänkt ha längre tid eller t.o.m bygga nåt på så kan man lika gärna köpa en racekat

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 september 2009
janni_ruda skrev:
...keramik...

???

Det var väl själva fan... Det är absolut inga problem att lösa detta rent tekniskt. Häng med lite i utvecklingen. Därmed slutpostat i tråden om katalysatorer.

102 Inlägg
7 september 2009
kolvas skrev:
janni_ruda skrev:

Sitter det en katalysator på en -88 så ska den sitta där, oavsett ett A eller B.... som jag aldrig sett på nåt regbevis.

Man kan köpa en ljuddämpare med inbyggd kat, inte lätt för någon att säga om den finns där eller inte men jag förstår inte vitsen med att plocka bort en kat när man kan sätta dit en race-kat om det nu är effekten man är ute efter, visst på en gammal skrotbil som bara ska överleva vintern så kan man ju göra så men ifall det är en bil som man tänkt ha längre tid eller t.o.m bygga nåt på så kan man lika gärna köpa en racekat

i volvo sammanhang så sitter det aldrig på en 88A pga de inte behövs.

Sök