2708
Sök

Hur tar man bort termostaten på en VW JETTA -90?

95 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
#21
alltså, har försökt nu i 1 timme med att få fast den där O-ringen fattar inte hur ni andra fått fast den!? den är ju för liten!? den sätter sig precis på "kanten" på den där plast- inloppsröret och är omöjligt att få dit, å när man ska skruva dit skiten så blir det en liten glipa, och skiten börjar läcka hur fan har ni andra gjort? ? ja kan sätta fan på att skiten är för liten ! vore den 1 mm större hadde den gått över kanten å passat perfekt, men så är icke fallet? nån som vet? ?


mvh!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 september 2009
#22
Vart köpte du termostaten? Biltema? En kompis var med om samma sak, fick fel o-ring. Han fick köpa rätt o-ring på mekonomen.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Avstängd
386 Inlägg
9 september 2009
#23
Ja fick också köpa på mekonomen för den som va med från tema inte passade. tror den kostar tyo 7kr eller nått sånt

170 Inlägg
9 september 2009
#24
Tror att man kan värma den så den blir större och passar på så sätt

4 586 Inlägg
9 september 2009
#25
på plaströren så finns det en kant utanpå där ska o-ringen sitta. Testa med en annan o-ring
Senast redigerat av jorre83 (9 september 2009)


95 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
#26
stack till mekonomen idag och snackade lite med dom, och jag och killen i kassan kom fram till att det visst fanns 2 stycken storlekar på o-ringar och han skulle ta hem en till fredag.


men hur som hällst, när man tar av termostaten. sitter det "KVAR" en o-ring uppe i vattenpumpen då på era VW golf o.s.v ?? för isåfall så kan det ha varit den som följde med ner?

4 586 Inlägg
9 september 2009
#27
på min orginaltermostat så satt det en packning som satt fast på termostaten. Nej har aldrig sett att det varit någon o-ring uppe i pumphuset utan där sitter bara termostaten


95 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
#28
jorre83 skrev:
på min orginaltermostat så satt det en packning som satt fast på termostaten. Nej har aldrig sett att det varit någon o-ring uppe i pumphuset utan där sitter bara termostaten

okej , tack! då vet jag  tongue

4 586 Inlägg
10 september 2009
#29
kan dessa motorer i sömnen så fråga gärna vidare vid problem


95 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
#30
jorre83 skrev:
kan dessa motorer i sömnen så fråga gärna vidare vid problem

har grejjat de där termostat problemet å allt , fast är ett annat problem också roll

Fläkt jäkeln vägrar starta, hur ska jag få snurr på den igen ? MVH

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 september 2009
#31
ChevLT1 skrev:
jorre83 skrev:
kan dessa motorer i sömnen så fråga gärna vidare vid problem

har grejjat de där termostat problemet å allt , fast är ett annat problem också roll

Fläkt jäkeln vägrar starta, hur ska jag få snurr på den igen ? MVH

Den styrs ju via en tempgivare i botten på kylaren, är du säker att du fått bort all luft från kylsystemet?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 586 Inlägg
12 september 2009
#32
tät kylare eller som sagt luft i systemet. mätaren brukar gå upp rätt högt innan den startar. Blir den undre kylarslangen varm?


832 Inlägg
12 september 2009
#33
Du kan koppla fläkten på batteriet oxå så vet du om den funkar. Annars är det nog luft eller givaren som är trasig.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

95 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#34
hur får man loss all luft från systemet då ? jag fyllde på med kylsvätska och lät locket stå öppet ett tag, sen fyllde på mera vart efter typ.. ( med motor igång ) är det rätt sätt ?
Senast redigerat av ChevLT1 (13 september 2009)

424 Inlägg
8 januari 2010
#35
Jag vet tyvärr inte hur man luftar kylsystemet på en jetta men jag tycker det är onödigt att skapa en ny tråd endast för min fråga smile

Har motsatt problem på min jetta, att den vägrar gå upp i arbetstemp när man kör. Var i fjällen över nyår och tempmätaren stod mellan 1/4 och bottenmarkeringen, förutom när vi körde genom tätorter då tempen gick upp till just under normal.

Det sitter en kartong för kylaren men vi tror ändå att den får för mycket kylning - antagligen för att termostaten inte stryper vattnet? Vad anser ni?

Är det termostaten, så är även jag intresserad av hur man luftar kylarssystemet - är det bara att lämna expansionskärlet öppet och varmköra?

Är förbannat kallt med -10 i bilen.

**// Toyota \\**

Administratör
2 978 Inlägg
8 januari 2010
#36
Japp termostatproblem även på din bil parayacar. Lufta en gammal vw så fyller man ända upp i kärlet sen väntar man för det sjunker sakta sakta sen när man inte får in en dropppe till så trycker man till lite på en slang så det åker ut lite. Sen måste man rusa motorn runt2-3tusen varv för låter man den bara gå på tomgång så kokar den "locket måste vara på och tätt med" En bra fingervisning om det fungerar är att det kommer riktigt het luft i kupen... ingen varmluft i kupen så har ni gjort fel.....

En kopp av den svarta såsen...

424 Inlägg
12 januari 2010
#37
Ska bli riktigt skönt med en fungerande termostat.
Någon nämnde att har man servostyrning kan man måsta ta bort servopumpen för att komma åt termostaten? Har tyvärr ingen Haynes-bok, någon som vet var man kan hitta lika hjälpsamma bilder på nätet?

**// Toyota \\**

5 Inlägg
25 oktober 2010
#38
Lyfter den här gamla tråden. Sitter i Oslo och ska byta termostat på en polares Jetta 1.8 och har inga verktyg till hands. Frågan är vilka verktyg jag behöver? Någon som har koll på storleken osv?


Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 oktober 2010
#39
10mm led samt ringnyckel har jag för mig är allt som behövs för att släppa själva termostat huset.Men har sett att vissa har 6mm insex..

Sen kanske det sitter ett bukskydd som måste tas bort också, den kan sitta med va fan som helst.. i princip är alla trasiga så originalfästena inte används. Samma sak gäller för den främre delen av innerskärmen/hjulhusplastet, men den ska nog sitta med skruvad som har 8mm nyckelfattning.

Har du servopump måste den lossas på och till det har jag för mig att 13mm led samt ringnyckel behövs.


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (26 oktober 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

5 Inlägg
26 oktober 2010
#40
Okej, tack för snabbt svar, då vet jag vad som ska inhandlas.



Sök