Volvo740an skrev:
FireTraXX skrev:
axelj skrev:
Nu ska vi förvisso inte glömma att Sverige fullständigt bågnar under gamla begagnade volvodelar som ligger och skräpar i såval lador, garage och på varenda skrot! Så väljer man mycket begagnade delar så kan man komma billigt undan.
Men att priserna inte skiljer nämnvärt vad gäller piratdelar är väl inte så konstigt? Ytterliggare en jämförelse där man ser till priserna hos Volvo resp. Audi hade varit ganska intressant!
Observera att jag inte menar att gamla Volvos är sååå billiga eller sååå bra för ungdomar, men jag anser att man kan se till vissa andra faktorer också!
Ifall det är Audi eller Volvo-original är egentligen ointressant för mig.
Det som även är TOTALT ointressant är begagnade delar, vad är meningen med att byta en gammal trasig grej mot en gammal möjligtvis fullt fungerande del som troligtvis går sönder bra mycket tidigare än den nya från mekonomen?
En bil borde alltid lagas med nya delar, så slipper man (eller nästa ägare) byta ut halva bilen igen ett år senare.
Nejmen du förstår inte, skulle du köpa en helt ny växellåda eller? Ny bakaxel? Helt ny motor? Dörrar, skärmar, inredningsdetaljer som man råkat ha sönder?
Nej, nej, nej, tveksamt, har gjort, ja.
Skulle du föredra en frisk motor lagad med nya delar eller en motor med delar från 25 olika bilar som av olika anledningar står på skroten?
To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.