caromania skrev:
Rquired skrev:
Och som jag skrev så
är en tysk så mycket mer bil än en tråkig karaktärslös (menar standardbilarna, inte Skyline, Miata osv förstås) japan.
Är den? Baserat på din vida erfarenhet, eller är det en godtycklighet som du står för själv?
sedan undrar jag: Skulle en Ford Fonus, Vectra eller A4 ha karaktär? Tillåt mig småle. Och nej jag är inte ironisk, bara medveten om hur mycket det kan kosta att äga en 10-15 år gammal Audi, BMW eller Ford om man har lite otur.
Naturligtvis baserat på egna erfarenheter och åsikter, det är väl klart som fan man skriver enligt dessa på ett forum? Inte sitter jag här och skriver efter någon annans åsikter, gör du?
Och sedan vänta lite nu, jag har inte skrivit ett ord om någon Ford eller Opel. Vectra har jag ingen aning, men Ford Focus har betydligt mer karaktär än svenssonjapanerna. (Detsamma gäller Audi A4) Att sedan Ford Focus (åter igen i mina ögon och efter min erfarenhet) är en bullrig skitbil är en annan sak.
Det var därför jag skrev Bmw, MB och Audi inom parantes, för att förtydliga att jag menade dem.
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Tycker du skall köpa en äldre Tysk (Bmw, Mercedes, Audi) med diesel, mycket mer bil utan att för den sakens skull hålla sämre. Tvärt om håller de snarare bättre än moderna volvo och är billigare i underhåll (Audi borträknat, de är dyra att serva)
Ska du ha en Diesel så köp en som är lastbilsreggad, så får du dieselns låga förbrukning men slipper den höga skatten.
Tips på bil kan vara Mercedes enligt ovan, Bmw 525tds (eller 318/325tds)
Räkna bort mercedes också såvida han inte vill ha en 80-talare vilket jag inte tror, ska han sen ha en Bmw ja då får han leta länge efter en som inte e ungdomskörd.
Att äldre tyskt skulle hålla bättre än moderna Volvo låter i mina öron helt sinnesjukt, så är ju inte fallet.Jag skulle rekommendera en Volvo 940 ltt 95 och nyare. Väldigt bra rostskydd, VÄLDIGT billiga reservdelar. Har ju Volvos "odödliga" rödblockare. Dom kan alltså gå hur långt som helst. Dom som har bilarna brukar dessutom vara av en bra karaktär. Minus är bränsleförbrukningen som ligger på 0.7-0.9 enligt ägarna. Den är också som jag kan tillägga inte megaslö som vissa andra bilar som har nämnts även om det knappast är någon racingbil.
Med tanke på säkerhet som jag såg du nämnde nu så va 940 20-30 % säkrare än medelbilen. Kom inte ihåg den exakta siffran.
Den är dessutom lättmeckad, göra service själv är inga problem på dessa. (om man innehar dom mest grundläggande kunskaperna) Kamremen tex kan dessutom gå av utan att det får konsekvenser för motorn. Bara att hänga på en ny dvs.
Du behöver verkligen inte köpa dig en 80-tals MB för att få en bra bil. Bortsett från rosten är det kanonbilar, och visst finns det många slutkörda Bmw. Men så satans svårt är det inte att hitta en ok om man har någon som helst kunskap om bilar och inte letar efter de allra billigaste exen av en modell.
Och om det fetstilade, i mina ögon låter motsatsen sinnesjukt. Det är bara i de gamla svenska fördommarna Volvo är den perfekta bilen numera. Visst, 940 är kanon. Men det är knappast en modern Volvo. Kollar du moderna Volvos ligger de sämre till rent statisktiskt än tyskarna (även om Volvo fortfarande tillhör bland de pålitligare bilarna) och är lika dyr eller dyrare att underhålla. Bmw ligger en bra bit under volvo, Mercedes i nivå med Volvo och Audi en bit över, allt enligt en undersökning av Teknikens Värld 2005.
Är det ingen som har funderat på varför Volvo personvagnar går skit och höll på att gå omkull?940 är som sagt en kanonbil, men i mina ögon är fortfarande en tysk mer bil. Och
enligt vad jag erfar (förtydligar så inte Caromania misstolkar igen) så drar de snarare 0,9-1,1 nånstans...