3556
Sök

Soppa pump 9000 t

309 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#1
hej har en saab 9000 16v turbo och den startar ej, så jag funderar på om det är soppa pumpen som gett sig då det inte går fram någe soppa. Så kan någon säga mig vart den sitter? finns det bara en och den sitter i tanken lr? Tacksam för svar då detta är lite brådis:P
// Nisse


336 Inlägg
8 september 2009
#2
Sitter i tanken, lyft bort träplattan som ligger på golvet i bagaget så hittar du den, sitter under in aluplatta.

309 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#3
SaaB_Turbo skrev:
Sitter i tanken, lyft bort träplattan som ligger på golvet i bagaget så hittar du den, sitter under in aluplatta.

okej det är den ända eller?


336 Inlägg
8 september 2009
#4
Nissee skrev:
SaaB_Turbo skrev:
Sitter i tanken, lyft bort träplattan som ligger på golvet i bagaget så hittar du den, sitter under in aluplatta.

okej det är den ända eller?

yes

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
8 september 2009
#5
Vad är det för årsmodell på bilen??

Sätt direkt ström på kontakten och se om den surrar där nere så får du se om det är pumpen eller inte. Kontakten sitter ovanpå tankarmaturen så du måste ju bort med alla lock först.

När du vrider på tändningen och kör på startmotorn, hoppar varvräknaren då??

//Per-Arne

5 710 Inlägg
9 september 2009
#6
SaaB_Turbo skrev:
Nissee skrev:
SaaB_Turbo skrev:
Sitter i tanken, lyft bort träplattan som ligger på golvet i bagaget så hittar du den, sitter under in aluplatta.

okej det är den ända eller?

yes

Det beror på vilken årsmodell han har, vissa bilar på 80-talet hade förpump....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

309 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
#7
Volvo_Perka skrev:
Vad är det för årsmodell på bilen??

Sätt direkt ström på kontakten och se om den surrar där nere så får du se om det är pumpen eller inte. Kontakten sitter ovanpå tankarmaturen så du måste ju bort med alla lock först.

När du vrider på tändningen och kör på startmotorn, hoppar varvräknaren då??

det är en 92a tror ja. Nej det gör den inte, tänkte du på om de var för lite ström till pumpen?


10 Inlägg
14 september 2009
#8
hoppar inte varvräknaren lite när startmotorn är igång,så kan det mycket väl vara vevaxelgivaren som är kass,den sitter bakom det största hjulet som driver drivremmen,


Bilmekaniker
235 Inlägg
14 september 2009
#9
ederby skrev:
hoppar inte varvräknaren lite när startmotorn är igång,så kan det mycket väl vara vevaxelgivaren som är kass,den sitter bakom det största hjulet som driver drivremmen,

Men pumpen slutar väll inte pumpa när den strular?


10 Inlägg
15 september 2009
#10
jo den får signaler från vevgivaren på något vänster,vet iaf helt säkert att den inte arbetar som den ska om givaren strular...

.rätta mig om jag har fel någon..


Bilmekaniker
235 Inlägg
15 september 2009
#11
Tänd kasetten luktar inte bränd bakelit? kan vara den med om du hör att pumpen fungerar! brummar till lite när du slår till tändningen och sen igen när du vrider på tändningen!  Har faktiskt aldrig bytt en vevaxelgivaren på en 9000, bara på 9/3 och 9/5or!

--jo den får signaler från vevgivaren på något vänster,vet iaf helt säkert att den inte arbetar som den ska om givaren strular...- Kan säkert stämma dock!


Pröva med lite startgas.
Senast redigerat av Peran (15 september 2009)


309 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#12
jag har nu prövat med startgas, och den går fortfarande inte:( har satt direkt ström på pumpen så den går, men de andra maskineriet vill inte starta, är det tandkassetten som är paj då eller är det någon annan som har några förslag?
OM jag sätter ett tändstift i kassetten och ligger den mot typ någe som jordar då borde det väl bli gnista va? Har prövat detta och inge gnista kommer. Någon som har några andra förslag på vad som kan vara paj?

Mvh Nisse


R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
120 Inlägg
17 september 2009
#13
Vet inte om det går att kolla så, men antar att du ska kunna kolla gnista på det sättet.
Har samma problem på ett renoveringsobjekt som står.
Har bytt vevaxellägesgivare, testat en annan styrbox
för bränslet och tittat över pumpen, testat annan kassett etc.

Om din bil inte ens gör ett hostande med hjälp av
startgas, så anser jag att du ska snacka med skroten
och se ifall du kan låna en kassett över dagen och
se ifall den hoppar igång då. Ny kostar ca 2500kr på Mekonomen,
onödiga pengar att lägga för felsökning. Eller om du har
en kompis med en likadan kassett, så kan du se
ifall hans/hennes bil startar med din kassett.

Om vevaxellägesgivaren är paj så stänger den automatiskt av
bränsletillförsel och tändning.

Mvh

Stefan


5 710 Inlägg
17 september 2009
#14
Nissee skrev:
jag har nu prövat med startgas, och den går fortfarande inte:( har satt direkt ström på pumpen så den går, men de andra maskineriet vill inte starta, är det tandkassetten som är paj då eller är det någon annan som har några förslag?

Du har ingen tändsignal och då funkar heller inte kasetten eller varvräknaren.
Mest misstänkt är vevaxelgivaren eller kontakten mellan givare-->box.

Givaren är lite bökig att byta (sitter bakom remskiva på vevaxeln) och dyr som skam (1800 sist jag kollade) så innan mna handlar en ny bör man ju förvissa sig om att det är den.
Mäta är ju en variant, kontaktstycket sitter gött till under insuget......
För att kolla upp eventuella kontaktproblem bör man följa med hela vägen och det är några kontaktstycken, kan de inte i huvudet men kan återkomma.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

309 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#15
RallySaaben85 skrev:
Vet inte om det går att kolla så, men antar att du ska kunna kolla gnista på det sättet.
Har samma problem på ett renoveringsobjekt som står.
Har bytt vevaxellägesgivare, testat en annan styrbox
för bränslet och tittat över pumpen, testat annan kassett etc.

Om din bil inte ens gör ett hostande med hjälp av
startgas, så anser jag att du ska snacka med skroten
och se ifall du kan låna en kassett över dagen och
se ifall den hoppar igång då. Ny kostar ca 2500kr på Mekonomen,
onödiga pengar att lägga för felsökning. Eller om du har
en kompis med en likadan kassett, så kan du se
ifall hans/hennes bil startar med din kassett.

Om vevaxellägesgivaren är paj så stänger den automatiskt av
bränsletillförsel och tändning.

Mvh

Stefan

ja jag börjar mer och mer fundera på om det är vevaxelgivaren som är kass, men jag ska nog börja med att göra som du säger, testa byta kassetten och se om den hoppas igång, annars blire nog skrot av skiten.


309 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#16
jonTe skrev:
Nissee skrev:
jag har nu prövat med startgas, och den går fortfarande inte:( har satt direkt ström på pumpen så den går, men de andra maskineriet vill inte starta, är det tandkassetten som är paj då eller är det någon annan som har några förslag?

Du har ingen tändsignal och då funkar heller inte kasetten eller varvräknaren.
Mest misstänkt är vevaxelgivaren eller kontakten mellan givare-->box.

Givaren är lite bökig att byta (sitter bakom remskiva på vevaxeln) och dyr som skam (1800 sist jag kollade) så innan mna handlar en ny bör man ju förvissa sig om att det är den.
Mäta är ju en variant, kontaktstycket sitter gött till under insuget......
För att kolla upp eventuella kontaktproblem bör man följa med hela vägen och det är några kontaktstycken, kan de inte i huvudet men kan återkomma.

mvh Jonas

joo ska nog ta å testa och byta kasset, funkar inte de så skrotar ja den.


R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
120 Inlägg
17 september 2009
#17
jonTe skrev:
Nissee skrev:
jag har nu prövat med startgas, och den går fortfarande inte:( har satt direkt ström på pumpen så den går, men de andra maskineriet vill inte starta, är det tandkassetten som är paj då eller är det någon annan som har några förslag?

Du har ingen tändsignal och då funkar heller inte kasetten eller varvräknaren.
Mest misstänkt är vevaxelgivaren eller kontakten mellan givare-->box.

Givaren är lite bökig att byta (sitter bakom remskiva på vevaxeln) och dyr som skam (1800 sist jag kollade) så innan mna handlar en ny bör man ju förvissa sig om att det är den.
Mäta är ju en variant, kontaktstycket sitter gött till under insuget......
För att kolla upp eventuella kontaktproblem bör man följa med hela vägen och det är några kontaktstycken, kan de inte i huvudet men kan återkomma.

mvh Jonas

När jag kollade med Saab för 3 veckor sedan ville de ha
3000kr, kommer ej ihåg om det var ink. moms eller plus,
så visst har det blivit en uppdatering USCH skamligt pris! lol


309 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
#18
RallySaaben85 skrev:
jonTe skrev:
Nissee skrev:
jag har nu prövat med startgas, och den går fortfarande inte:( har satt direkt ström på pumpen så den går, men de andra maskineriet vill inte starta, är det tandkassetten som är paj då eller är det någon annan som har några förslag?

Du har ingen tändsignal och då funkar heller inte kasetten eller varvräknaren.
Mest misstänkt är vevaxelgivaren eller kontakten mellan givare-->box.

Givaren är lite bökig att byta (sitter bakom remskiva på vevaxeln) och dyr som skam (1800 sist jag kollade) så innan mna handlar en ny bör man ju förvissa sig om att det är den.
Mäta är ju en variant, kontaktstycket sitter gött till under insuget......
För att kolla upp eventuella kontaktproblem bör man följa med hela vägen och det är några kontaktstycken, kan de inte i huvudet men kan återkomma.

mvh Jonas

När jag kollade med Saab för 3 veckor sedan ville de ha
3000kr, kommer ej ihåg om det var ink. moms eller plus,
så visst har det blivit en uppdatering USCH skamligt pris! lol

haha ja dom pengarna lägger ja inte ner, då blir skrot:P


309 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
#19
hur menar ni med att varvräknar ska hoppa? ska den göra de? isf hur mkt? ja tykcer på min, att den rör sig lite, kankse ett par mm bara, men det kankse är inbilning:P


Bilmekaniker
235 Inlägg
18 september 2009
#20
Tror att den rör sig lite när man gasar,?? pröva på en 95a idag och tyckte inte den rörde sig före den gick igg!



Sök