TBOC_Razor skrev:
En kompressor har väl knappast full effekt direkt då laddtrycket styrs av motorns varvtal, högre varv på motorn = högre varv på kompressorn = mer ladd.
Som sagt kraften kommer linjärt med kompressor så det finns kraft från början men långtifrån all kraft. Med turbo blir det som sagt inget ös förrän motorn har tillräckligt med varv för att driva turbon och då kommer en massa kraft på kort tid.
En kompressor laddar inte så mycket.. mekar i en Top Doorslammer bil med kompressor och smallblock. Laddar 2.6 bar och plockar ut 2600+hästar. På bruksbilar så har man oftast max ladd på låga varv, vilket brukar vara 0.4 - 1.2bar med kompressorn.
: Nu får du nog förklara dig lite? Jag skulle vilja påstå att du får mer vridmoment med turbo, eftersom den inte stjäl vridmoment (och därmed effekt), som kompressorn gör. Däremot får du laddtryck direkt med kompressor, men vid den punkt då du har maxvrid lär du ha byggt upp maxladd även med en turbo! M.a.o, kompressor ger högre vridmoment på de riktigt låga registren (innan turbon börjat ladda), därefter ger turbomotorn högre vridmoment
2: Vilka delar sliter turbo mer på än kompressor? Laddtryck som laddtryck eller? Dock bör kompressorn slita lite mer på motorn då du belastar vevaxeln med ännu ett remhjul...
Turbo ger generellt sett mindre vridmoment. Blown Hurricane rodden har bara en "vanlig" 350 med "bara" 500hk, men över 850nm i vrid på låga varv. Ja den stjäl motor effekt, men man får mer effektvinst ju högre man kommer. Varför tror du att Top Fuels kör med roots-kompressor och inte turbo?
Och med kompressor så har du maxvridet vid 2000 varv på ett ungefär, när det gäller V8'a. Vill du ha samma effekt fast med turbo så tar den längre tid för den att nå maxladd, än det tar för kompressorn att nå den effekten, och producera mer. Se bara på Top Fuel till exempel. Visst det drar 800hk för att driva kompressorn.. men den producerar över 10 gånger mer effekt, alltså runt 8600hästar. Det skulle inte gå med turbo.
Kollar man på dragracing, som ett exempel, så är det oftast kompressor bilarna som har högre effekt, samt kommer iväg snabbare. Finns bara 1 person som jag vet av som kör med dubbelturbo i Top Doorslammer klassen. En person av alla i Sverige?
2. Kör du med manuell så brukar man använda en så kallad "two-step" som sliter oerhört mycket på växellåda samt bakaxel. Jag fattar inte vars du har fått dom argumenten ifrån egentligen?
Du behöver bara kolla på dragracing så ser du alla svaren.