Det krävs alltid tre saker för att få en förbränning: brännbart material, syre och värme.
I fallet med en bensinmotor står tändstiften för tillförseln av värme, bensinen är det brännbara materialet och den luft som sugs/trycks in står för syret. Eftersom motorn är sluten under förbränningsfasen har man bara en viss mängd syre att tillgå och till den mängden syre finns det en given mängd bränsle som ger en optimal förbränning.
För lite bränsle i förhållande till syre innebär att det efter förbränningen kommer finnas "outnyttjat" syre kvar, som man hade kunnat utnyttja till en kraftigare förbränning genom att tillsätta mer bränsle.
För mycket bränsle i förhållande till syre innebär då självklart att det efter förbränningen kommer finnas outnyttjat bränsle kvar.
Sprutet i din 850 mäter upp luften och räknar ut en lämplig mängd bensin till den aktuella luftmängden och ser sedan till att spridarna sprutar in lagom mycket. Efter förbränningen tar den hjälp av Lambdasonden för att kontrollera resultatet och finjustera sedan sina beräkningar efter det. Så att enbart höja bränsletrycket ger bara mer bränsle in i motorn, men utan mer luft (syre) är det fullkomligt bortkastat.